Koe uusi yle.fi

Google on kuvannut Suomea ja suomalaisia jo 10 vuotta - "Ennen pyydettiin kasvojen sumentamista, nykyään kysytään koska tulette uudelleen"

360 asteen kuvaa tarjoilevan katunäkymäpalvelun seuraava askel löytyy virtuaalitodellisuudesta, sillä pelkkä näkeminen ei kohta enää riitä.

tekniikka
 Google street view -näkymä Helsingin kauppatorilta.
Helsingin Kauppatori on paikka, joita Suomen pääkaupunkiin suuntaavat turistit usein karttapalvelusta hakevat.Google

Kun Google Street View -katunäkymäpalvelu avautui helmikuussa 2010 Suomessa, se pääsi heti otsikoihin (siirryt toiseen palveluun).

Kesällä 2009 katuja ja elämää niiden varsilla tallentanut kuvausauto oli nimittäin napannut talteen noloja tilanteita: Oli turkulaisen seksikaupan edustalla käyskentelevä mies. Puistonpenkille sammahtanut kaksikko Mikkelissä. Keravalla mies pantiin mustanmaijan kyytiin juuri silloin kun kuvausauto oli pyyhältänyt ohi.

Se, keitä nämä surullisenkuuluisat henkilöt olivat, jäi mysteeriksi sillä palvelun periaatteisiin on kuulunut alusta alkaen se, että kuviin tallentuneiden ihmisten kasvot ja autojen rekisterikilvet häivytetään tuntemattomiksi.

Meille yksityisyydensuoja on tärkeää ja teemme paljon töitä kehittääksemme sitä.

Helena Kesic Koja, Google Street View Program Manager Europe & APAC

Sumentaminen hoidetaan koneellisesti, joten on toki mahdollista, ettei algoritmi tunnista ihan kaikkea. Tällöin on käynyt niin, että joku saattanut tunnistaa itsensä palvelun kuvista. Google Street View'n yksityisyydensuojaa onkin kritisoitu niin kauan kuin se on ollut olemassa.

– Jos systeemimme on ohittanut jonkun kohdan, käyttäjillä on mahdollisuus raportoida siitä saman tien ja korjaamme puutteet. Meille yksityisyydensuoja on tärkeää ja teemme paljon töitä kehittääksemme sitä, ohjelmajohtaja Helena Kesic Koja sanoo.

Street view'n ohjelmajohtajana Googlen Zürichin-toimistossa työskentelevä Kesic Koja kertoo, että lähtökohtaisesti materiaalia kerätään vain julkisilla paikoilla. Mikä tahansa niiden yhteydessä näkyvä yksityisomaisuudeksi laskettava asia on mahdollista sumentaa tunnistamattomaksi. Google ei edes ala kyselemään miksi.

Yrittäjät hoksasivat markkinointiväylän

Toukokuun lopulla palvelu täytti kymmenen vuotta. Sen kokoelmissa on tätä nykyä 83 maata ja osia pohjoisnavalta sekä etelämantereelta, kaikkiaan yli 10 miljoonaa dokumentoitua mailia maapallolta.

– Tarkoituksenamme on heijastella oikeaa maailmaa ja sen muutoksia, joten päivitämme palveluamme jatkuvasti, Kesic Koja sanoo.

Nykyään käyttäjien yhteydenotot liittyvätkin nimenomaan kuvien ajanmukaisuuteen eikä niinkään yksityisyydensuojaan.

–Jos ennen pyydettiin, että voisitteko sumentaa kasvoni, nykyään kysytään, että milloin olette tulossa kuvaamaan seuraavan kerran, Kesic Koja kertoo.

Palvelua käytetään laajasti esimerkiksi matkojen suunnitteluun ja se on yrittäjillä hyvin tiedossa. Ohjelmajohtaja antaa tästä esimerkin:

– Ajatellaan vaikka, että ravintoloitsija on investoinut yrityksensä remontoimiseen. Tottakai hän haluaa, että verkon karttapalveluissa olisi mahdollisimman hyvät ja totuudenmukaiset kuvat. Tämä kertoo siitä, että palvelua on totuttu käyttämään.

Suomen suurten kaupunkien keskustat talteen jalan

Ihan jokaiseen paikkaan Googlen kamera-autot eivät ehdi, joten Google on tarjonnut käyttäjille mahdollisuuden kuvata itse materiaalia Street view -palveluun älypuhelinsovelluksen (siirryt toiseen palveluun) kautta. Myös yhtiön omistamat erikoisvalmisteiset kamerat ovat käyttäjien lainattavissa.

Tällöin kuvaaja on vastuussa kuvaamastaan materiaalista. Kesic Koja sanoo, että Google Street View toimii kuten mikä tahansa kuvien jakoalusta verkossa.

– Käyttäjiltä odotetaan, että he kunnioittavat toisten ihmisten yksityisyyttä. Toki tarjoamme myös välineitä sumentaa kasvoja.

Yksi Googlen kamera-autoista huristelee parhaillaan jossakin päin pääkaupunkiseutua. Heinäkuussa Helsingin ja muiden Suomen isojen kaupunkien keskustoja taltioidaan myös jalan.

Näin on tehty tähän mennessä jo esimerkiksi nojatuolimatkailijan unelmakohteissa (siirryt toiseen palveluun) muinaisessa inkakaupungissa Machu Picchussa Perussa ja Euroopan korkeimmalla vuorella Mont Blancilla.

Ohjelmapäällikkö sanoo, että moniin kiinnostaviin paikkoihin ei pääse autolla, joten 360-kuvaa tallentava kamera on kiinnitetty jalankulkijan reppuun. Silloin pääsee sinne, missä ihmisetkin ovat.

– On tärkeää kuvata silloin, kun sää on parhaimmillaan. Ehkä Helsinkiin kannattaa tulla heinäkuussa eikä keskellä tammikuuta, Kesic Koja sanoo.

Kuvan pitää kohta myös imaista sisäänsä

Kesic Koja kertoo videopuhelun välityksellä Zürichin toimistolta, että palvelun kiehtovuus ja samalla haaste perustuu siihen, että Street View'n tarkoitus on heijastella mahdollisimman tarkkaan todellista maailmaa.

– Ja jokainen tietää, miten nopeasti maailma muuttuu. Kehitämme koko ajan keinoja siihen, että pysyisimme mukana. Meidän on myös luotettava siihen, että käyttäjät auttavat meitä päivittämään materiaalia ajanmukaiseksi.

Kohta ei enää riitä, että näkee jotain. Asiat pitää päästä kokemaan.

Helena Kesic Koja, Google Street View Program manager Europe & APAC

Seuraavan kymmenen vuoden sisällä Street View tulee Kesic Kojan mukaan todennäköisesti ottamaan ison harppauksen kohti virtuaalitodellisuuden tarjoamia mahdollisuuksia.

Peliteollisuuden lisäksi jonkin kokemuksen sisään uppoamista on alettu tavoitella myös katunäkymäpalvelussa.

– Kohta ei enää riitä, että näkee jotain. Asiat pitää päästä kokemaan, eli saada tunne siitä, että olisi oikeasti paikan päällä.