Vampulan lentäjällä kolme infarktia ennen kohtalonlentoa – lääkäreille tulossa ilmoitusvelvollisuus

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi korostaa myös yksilön vastuuta ilmoittaa omista terveydentilamuutoksistaan

onnettomuustutkinta
Pienkone ojassa, lento-onnettomuus, Huittinen
Onnettomuustutkintakeskus

Valmisteltava liikennepalvelulaki on tuomassa lääkäreille velvollisuuden ilmoittaa muille viranomaisille potilaan terveydentilamuutoksista.

Lakiluonnos vastaa siis jo osaltaan niihin turvallisuussuosituksiin, jotka Onnettomuustutkintakeskus Otkes antoi tänään keskiviikkona julkistaessaan Vampulan viime syksyisen lento-onnettomuuden turvallisustutkintaraportin.

– Valmisteltavassa liikennepalvelulaissa puhutaan selkeästi lääkäreiden velvollisuudesta ja oikeudesta. Nyt meillä on ilmailun osalta lääkärillä vain oikeus ilmoittaa muille viranomaisille muutoksista, jos katsoo tarpeelliseksi. Toivon että laki menee sellaisenaan läpi ja tulee myös velvollisuus ilmoittaa, sanoo ilmailujohtaja Pekka Henttu Liikenteen turvallisuusvirastosta Trafista.

Liikenteen turvallisuusviraston Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu.
Ilmailujohtaja Pekka Henttu korostaa yksilön omaa vastuuta ilmoittaa terveydentilamuutoksistaan.Yle

Laki on tarkoitus saada voimaan reilun vuoden päästä.

Otkes suosittaa, että velvollisuus ilmoittaa lentäjän terveydentilan heikkenemisestä valvovalle viranomaiselle ulotetaan koskemaan kaikkia terveydenhoitoammattilaisia, ei vain ilmailulääkäreitä. Vampulan lento-onnettomuuden tutkinnassa selvisi, ettei terveyttä koskeva tieto kulkenut riittävästi eri toimijoiden välillä.

Onnettomuskoneen lentäjä, 65-vuotias mies sai sydänkohtauksen lennon aikana ja kuoli pian laskeutumisen jälkeen. Se oli hänen neljäs sydäninfarktinsa. Edellinen oli reilun puolentoista vuoden takaa, tammikuulta 2015. Lentäjä oli saanut viiden vuoden aikana kolme sydäninfarktia. Ohjaaja sairasti usean suonen sepelvaltimotautia ja lisäksi uniapneaa.

Henttu korostaakin yksilön omaa vastuuta ilmoittaa terveydentilamuutoksistaan.

– Se on aivan perusasia. Jos hän ei sitä tee, niin on vaikea kuvitella, että yhteiskunta rakentaa järjestelmän, jossa kerätään kaikki mahdollinen tieto ja jaetaan se kaikille mahdollisille osapuolille.

Henttu patistaa myös kysymään rohkeasti Trafilta tai ilmailulääkäreiltä, jos omasta terveydestä on vähänkin epäilyksiä.

Germanwings herätti

Hentun mukaan tiedonkulussa viranomaisten välillä on Suomessa suhteellisen hyvä tilanne jo nyt, vaikkia siihen ei ilmoitusvelvollisuutta vielä liitykään. Monessa Euroopan valtiossa tilanne on paljon huonompi.

– Se opittiin Germanwingsin onnettomuudesta karmealla tavalla, että tiedonkulku on lailla ikäänkuin estetty. Se on jo vakava puute ja Euroopan ilmailuyhteisö viimeistelee parhaillaan siihen muutosta, Henttu sanoo.

Muutoksia on jo tekeillä. Hentun mukaan Euroopan lentoturvallisuusvirastoon on rakenteilla tietokanta lentäjien terveystarkastuksista.

– Rekisteriin tulee merkintä siitä, että terveydentilatarkastus on suoritettu ja joko hyväksytty tai hylätty ja tarkastuksen tekijän nimi. Tällainen yleinen tietokanta vie asiaa eteenpäin varmasti. Se on hedelmiä Germanwingsistä, Henttu kertoo.

Germanwingsin lentoperämies lensi matkustajakoneen tahallaan päin vuorta 2015 ja turmassa kuoli 150 ihmistä. Hänen terveyshistoriastaan ei oltu saatu kaikkia tarpeellisia tietoja.