Koe uusi yle.fi

Tutkimus vaihdevuosista: Hikisten öiden helpotukseksi mieluummin liikuntaa kuin hormonipillereitä

Kun vaihdevuosioireet piinaavat, aktiivinen liikunnan harrastaminen voi tehdä elämästä siedettävämpää.

vaihdevuodet
keski-ikäinen nainen juoksee
AOP

Naiset voivat vähentää vaihdevuosioireitaan ja kohentaa elämänlaatuaan lisäämällä liikuntaa. Myös työkyky paranee ja mieliala kohenee.

Liikunnan vaikutusta keski-ikäisten naisten työkykyyn ja elämälaatuun on tutkittu Reetta Rutasen perjantaina tarkistettavassa väitöskirjassa. (siirryt toiseen palveluun)

– Vaihdevuosioireiden vaikutusta työkykyyn ei ole juurikaan aikaisemmin tutkittu Suomessa. Kuitenkin oireet voivat olla todella rajuja ja vaikuttavat paljon työntekoon.

Vaihdevuosilla tarkoitetaan (siirryt toiseen palveluun)sitä ajanjaksoa, jolloin munasarjojen toiminta heikkenee ja lopulta loppuu kokonaan. Munasarjojen estrogeenituotannon hiipumisen tavallisia oireita ovat hikoilu ja kuumat aallot.

Vaihdevuodet alkavat naisilla keskimäärin 51–52-vuotiaana.

Töissä käyminen on raskasta, koska ei ole saanut nukuttua kunnolla.

Reetta Rutanen

– Oireena voi olla uniongelmia, kun kuumat aallot herättävät parin tunnin välein. Päivisin kuumat aallot voivat tuntua sosiaalisissa tilanteissa todella hankalilta. Ihminen hikoilee ja joutuu pyyhkimään otsaansa. Töissä käyminen on raskasta, koska ei ole saanut nukuttua kunnolla, Reetta Rutanen sanoo.

Tutkimukseen osallistui 176 noin 50-vuotiasta pirkanmaalaista naista, joilla oli häiritseviä vaihdevuosioireita. Heidät jaettiin koe- ja kontrolliryhmiin.

Koeryhmän naiset harrastivat liikuntaa 50 minuuttia neljästi viikossa. Harjoiitteluun kuului vähintään kaksi kertaa ripeää kävelyä tai sauvakävelyä ja lisäksi muuta kestävyysliikuntaa.

Harjoittelututkimus kesti puoli vuotta. Koeryhmään kuuluvien vointi helpottui kontrolliryhmään verrattuna.

– Liikunnan avulla koeryhmän naisilla erityisesti yölliset kuumat aallot vähenivät. Heidän mielialansa koheni ja masentuneisuus väheni.

Liikunta vaihtoehto lääkkeille

Tutkijan mielestä liikunta on vaihtoehto lääkkeiden syömiselle.

– Tämän tutkimuksen perusteella liikunta on hyvä vaihtoehto hormonikorvaushoidolle. (siirryt toiseen palveluun)Suosittelisin kokeilemaan liikkumista sen sijaan että söisi lääkkeitä. Lisäksi hormonikorvaushoidolla on todettu olevan haittavaikutuksia, Reetta Rutanen sanoo.

Hän muistuttaa, että kaikesta liikunnasta, lajista ja harjoituksen kestosta huolimatta, on aina hyötyä.

– Se lisää yleistä hyvinvointia, rentouttaa ajatuksia ja mieltä. Kun fyysinen kunto paranee, jaksaa työssäkin paremmin.

Elintapojen muutos on aina iso asia.

Reetta Rutanen

Ihmisten kunto alkaa heiketä 35-ikävuoden jälkeen ja sitä pitäisi koko ajan ylläpitää. Mitä enemmän tulee ikää lisää, sitä enemmän vaaditaan töitä kuntotason ylläpitämiseksi.

– Lenkille lähteminen voi tuntua haasteelliselta varsinkin, jos kotona on ongelmia, elämä on kuormittunutta ja on itse väsynyt. Mieluummin makaa sohvalla. Elintapojen muutos on aina iso asia.

Reetta Rutasen väitöskirja Liikunnan vaikutus työkykyyn ja elämänlaatuun keski-ikäisillä naisilla tarkastetaan Tampereen yliopistossa 16.6.