"Vihaan kävelyä" – Tomas, 24, pääsee töihin nopeammin yksipyöräisellä sähkövempeleellä kuin metrolla

Futuristiset kulkuvälineet valtaavat katuja. Sähköisillä henkilökuljettimilla huristelu on ollut laillista viime vuodesta saakka.

Matkustaminen ja työmatkat
Tomas Wiikin sähköllä kulkeva yksipyöräinen.
Sähkömoottorilla kulkevassa yksipyöräisessä on sivulle laskettavat jalansijat sekä vetokahva.Tommi Kolehmainen / Yle

Mustavihreään kypärään, virtaviivaisiin aurinkolaseihin ja ajohanskoihin sonnustautunut mies hurauttaa työpaikkansa pihasta kotimatkalle. Asusta huolimatta ajoneuvona ei kuitenkaan ole fillari tai moottoripyörä, vaan hiirenhiljaa sähkömoottorilla kulkeva yksipyöräinen.

Helsinkiläinen Tomas Wiik on jo useamman kuukauden kulkenut työmatkansa edestakaisin yksipyöräisellä sähköajoneuvolla. Reilun kuuden kilometrin matka Merihaasta Herttoniemeen taittuu alle vartissa, kun julkisilla samaan matkaan menisi suunnilleen puoli tuntia.

Ajatus laitteen hankkimisesta tuli arjen kautta.

– Vihaan kävelyä, Wiik naurahtaa.

– Etsin tällaisista tietoa nettifoorumeilta ja kun katsoin videoita Youtubesta, olin myyty. Ajattelin ensin harjoitella halvemmalla laitteella, mutta päätin sitten, että ostetaan sellainen mikä kestää, kun kerran ostetaan.

Mistään lelusta ei olekaan kyse, sillä Wiik kertoi pulittaneensa ulkomailta tilatusta vekottimesta jopa 1 500 euroa. Laite muistuttaa ulosvedettävän kahvan ansiosta pientä matkalaukkua. Sivuille laskettavat jalansijat paljastavat sen kuitenkin kulkuvälineeksi. Laite ohjautuu kehoa kallistelemalla.

– Pyöräilijöiltä tulee jatkuvaa ihmettelyä, kun vieressä ajelee tällaisella, Wiik kertoo.

Sähköllä toimivat jalankulkua avustavat kulkuneuvot ovat olleet sallittuja kevyessä liikenteessä viime vuonna voimaan astuneesta lakimuutoksesta (siirryt toiseen palveluun) lähtien. Katukuvassa yleistyneitä futuristisia vempeleitä on jo moneen tarkoitukseen aina nuorison hittilelusta työmatkalaisen menopeliin.

Tomas Wiik Herttoniemessä ajamassa sähköisellä yksipyöräisellä.
Tomas Wiik kulkee joka päivä reilun kuuden kilometrin työmatkansa Merihaasta Herttoniemeen sähköisellä yksipyöräisellä.Tommi Kolehmainen / Yle

Ei pelkästään nuorten villitys

Lakimuutoksen tultua voimaan erilaisten sähköisten kuljettimien valikoima on kasvanut nopeasti. Niitä kaupitellaan Suomessa niin useissa verkkokaupoissa kuin suuremmissakin tavarataloketjuissa.

Nuorison suosimien kaksirenkaisten tasapainoskoottereiden lisäksi markkinoilta löytyy esimerkiksi yksirenkaisia kuljettimia, ohjaustangolla varustettuja kuljettimia sekä sähköpotkulautoja- ja rullalautoja.

Verkkokauppa.comin tuotepäällikkö Kari Löfmanin mukaan kysyntä erilaisille sähköisille kuljettimille on kova, ja etenkin lakimuutoksen jälkeen laitteiden myynti on kasvanut voimakkaasti.

Löfmanin mukaan parhaiten kaupaksi menevät kaksirenkaiset tasapainoskootterit, joiden keskeisintä kohderyhmää ovat 11–16-vuotiaat. Sähköisiä potkulautoja ja rullalautoja taas myydään esimerkiksi työmatkaileville aikuisille.

80–90-luvun skeittarit ovat olleet sähköskeittien kanssa innoissaan.

Kari Löfman

– Ne sopivat lyhyisiin parin kilometrin matkoihin esimerkiksi juna-asemalta työpaikalle. 80–90-luvun skeittarit ovat olleet sähköskeittien kanssa innoissaan, eli vähän vanhempi työssäkäyvä porukka, Löfman kertoo.

Tasapainoskootterin voi saada markkinoilta halvimmillaan noin parilla sadalla eurolla, mikä lienee vaikuttanut niiden suosioon nuorten keskuudessa. Teinien taskurahat eivät välttämättä riitä tätä kalliimpiin sähköisiin henkilökuljettimiin, joista voi joutua maksamaan yli tuhatkin euroa.

Älä jätä akkua lataukseen valvomatta

Suomen Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes varoitti viime vuonna sähköisten tasapainoskootterien turvallisuuspuutteista. Tukesin testien perusteella myös joidenkin Suomessa myytävien mallien sähköturvallisuudessa havaittiin puutteita.

Latauksessa ollut tasapainoskootteri räjähti viimeksi viime viikolla Espoossa sytyttäen rivitaloasunnon palamaan. Myös viime keväänä Vantaalla maan tasalle palaneen omakotitalon tuhon epäiltiin saaneen alkunsa latauksessa olleesta tasapainoskootterista (siirryt toiseen palveluun), mistä kertoi Helsingin Sanomat.

– Emme ota myyntiin vaarallisia tuotteita. Testaamme kaikki laitteet tarvittaessa jopa valmistajan kanssa. Akkujen on täytettävä tietyt turvallisuussertifikaatit. Jos ne puuttuvat, emme edes lähde testaamaan laitteita, Verkkokauppa.comin Löfman sanoo.

Löfman neuvoo silti, että turvallistakaan akkua ei tulisi jättää lataukseen vartioimatta. Kylmettynyttä akkua ei saisi myöskään kytkeä lataukseen.

Palanut tasapainolauta.
Maanantaiaamuna rivitaloasunto Espoossa syttyi palamaan, kun tasapainolauta räjähti keittiössä. Lauta oli palon syttymishetkellä latauksessa.Länsi-Uudenmaan Pelastuslaitos

Valppaana liikenteessä

Niin Trafi kuin laitteiden jälleenmyyjätkin suosittelevat käyttämään millä tahansa sähköisellä henkilökuljettimella ajellessa kypärää. Yli 15 kilometrin tuntivauhtiin kykenevät laitteet luokitellaan kevyiksi sähköajoneuvoiksi, joissa tulee Trafin mukaan olla äänimerkinantolaite, etuvalo ja takaheijastin.

– Kannattaa pitää sellainen asenne, että muut eivät välttämättä huomaa sinua liikenteessä. Laitteet ovat hiljaisia, joten niillä ajaminen vaatii erityistä valppautta, Löfman kertoo.

Yksipyöräisellä henkilökuljettimellaan huristeleva Tomas Wiik on kiinnittänyt äänenantoa varten ajohansikkaidensa sormeen pienen soittokellon. Kaatumisilta tai vaaratilanteilta on toistaiseksi vältytty, mutta Wiik tiedostaa vauhdikkaan vempeleen riskit.

– Joskus pääsen vielä hengestäni. Kyllä siinä pahaa jälkeä tulee jos tällä törmää, Wiik toteaa.

Lue lisää: Trafin ohje sähköisiin liikkumisvälineisiin (siirryt toiseen palveluun)