1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. 101 dalmatialaista

Kikattavan kakkiaisen suomalaistekijöille jättisopimus Disneyn kanssa

Gigglebug Entertainment on suunnitellut Disneylle uuden animaatiosarjan 101 dalmatialaista -klassikosta. Seuraavaksi yhtiö aikoo avata Suomeen oman animaatiostudion, joka pystyy myös suuriin tuotantoihin.

101 dalmatialaista
Tältä näyttää 101 Dalmatian Street.
Tältä näyttää 101 Dalmatian Street.(c) The Walt Disney Company 2017

Supersuositun Kikattava kakkiainen -animaatiosarjan tehneen Gigglebug Entertainmentin hahmot seikkailevat pian Disney Channelilla. Suomalaisyrityksen toimitusjohtaja Anttu Harlinin ja pääanimaattori Joonas Uttin suunnittelema uusi versio 101 dalmatialaista -tarinasta alkaa pyöriä kanavalla ensi vuoden syksyllä.

Parhaassa tapauksessa suomalaisten koirahahmot näkyvät lähes 159 miljoonalle katsojalle. Sarjaa tehdään kaikkiaan 50 jaksoa.

Disney tiedotti asiasta Ranskan Annecyssa hetki sitten päättyneessä lehdistötilaisuudessa.

Disney etsi ehdotuksia klassikkotarinoidensa pohjalta toteutettaviksi animaatiosarjoiksi, kun Kikattava kakkiainen sattui Disneyn uusista animaatioista vastaavan Orion Rossin silmiin Cannesissa toissa vuonna. Disneyn odotukset olivat korkealla, kun Gigglebug Entertainmentilta tilattiin ehdotus, kuvailee Ross.

– Gigglebugin töissä on aina yhdistynyt huumori ja erinomainen graafinen tyyli. Tapa, jolla he ovat menestyksekkäästi yhdistäneet tarinankerronnan ja digitaalisen vuorovaikuttamisen on myös vaikuttava. Kaiken lisäksi Suomella on vahva maine luovana ja kekseliäänä maana.

Gigglebug pisti tarinan puitteet uusiksi

Gigglebug Entertainment sai valita kolmen Disneyn klassikkotarinan joukosta yhden, josta he tekivät ehdotuksensa. Kahta hylättyä tarinaa Anttu Harlin ei uskalla paljastaa, mutta voi kertoa, miksi he päätyivät valitsemaan 101 dalmatialaista.

– 101 koiraa ovat graafisesti todella kiinnostavia myös pelien, lelujen ja muun oheismateriaalin suunnittelun kannalta. Iso porukka tarjoaa sitä paitsi herkullisen paljon eväitä tarinoille. Meidän versiossamme koirat asuvat värikkäässä talossa ilman ihmisiä, vähän kuin Yksin kotona -elokuvan rasavilli poika. Sen vuoksi sarjan nimikin on 101 Dalmatian Street.

Koirajoukko tuotiin Gigglebug Entertainmentin versiossa 1950-luvulta nykypäivän Lontooseen. Myös päähenkilöt vaihtuivat. Alkuperäinen Dodie Smithin kirjaan perustuva elokuva keskittyi vanhempiin, Pongoon ja Perditaan.

Harlinin ja Uttin versiossa kaikkien koirien nimi alkaa D-kirjaimella, myös keskushenkilöiksi nostettujen vanhimpien sisarusten Dylanin ja Dollyn. Sisaruus mahdollistaa samaistumisen, summaa Harlin.

– Kaikki tietävät, millaista on kun joko on tai ei ole sisaruksia, millaista on osa olla osa pesuetta. Luomissamme hahmoissa näkyvät meidän omat lapsemme ja sisaruussuhteemme. Kyselin esimerkiksi tyttäreltäni, mikä siskossa on parasta ja mikä ärsyttää eniten.

Harlin nauraa, että ison pesueen asiasta tuli sarjan ideointivaiheessa hänelle yllättävän henkilökohtainen.

– Odotin vaimoni kanssa identtisiä kaksosia, ja jouduin tosissaan miettimään, miten heidät erottaa. Kyllä heidät erottaa.

Disney: "Te ette pysty pilaamaan tätä"

Disney antoi suomalaisille vapaat kädet suunnitella tarinan puitteet ja hahmot täysin oman mielensä mukaan. Brändiraamattua ei heiluteltu tekijöiden nenän edessä. Sen sijaan Orion Ross rohkaisi Uttia ja Harlinia pitämään omasta tyylistään kiinni.

– Ross sanoi, että teillä on niin iloinen ja raikas ote, että ette te pysty tätä pilaamaan. Oli silti hurja tunne, kun kuuli, miten isoja studioita tässä kisassa oli ollut mukana. Me olimme tavallaan musta hevonen siinä joukossa.

101 Dalmatian Streetiä ei kuitenkaan tuoteta Suomessa, eikä Gigglebug Entertainmentin voimin. Yhtiöllä ei ole siihen vielä tarpeeksi resursseja Kikattavan kakkiaisen tekemisen ja vielä kehitteillä olevien projektien rinnalla. Varsinaisen tuotannon koordinoi Disneyn Lontoon-toimisto, selittää Harlin. Sarjaa kirjoittaa Maria O’Loughlin ja ohjaa Miklos Weigert.

– Perustilanne ja jokainen hahmo ovat meidän käsistämme lähtöisin. Lisäksi me olemme vahvasti mukana konsultoimassa. Konsepti ja sarjan kehittely ovat meidän, vaikka toteutuskoneisto on toisaalla. Tällaisessa tuotannossa volyymi ja tahti ovat todella hurjia. Siksi me vastasimme vain esituotannosta.

Kikattavan Kakkiainen
Kikattava Kakkiainen valloittaa koko ajan uusia yleisöjä.Kikattava Kakkiainen

Seuraava yhteisprojekti jo pilottivaiheessa

Disneyltä sataa suitsutusta suomalaisyhtiölle.

–Viikko, jonka aikana työstimme sarjaa Helsingissä, oli sekä tuottelias että käsittämättömän hauska. Me aiomme jatkossakin tehdä yhteistyötä Gigglebug Entertainmentin kanssa. Heillä on omaperäinen tyyli tehdä töitä, jotka pursuavat hauskuutta ja säteilevät positiivista energiaa, kuvailee Disneyn Orion Ross.

Seuraava yhteistyökuvio Disneyn kanssa on jo pilottivaiheessa. Se perustuu Gigglebug Entertainmentin omaan ideaan, eikä valmiiksi olemassa olevaan tarinaan. Juuri enempää Harlin ei siitä vielä voi hiiskua.

Kehitysasteella on kolme muutakin formaattia. Niissä otetaan käyttöön kaikki Disney-yhteistyöstä saadut opit.

– Dalmatialaiset oli meille valtavan tärkeä koulu. Kaikesta, mitä tehtiin, tuli todella hurjasti palautetta. Jokainen asia suunniteltiin äärimmäisen yksityiskohtaisesti. Käymme samalla tarkkuudella kaikki projektimme tästä lähtien läpi.

Anttu Harlin ja Joonas Utti.
Gigglebug Entertainmentin voimakaksikko Harlin ja Utti.Sini Liimatainen

Gigglebug perustaa oman studion Suomeen

Disneyltä ammennettu oppi tulee pian kovaan kulutukseen. Gigglebug Entertainment aikoo avata Suomeen oman animaatiostudion ensi vuoden alussa. Kokoluokka vastaa Anttu Harlinin mukaan Disneyn Lontoon studioita. Se mahdollistaa suuren luokan tuotantojen toteuttamisen omana työnä.

– Tämä ei ollut mahdollista ennen audiovisuaalisen alan tuotantokannustinta (siirryt toiseen palveluun). Nyt vasta on mahdollista palkata riittävästi ihmisiä niin, että toiminta on silti kilpailukykyistä. Suomessa alkaa viimein myös olla riittävän paljon alan osaajia Rovion kasvun myötä. Osan tekijöistä olemme kouluttaneet ja koulutamme itse.

Kikattavaa kakkiaista tehdään jo nyt Suomessa kotimaisin voimin. Uusia jaksoja on tulossa syyskuussa, myös kirjoja ja musiikkia on luvassa. Sarjaa ja siihen liittyvää oheismateriaalia myydään kiivaasti maailmalle. Kikattavaa kakkiaista katsotaan jo kolmessatoista maassa.

Vaikka menestystä on tullut muutenkin, heittää Disney-yhteistyö Gigglebug Entertainmentin ihan uuteen kokoluokkaan.

– Tämä tuntuu todella isolta jutulta. Toivon, että muutkin osaavat olla iloisia meidän puolestamme.

Lue seuraavaksi