Helsinkiläiset rakastuivat kaupunkipyöriin – kausikortin on ostanut yli 20 000 kaupunkilaista

Yhdellä kaupunkipyörällä ajetaan jo yli seitsemän matkaa vuorokaudessa.

Kaupunkipyörät
Samuli Mäkinen
HKL:n projekti-insinööri Samuli Mäkinen ennakoi, että lomakaudella kaupunkipyörien lyhyitä kausia myydään reippaasti.Mårten Lampén / Yle

Kaupunkipyörien kausilippulaisia on jo noin 23 000. Määrä on yli kaksinkertaistunut viime vuodesta, jolloin koko touko-lokakuun kaudesta maksoi 11 000 pyöräilijää.

– Viime vuonna lyhyempiä kausia ostettiin paljon. Tänä vuonna niitä on myyty vasta vähän. Järjestelmä on nyt tutumpi eikä kokeilukäyttäjiä enää ole niin paljon, eli käyttäjät ostavat heti koko kauden, selvittää kaupunkipyöristä vastaavan HKL:n projekti-insinööri Samuli Mäkinen.

Viime vuonna yhdellä kaupunkipyörällä ajettiin noin 5-6 matkaa vuorokaudessa, nyt lukema on noussut toukokuun lopulta alkaen yli seitsemään. Tämä on merkittävä kasvu, sillä samalla pyörien määrä on lisääntynyt 500:sta 1400:aan.

Eniten käytetyt asemat ovat Kamppi, Rautatientori (länsi), Sörnäinen, Itämerentori ja Töölönlahdenkatu.

HKL

Suomi ensimmäisten joukossa etäpalautuksessa

Kaupunkipyörän päivävuokra on viisi euroa, viikkovuokra 10 euroa ja koko kausi maksaa 25 euroa. Puoli tuntia saa polkea ilman lisämaksua, sen jälkeen seuraavilta puolituntisilta veloitetaan euron lisämaksu viiteen tuntiin asti.

Jos pyörää ei palauta viidessä tunnissa, rapsahtaa viivästymisestä 80 euron sakkomaksu. Vuorokauden jälkeen palauttamattomasta pyörästä voidaan veloittaa pyörän hinta.

– Tällä saadaan pidettyä huoli siitä, että pyörät kiertävät, HKL:n projekti-insinööri Mäkinen sanoo.

Kaupunkipyörän latauspiste. Ohjeita kaupunkipyörän käyttöön saa osoitteesta hsl.fi/kaupunkipyorat. Samassa osoitteessa voi rekisteröityä sekä tarkastaa, kuinka monta pyörää kullakin asemalla on.
Mårten Lampén / Yle

Toukokuussa HKL ja kaupunkipyörien asiakasviestinnästä ja markkinoinnista vastaava HSL lisäsivät tiedotustaan, koska se, miten pyörä palautetaan täyteen parkkiin, ei ole ollut kaikille käyttäjille selvää.

Pyörä tulee palauttaa riittävän lähelle pyöräasemaa, niin että etälukulaite havaitsee sen ja pyörän näyttö tarjoaa palautusmahdollisuutta. Osa on painanut näissä tilanteissa pyörän vahingossa tauolle.

– Olemme palauttaneet tarkastusmaksuja näissä tilanteissa. Tarkoitus on kyllä jatkossa, että käyttäjät oppivat palauttamaan pyörän oikein. Palautus tapahtuu painamalla valikosta numeroa 1. Tauko rekisteröityy numerosta 2.

Kaupunkipyörän latauspiste.
Mårten Lampén / Yle

Etäpalauttaminen on kansainvälisestikin uusi käytäntö eli erheissä on voinut olla kyse aiempien mallien puutteesta.

– Etäpalauttamista ollaan vasta ottamassa käyttöön maailmalla. Olemme edellä esimerkiksi Pariisia, Mäkinen jatkaa.

Kaupunkipyörällä ajetaan keskimäärin noin 20 minuuttia kerrallaan.

HKL

Helsingissä oli 2000-luvulla kolikkopantillisia kaupunkipyöriä, mutta ilkivallan takia niistä luovuttiin. Nyt pyöriä ei ole HKL:n mukaan kadonnut lainkaan, koska järjestelmä vaatii rekisteröitymisen. Järjestelmän toteuttaja on City Bike Finland.

Uudet asemat täydentävät nykyistä verkostoa

Kaupunkipyörien suosituimmat pyöräparkit ovat metroasemien lähettyvillä.

– Tällä on kätevämpi mennä kuin sporalla ja metrolla, saa samalla hyvää liikuntaa ja ulkoilmaa. Hyvä juttu, hymyilee Tuomo Kivimäki, joka vuokrasi kaupunkipyörän Hakaniemen parkista vapaapäivänään.

Saksasta Helsingissä lomaileva pariskunta palautti Hakaniemen parkkiin vuokraamansa keltaiset kaupunkipyörät. Helsingin kaupunkipyörät saavat heiltä kehuja.

– Tämä ei ole kallista vaan halpaa, halvempaa kuin auton vuokraaminen. Tämä on myös helpompaa kuin liikkuminen bussilla tai metrolla. Oikein hyvä systeemi, Joachim Kranendonck sanoo.

Joakim Kranendonck
Helsingin kaupunkipyörien kohderyhmä on kaupungin asukkaat. Monet turistit kuitenkin käyttävät pyöriä mielellään. Näin myös saksalainen Joachim Kranendonck.Mårten Lampén / Yle

Kaupunkipyöräasemia on nyt Helsingissä 140 Rautatientorilta Käpylään. Asemien määrä kasvaa vielä ensi vuonna kymmenellä, kun Espoossa lainassa olevat sata pyörää palaavat Helsinkiin.

– Asemaverkostoa ei olla kasvattamassa laajemmalle alueelle. Uudet asemat tulevat täydentämään jo olemassa olevaa verkostoa lähinnä ydinkeskustan alueelle, HKL:n Mäkinen kertoo.