ABC-Suomen raja kulkee Kehä kolmosella – huoltamokeitaat kadonneet pääkaupunkiseudulta

ABC-huoltoasemaketju on luopunut pääkaupunkiseudun suurista liikennemyymälöistä ja vuokrannut lounasbuffetit ulkopuoliselle yrittäjälle. Suurin syy on kauppojen aukioloaikojen vapautuminen.

ABC-huoltoasemaketju
Espoon Nihtisillan ABC-kylmäasema. Taustalla entinen ABC-liikenneasema, jossa on nyt ulkopuolinen vuokralainen.
Espoon Nihtisillan ABC-kylmäasema. Taustalla entinen ABC-liikenneasema, jossa on nyt ulkopuolinen vuokralainen.Yle

Espoon Nihtisillan ABC-huoltoasema oli vielä kaksi vuotta sitten S-ryhmän omistaman huoltoasemaketjun suurin pääkaupunkiseudun liikenneasema.

Nyt ketju vastaa enää pihalla seisovista polttoainepumpuista. Niiden vieressä oleva suuri liikennemyymälä lounasbuffetteineen on vuokrattu ulkopuoliselle yrittäjälle. Noin 400 neliömetriä myymälän sisätilasta vaikuttaa olevan vielä toista vuokralaista vailla.

Useita palveluita kerralla kattavat huoltoasemakeitaat ovat suomalaiselle tuttu mökkimatkan helpotus. Pääkaupunkiseudulla suurille liikenneasemille ei ole kuitenkaan kysyntää, sillä pääkaupunkiseutu on usein matkan lähtö- tai päätöspiste, kertoo toimialajohtaja Markku Kuusinen HOK-Elannolta.

Kuusisen mukaan pääkaupunkiseudulla on yksinkertaisesti kannattavampaa vuokrata ravintolatilat kuin pyörittää lounasbuffetteja itse.

– Huoltoasemien sisäkauppa muuttaa enemmän muotoaan kahviin ja nopeaan syömiseen, Kuusinen sanoo.

ABC-ketju jakaantuu alueittain S-ryhmään kuuluvien osuuskauppojen kesken. Pääkaupunkiseudun ABC-huoltoasemista vastaava alueosuuskauppa HOK-Elanto on ulkoistanut ainoiden liikenneasemiensa ravintolapalvelut.

Espoon Nihtisillan entisellä ABC-liikenneasemalla on vielä 400 neliömetriä tilaa vuokralla.
Espoon Nihtisillan entisellä ABC-liikenneasemalla on vielä 400 neliömetriä tilaa vuokralla.Yle

Espoon Nihtisillan ja Vantaan Ilolan entisissä liikennemyymälöissä ravintolapalveluja on jo liki kaksi vuotta pyörittänyt Fresto Group -ravintolakonserni.

Myös kuusi pienempää liiketilaa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla sijaitsevien automaattiasemien kainalossa on vuokrattu Fresto Groupille. Tiloissa oli aiemmin ABC:n omia Deli-kahviloita kunnes vuonna 2012 niitä alettiin asteittain vuokrata Snacky-hampurilaisketjulle. Snacky meni konkurssiin vuonna 2015, jonka jälkeen viimeinenkin tiloista vapautui uudelle vuokralaiselle viime vuonna.

ABC vastaa siis pääkaupunkiseudulla yhä enemmän vain asemiensa polttoainemyynnistä ja autopesuloista. HOK-Elannon ainoa suuri "perinteisen mallin" maantiekeidas toimii Hyvinkäällä.

HOK-Elannolla on yhteensä 34 ABC-huoltoasemaa, joista 26 on automaattiasemia. Pääkaupunkiseudulla seitsemän kylmäaseman yhteydessä on ketjun pienempi ABC Deli -palvelukokonaisuus, ja vielä useamman lähellä jokin S-ryhmään kuuluva kauppa.

Kauppojen aukiolojen vapautuminen haastaa huoltamoita

Kauppojen aukiolon vapautuminen on pistänyt huoltoasemabisneksen säännöt uusiksi etenkin kaupungeissa. Huolto-asemat eivät välttämättä enää ole ensisijainen yöpalan paikka, kun valinnanvaraa löytyy myös myöhään avoinna olevista suuremmista ruokakaupoista.

Kuusinen kertoo, että ravintolabisneksen sijaan he keskittyvät ennemmin polttoaineen myyntiin, sekä tankkaus- ja pesupalveluiden kehittämiseen. Esimerkki tällaisesta on jo käyttöön otettu mobiilisovelluksen kautta tapahtuva tankkaus.

– Oltaisiin joka tapauksessa kehitetty polttonestekauppaa ja pesutoimintaa. Vielä kun mukaan tuli kauppojen aukioloaikojen vapautuminen, kohdistamme enemmän resursseja näihin, Kuusinen sanoo.

ABC-ketjun lisäksi yrittäjävetoiset huoltoasemat painivat yhtä lailla samojen haasteiden kanssa. Suurten ruokakauppojen läheisyydessä toimivien bensisten hätä on ilmeisin.

– Kun isotkin kaupat ovat yötä päivää auki, se on vaikuttanut ihan rankalla tavalla päivittäistavarakauppaan meidän sektorilla. Meidän kauppiaat joutuvat miettimään korvaavia liiketoimintavaihtoehtoja ja kehittämään uutta. Paikoilleen ei voida jäädä, kertoo Suomen Bensiinikauppiaitten ja Liikennepalvelualojen Liitto SBL ry:n toimitusjohtaja Mika Hokkanen.

Pääkaupunkiseudulla eri pelisäännöt

Kehityssuunta poikkeaa Kuusisen mukaan vielä toistaiseksi muun Suomen menosta, sillä HOK-Elannon strategia on mietitty nimenomaan pääkaupunkiseutua ajatellen. ABC:n ketjujohtaja Antti Heikkisen mukaan jokainen osuuskauppa miettii omalla alueellaan toimivimman liikemallin huoltoasemilleen.

Perinteiset kaiken kattavat liikenneasemat porskuttavat edelleen vahvasti isojen teiden varsilla. Pääkaupunkiseutu on tiivis markkina-alue, mikä tuo matkaan omat mutkansa.

– Tien päällä ollessa kauppapaikkoja on kymmenien kilometrien välein. Pääkaupunkiseudulla yli miljoonan ihmisen alueella ravintoloiden ja kauppojen osalta tarjontaa on paljon enemmän. Tässä toimitaan aivan erilaisissa tilanteissa, Heikkinen sanoo.

Espoon Nihtisillan entisen ABC-liikennemyymälän lounasbuffet.
Yle

– Esimerkiksi juuri Hyvinkäällä suuri liikenneasema ison tien varressa on sille paikalle parhaiten toimiva konsepti.

Kauppojen aukiolon vapautuminen on Heikkisen mukaan vaikuttanut pääkaupunkiseudun lisäksi muihinkin kaupunkeihin. Ketjujohtajan mukaan kaupunkien keskustoissa ei ole enää samanlaista tarvetta palveleville huoltoasemille kuin ennen. Maanteillä matkaava tarvitsee pysähdyksillään juuri tietyt tutut asiat.

Vaikka suuremmat kaupat nakertavatkin osuuksia huoltoasemien päivittäistavarakaupasta, autoilija tarvitsee edelleen polttoainetta ja auton pesemistä. Heikkinen uskoo, että esimerkiksi HOK Elanto on valinnut omalle alueelleen järkevimmän kehityskohteen pesupalveluista.

– Eri alueilla kokeillaan uudenlaisia palveluita ja onnistunut kokeilu voidaan siirtää ketjun sisällä sitten muuallekin.