Tämän hetken kuumimmat hipsterit tulevat Irakista

Kurdistanin dandyt näyttävät, että Irak on muutakin kuin sotaa.

Irak
erbil
Instagram

Matkaa rintamalle on vain sata kilometriä. Joukko nuoria kurdimiehiä ei kuitenkaan sonnustaudu peshmerga-armeijan univormuihin, vaan mitä tyylikkäimpiin dandy-vetimiin.

Takit istuvat kuin valettu. Värit ja kuviot yhdistyvät varmalla otteella. Housun puntit ovat trendikkaan kapeat.

Näky voisi Firenzen tai Milanon kaduilta. Nyt ollaan kuitenkin pohjois-Irakin kurdialueen pääkaupungissa Erbilissä.

Kuvissa esiintyvät hipsterit muodostavat herrainkerhon nimeltä Mr. Erbil. Ryhmällä on Instagramissa (siirryt toiseen palveluun) lähes sata tuhatta seuraajaa ja heistä ovat kirjoitettaneet GQ:n, BBC:n ja Die Weltin kaltaiset kansainväliset mediat.

Siistipartaiset nuoret miehet muuttavat ryminällä kuvaamme Irakista. Kaikki ei sittenkään ole pelkkää taistelutannerta ja kärsimystä.

erbil
Mr. Erbil teettää vaatteensa paikallisilla räätäleillä. Instagram

Joutilaat nuoret miehet

On helmikuu 2016. Joukko nuoria miehiä kokoontuu Erbilin ikivanhaan linnoitukseen. He poseeraavat, keikaroivat, ottavat tukuittain selfieitä. Ja päättävät perustaa Irakin ensimmäisen herrainkerhon.

Miehiä yhdistää rakkaus muotiin. Se on selvää, kun katselee Instagramissa jaettuja kuvia. Samalla heitä yhdistää nuoruus ja halu rakentaa itselleen valoisampi tulevaisuus.

Elämä Irakin kurdialueella muuttui sen jälkeen, kun Yhdysvallat hyökkäsi maahan vuonna 2003 ja Saddam syöstiin vallasta. Suhteelllisen vakaalle alueelle alkoi virrata kansainvälistä rahaa. Erbiliin nousi länsimaisia kauppakeskuksia, elokuvateattereja, ravintoloita. Yhteydet ulkomaailmaan avautuivat.

– Saddamin aikana elimme täysin erityksissä. Sitten kaikki muuttui. Tuntui, että maailma vyöryi silmiemme eteen, sanoi Mr. Erbilin perustajiin kuuluva Goran Pshtiwan Vocativ-nettisivustolla. (siirryt toiseen palveluun)

Hän on opiskellut kauppatieteitä paikallisessa yliopistossa. Toinen perustajäsen Omer Nihad työskentelee Erbilin pörssissä. Palkkaa Nihad tosin on saanut viimeksi lähes puoli vuotta sitten.

Vuosikymmenen kestänyt hyvä kausi Erbilissä päättyi kesällä 2014, kun Isis aloitti hyökkäyksensä. Kaupunkiin virtasi satoja tuhansia taisteluja pakenevia ihmisiä. Samoihin aikoihin öljyn hinta kääntyi laskuun, mikä pysäytti orastavan talouskasvun.

Nuoren kurdimiehen tulevaisuudennäkymä muuttui vähintäänkin haastavaksi. Hyvä puoli oli se, että yhtäkkiä oli aikaa harrastaa.

– Tuskin olisimme ehtineet perustaa Mr. Erbiliä, jollei tätä kriisiä olisi ollut, Nihad sanoo.

erbil
Instagram

Pitti Uomo kohtaa effendin

Mr. Erbil toimii niin, että se järjestää muutaman kuukauden välein kokoontumisia Erbilin historiallisissa kohteissa. Kuvauksellisessa taustassa miehet esittelevät viimeisimpiä vaatehankintojaan. Kamerat räpsyvät ja kuvat leviävät Instagramin välityksellä.

Vaatteensa miehet teettävät paikallisilla räätäleillä. He hyödyntävät myös paikallisia materiaaleja, kuten vuohen karvaa, josta syntyy hieman totuttua karheampi solmio.

Mallit sen sijaan haetaan Euroopan viimeisimmistä muotiluomuksista. Esikuvana Mr. Erbil pitää Firenzen miestenmuotitapahtumaa Pitti Uomoa, joka on 1970-luvulta lähtien kannustanut miehiä ympäri maailmaa pukeutumaan rohkeasti dandy-tyyliin.

erbil
Mr. Erbil haluaa palauttaa kunniaan vanhan effendi-kulttuurin.Instagram

Pelkkä kopio italialaisesta miesten pukeutumisesta Mr. Erbil ei kuitenkaan ole. Ryhmä hakee vaikutteita myös omasta historiastaan. Se haluaa palauttaa kunniaan perinteisen effendi-kulttuurin.

Effendit, kurdien yläluokka, hallitsivat pukeutumisen salat ja etiketin ja kuvaan kuului hienostunut vierailu paikallisissa teehuoneissa. Kurdien uuden vuoden kunniaksi Mr. Erbil pukeutui perinteisiin kurdiasuihin ja valokuvaussessio toteutettiin vuoristossa.

Mr. Erbil puhuu naisten puolesta

Politiikan ja uskonnon Mr. Erbil sanoo pitävänsä klubinsa seinien ulkopuolella. Yhteiskunnallisesti ryhmä on kuitenkin aktiivinen.

Se yrittää muuttaa kansainvälisen huomion taloudelliseksi toimeliaisuudeksi lanseeraamalla omia tuotteitaan ja työllistämällä paikallisia valmistajia. Markkinoille on jo ilmestynyt solmioita ja parranhoitotuotteita. Tavoitteena on oman muotitalon perustaminen.

erbil
Ryhmä hyödyntää julkisuutta nostamalla naiset valokeilaan.Instagram

Mr. Erbil yrittää myös vaikuttaa kurdialueen sosiaalisiin oloihin, erityisesti naisten asemaan. Ryhmä nostaa joka torstai valokeilaan naisia, jotka toimivat aktiivisesti kurdiyhteisössä.

Vaikka naisen asema kurdikulttuurissa ei ole niin alisteinen kuin monessa muussa Lähi-idän kulttuurissa, perinteet ja patriarkaalisuus hallitsevat asenteita.

Miehet itsekin herättävät huomiota kävellessään pitkin Erbilin katuja. Valtaosa kaupunkilaisista on sonnustautunut joko halpaan pukuun tai perinteiseen pussihousu-tunika-kokonaisuuteen.

Viimeisen päälle laittautuneita miehiä on epäilty itsekeskeisiksi ja pinnallisiksi.

– Kun tekee jotain uutta, aina joku epäilee. Olemme paljon muutakin kuin muotia. Haluamme näyttää maailmalle, että Kurdistanissa tapahtuu myönteisiäkin asioita.