Väärässä asennossa lankuttaminen voi kipeyttää selän – personal trainerin selkäystävällisempi vinkki: "lankku 2.0"

Personal trainerin mukaan perinteisen lankkuasennon kääntäminen toisin päin on hyvä vaihtoehto perinteiselle lankulle.

kuntoliikunta
Personal trainer Härkönen ohjeistaa juontajaa liikkeen suorittamisessa Aamu-tv:n sporttituokiossa.

Ylen aamu-tv:n sporttituokiossa keskityttiin keskiviikkona keskivartalon lihaksiin. Sporttituokion vetäjä, personal trainer Jarno Härkönen neuvoo, miten keskivartalolle annetaan kyytiä niin sanotun "lankku 2.0"-liikkeen avulla.

Härkösen mukaan ongelma perinteisessä lankussa on se, että moni kipeyttää itsensä lankuttamalla.

Perinteisessä lankkuasennossa ollaan kyynärpäiden varassa vatsa kohti alustaa. Keskivartaloa kannatellaan vaakatasossa käsien sekä polvien tai jalkaterien varassa.

– Lankkua tehdään aika väärin, kun yritetään keinolla millä hyvänsä pysyä siellä mahdollisimman pitkään. Moni saa hartianseudun ja alaselän kipeäksi, kun ollaan väärissä asennoissa ja yritetään olla pidemmän ja pidemmän aikaan.

Härkösen mukaan vaihtoehtoinen keskivartalotreeni perinteiselle lankuttamiselle on se, että käännetään perinteinen lankkuasento toisin päin.

– Puhutaan "lankku 2.0":sta.

Katso videolta Ylen aamu-tv:n sporttituokio, jossa annetaan vinkkejä keskivartalotreeniin eritasoisille harjoittelijoille.