Eero Järnefeltin Kaski on yhtä uuttera kuin kuvaamansa kaskenpolttajat

Kaski-teos on ahkera kiertäjä ja uuttera maailmanmatkaaja. Nytkään se ei ole kotonaan Ateneumissa, vaan Hämeenlinnassa.

kuvataide
Eero Järnefeltin teos Kaski, joka kuvaa kaskenpolttajia
Hannu Aaltonen / Kansallisgalleria

Suomi juhlii satavuotistaivaltaan, siksi Ateneum on pistänyt matkaan (siirryt toiseen palveluun) myös kaksi suomalaisen taiteen klassikkoa.

Eero Järnefeltin Kaski, myös Raatajat rahanalaiset -nimellä tunnettu teos jatkaa Turun jälkeen kiertueurakkaansa Hämeenlinnan taidemuseossa. Helene Schjerfbeckin Toipilas puolestaan ihastuttaa nyt Kemin taidemuseossa.

Kansallisaarteille matkustaminen on arkipäivää. Kuin myös ripustaminen seinälle uudelleen ja uudelleen. On kierretty Eurooppaa, Amerikkaa ja Aasiaa.

Kaski on maailmanmatkaaja

Eero Järnefelt oli kolmikymppinen, kun Kaski valmistui vuonna 1893. Mahtoiko taiteilija arvata, että tuli tehtyä merkkiteos, jonka tuhannet ihmiset tulevat näkemään.

Kaski aloitti oman matkustelunsa kohta valmistumisensa jälkeen.

– Teos on ollut todellinen maailmanmatkaaja, kertoo Ateneumin taidemuseon tuotantokoordinaattori Katja Ikäläinen.

Kun Ikäläinen alkaa luetella, missä kaikkialla Kaski on vieraillut, putoaa nopeasti kärryiltä. Niin paljon maita ja kaupunkeja matkan varrelle mahtuu.

Teos on ollut todellinen maailmanmatkaaja.

Katja Ikäläinen

Japanissa Kaskea esiteltiin esimerkiksi vuonna 2003. Listalta löytyvät tietenkin myös Pohjoismaat, monet eurooppalaiset kaupungit, kuten Lontoo, Madrid, Barcelona ja Rooma. Vuonna 1958 Kaskea ihmeteltiin Roomassa. Vuonna 1900 teos matkasi Pariisiin, maailmannäyttelyyn.

– Eero Järnefelt lähetti maailmannäyttelyyn yhdeksän teosta, ja hänet palkittiin siellä kultamitalilla.

Hyvin ovat Kaski ja Toipilas jaksaneet, vaikka kilometrejä ja lentomaileja on takana. Teosten turvallisuudesta on huolehdittu muun muassa siten, että ne on suojattu pleksilasilla, kertoo Ylen aiempi uutinen.

Kaski Järnefeltin muiden teosten seuraan

Hämeenlinnan Taidemuseossa Kaski on saanut ympärilleen muitakin Eero Järnefeltin teoksia. Samalla kokonaisuus on osa Yhteiset kuvamme -näyttelyä.

Esillä on muun muassa Järnefeltin omakuva Idän myrskyssä.

– Hyvin symbolistinen, vertauskuvallinen teos, joka viittaa sortovuosiin. Taiteilija on kuvannut itsensä siinä luonnonvoimien myllerryksen keskellä voimiensa tunnossa, vähän kullervomaisena hahmona, kertoo amanuenssi Päivi Viherluoto.

Nainen esittelee Eero Järnefeltin Kaski-teosta Hämeenlinnan taidemuseossa
Ateneumin tuotantokoordinaattori Katja Ikäläinen saattoi Kasken Hämeenlinnaan. Taustalla Eero Järnefeltin teos Heinäkuun päivä, joka myös on esillä Hämeenlinnassa.Tiina Kokko / Yle

Näytteillä ovat myös Savolaisvene ja Heinäkuun päivä, joka on Kaskea pari vuotta aikaisemmin Muuruvedellä valmistunut teos.

– Siinähän on kaskimaisema, joka on jo viljelty loppuun, ja se on heinittynyt.

Viherluoto sanoo, että Järnefeltin teokset muodostavat kokonaisuuden, jossa Eero Järnefeltin taiteen ydin tulee esille: ihminen, luonto, työskentely ja eläminen luonnon ehdoilla sekä maisema.

Kaski on nähtävissä Hämeenlinnan Taidemuseossa aina 30. heinäkuuta asti. Hämeenlinnasta teos jatkaa Klassikot kiertueella -matkaa Lappeenrannan taidemuseoon.

Hämeenlinnan-vierailun yhteyteen on järjestetty myös kolme elämyksellistä Kaski-opastuskierrosta. Ne järjestetään 7., 22. ja 27. heinäkuuta.