yle.fi-etusivu

Kuva: Erikoinen onnettomuus Vaasan satamassa – rahtilaiva saapui laituriin ilman hinaajaa ja törmäsi nosturiin

Törmäys satamassa oli lähellä aiheuttaa suuret aineelliset vahingot. Poikkeuksellisen onnettomuuden syytä selvitetään.

satamat
Törmäyksessä olisi ollut aineksia miljoonaluokan vahinkoon, jos taustalla näkyvät uudemmat nosturit olisivat vaurioituneet
Törmäyksessä olisi ollut aineksia miljoonaluokan vahinkoon, jos taustalla näkyvät uudemmat nosturit olisivat vaurioituneetAntti Haavisto/Yle

Vaasan satamassa sattui sunnuntaina uhkaava tilanne, kun suuri rahtilaiva törmäsi satamaan ja kaatoi nosturin. Ulkomaalainen 138-metrinen Karibianmerelle liputettu alus tekee projektikuljetuksia Vaasan satamasta.

Rikkoutunut nosturi oli vanha, joten aineelliset vahingot jäävät pieniksi. Laiva oli kuitenkin lähellä aiheuttaa mittavammatkin vahingot.

– Tottakai oli kaikki tekijät suurempaan onnettomuuteen, mutta onni onnettomuudessa, se on kaatunut hyvin sopivaan paikkaan. Mutta lähellä se oli, siinä oli iso nosturi ja valotolppa ihan vieressä. Kaikkein tärkeintä on se, että ei syntynyt henkilövahinkoja, toteaa Kvarken Portsin markkinointipäällikkö Markus Rönnblom.

Poikkeuksellisen onnettomuuden syytä selvitetään. Jostain syystä laiva ei käyttänyt satamaan kiinnittyessään lainkaan hinaajaa. Tapahtumahetkellä puhalsi kohtalaisen reipas tuuli, joka on saattanut aiheuttaa laivan ajautumisen päin laituria sekä nosturia, joka tuhoutui törmäyksessä käyttökelvottomaksi.

– Siellä oli kokenut luotsi ja kapteeni mukana, he tekivät päätöksen ettei käytetä hinaajaa, Rönnblom sanoo.

Myös Kvarken Portsin turvallisuuspäällikkö Kristian Mäki-Jussila myöntää, ettei hinaajaa tai hinaajia ole eilisessä laivan rantautumisessa käytetty. Ratkaisut hinaajien mahdollisesta käytöstä tekee luotsipalveluja välittävän Finnpilot Pilotage Oy:n mukaan aina aluksen kapteeni. Seuraavaksi on edessä hajonneen nosturin poisvienti ja onnettomuuden syiden tarkempi selvittäminen.

Törmäyksestä kertoi ensimmäisenä Vasabladet (siirryt toiseen palveluun).

Artikkelia korjattu 19.6 klo 16.36. Päätöksen mahdollisesta hinaajan käytöstä tekee aina aluksen kapteeni, eikä luotsi.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Talvisää

Painava lumi painoi kuplahalleja kasaan pääkaupunkiseudulla – Päivystävä palomestari: "Mitään ei ollut tehtävissä enää"

Seksuaalinen häirintä

Anna Kontula A-studiossa: "On kansanedustajia, jotka tulevat niin metsästä, etteivät he ole huomanneet meidän elävän 2000-lukua”

Itävalta

Itävallan kaasuonnettomuus aiheutti rajun hinnannousun – Italiaan julistettu hätätila

Talvisää

Meteorologin varoitus: yö pakastaa vetiset tienpinnat etelässä – pohjoisessa piiskaavaa lumipyryä