Finnair ei käsittele lentokorvausyritys AirHelpin suomalaisasiakkaiden hakemuksia – Kuluttajaliitto: “Tilanne on todella valitettava”

AirHelp hakee asiakkailleen maksua vastaan korvauksia mm. myöhästyneistä lennoista. Finnairin mielestä AirHelpin toiminta Suomessa on luvatonta perintätoimintaa. Ulkomaalaisille AirHelpin asiakkaille Finnair kuitenkin maksaa korvauksia.

Finnair
Finnairin A350 -lentokone.
Finnairin A350 -lentokone.AOP

Finnairin ja lentokorvausyritys AirHelpin välille on puhjennut ilmiriita. Finnair on jättänyt käsittelemättä pelkästään viimeisen puolen vuoden aikana satoja AirHelpin kautta tehtyjä korvaushakemuksia myöhästyneistä, perutuista ja ylivaratuista lennoista.

EU:n EY-261 asetuksen mukaan lentomatkustajilla on oikeus korkeimmillaan jopa 600 euron korvaukseen yllämainituissa tapauksissa. Usein lentoyhtiöt kuitenkin vetoavat poikkeuksellisiin olosuhteisiin ja kieltäytyvät maksamasta näitä korvauksia.

AirHelp on haistanut tässä markkinaraon ja hoitaa maksua vastaan lentomatkustajien korvaushakemuksia. Nopeasti kasvanut yritys on hoitanut muutamassa vuodessa jo yli kahden miljoonan asiakkaan lentokorvaushakemukset maailmanlaajuisesti.

Finnair: AirHelpin toiminta on luvatonta

Finnairin mukaan AirHelp harjoittaa Suomessa perintätoimintaa, jota varten tarvitaan asianmukaiset luvat, media-asioista vastaava johtaja Päivyt Tallqvist sanoo.

Tätä (perintälupa) asiaa käsitellään meneillään olevassa oikeuskäsittelyssä, enkä voi käsittelyn ollessa kesken kommentoida asiaa sen yksityiskohtaisemmin. Kyse tosiaan on siitä, että perintätoimi on Suomessa toimiluvan alaista toimintaa.

Päivyt Tallqvist, mediasuhteista vastaava johtaja, Finnair

Asiaa puidaan nyt oikeudessa ja Finnair kieltäytyykin tästä syystä kommentoimasta tapausta sen enempää.

– Meillä on Avilta, joka valvoo perintätoimintaa Suomessa, lausunto, jossa todetaan, että me emme ole perintötoimisto vaan autetaan asiakkaita korvaushakemusasioissa. Sen osalta väite on puppua, AirHelpin Suomen maajohtaja Aleksi Seppo sanoo Yleisradiolle.

Aleksi Seppo.
Aleksi SeppoPetri Burtsov / Yle

Häneen mukaansa kyseessä on viivytystaktiikka, jota lentoyhtiöt usein käyttävät.

Kuluttajaliiton mukaan on valitettavan yleistä, että lentoyhtiöt hangoittelevat korvausasioissa vastaan. Useihin satoihin nousevat korvaukset ovat niille tuntuva rahasumma.

– Mahdollisilla erimielisyyksillä perintätoiminnan laillisuudesta tai luvallisuudesta ei pitäisi olla vaikitusta kuluttajan antamiin valtuutuksiin AirHelpille, mikäli viranomaiset eivät ole erikseen kieltäneet AirHelpiä toimimasta tälla alalla, Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling toteaa.

Muiden maiden kansalaiset saavat korvauksia, usein jopa samoilta lennoilta

Finnair ei asiasta käytävän oikeustaistelun takia ota AirHelpin suomalaisten asiakkaiden korvaushakemuksia käsittelyyn lainkaan. AirHelpin Yleisradion tarkasteluun antamasta datasta käy kuitenkin ilmi, että muun maalaisille AirHelpin asiakkaille Finnair maksaa korvauksia.

Viimeisen puolen vuoden aikana AirHelpin kautta Finnairille tehdyistä korvaushakemuksista lähes puolessa korvausta hakeva asiakas oli suomalainen. Finnairin AirHelpin kautta maksamista korvaustapauksista vain 1.78 % oli suomalaisten asiakkaiden korvauksia, tämäkin siis todennäköisesti ennen kiellon astumista voimaan.

– Tilanne on todella valitettava, näin ei missään nimessä saisi olla, Kuluttajaliiton Beurling toteaa.

Juha Beurling.
Juha BeurlingPetri Burtsov / Yle

Koska kyseessä ovat korvaukset, joihin kuluttajilla on laillinen oikeus mikäli ehdot täyttyvät, on sekä Finnairin että AirHelpin velvollisuutena Beurlingin mukaan pitää asiakkaansa tietoisina tästä riidasta. Kummankaan verkkosivuilta ei löydy Beurlingin mukaan tietoa asiasta.

Finnairin Tallqvist sanoo, että tiedotusvastuu on AirHelpillä, sillä kyseessä ovat AirHelpin asiakkaat. AirHelpin Seppo puolestaan sanoo yrityksen tiedottavan asiakkailleen Finnairin käsittelykiellosta, tosin Ylelle AirHelp kertoi asiasta vasta Finnairin nostettua asian esiin.

Finnairin Tallqvist myös muistuttaa, että Finnair kertoo asiakkailleen heidän oikeuksistaan korvauksiin jokaisen myöhästyneen lennon yhteydessä. Hänen mukaansa suurin osa suoraan Finnairille tehdyistä hakemuksista johtaa korvausten maksuun. Tarkempia tietoja tämän väitteen tueksi Finnair ei kuitenkaan anna julkisuuteen.

Kuluttajaliiton julkaisema Kuluttaja-lehti pitää yllä mustaa listaa yrityksistä, joiden palveluita se suosittelee välttämään, koska ne eivät noudata kuluttajariitalautakunnan suosituksia.

Lentoyhtiöitä tältä listalta löytyy kahdeksan kappaletta. Niistä viisi on halpalentoyhtiöitä ja kaksi lomalehtoyhtiöitä. Kahdeksas yritys listalla on Finnair. Tapauksia on kaksi, joissa molemmissa syy on sama: Finnair ei ole maksanut asiakkailleen korvausta myöhästyneistä lennoista vastoin kuluttajariitalautakunnon suosituksia.

Lue myös:

Myöhästyikö lentosi ja lentoyhtiö tarjosi lahjakorttia? Saatat olla oikeutettu paljon enempään

Lisäys viimeiseen kappaleeseen 16.6.2017 klo 10:15. Kuluttajaliiton julkaiseman mustan listan Finnairia koskevien tapausten määrä.