Oluen ystäville luvassa lisää herkkuja: erikoisoluen paneminen kiihtyy myös isoissa panimoissa

Erikoisoluiden osuus olutmyynnistä on muutaman prosentin luokkaa, mutta nousee kohisten. Sen ovat huomanneet myös kotimaiset panimojätit.

olut
olutta kahdessa tuopissa
AOP

Hartwallin panimomestarilla on vuoden kiireisin aika. Juhannusjuomat ovat lähdössä markkinoille, joten laaduntarkkailu on jatkuvaa.

Samaan aikaan tuotekehitys käy kuumana, koska yhtiö rakentaa uutta erikoisolutpanimoa. Miljoonainvestointi tuottaa ensimmäiset oluet jo syksyllä.

Uuteen panimoon valmistellaan uusia oluita kuumeisesti.

Pääsemme tekemään pienempiä, kokeilevampia oluteriä, sekä erityyppisiä oluttyylejä erilaisista raaka-aineista

Hannele Alakarhu

– Tämä uusi erikoisolutpanimo mahdollistaa sen, että pääsemme tekemään pienempiä, kokeilevampia oluteriä, sekä erityyppisiä oluttyylejä erilaisista raaka-aineista, sanoo Hartwallin vastaava panimomestari Hannele Alakarhu.

Panimomestari maistaa olutta.
Panimomestari Hannele Alakarhu.Mika Moksu / Yle

Suuret pienille apajille?

Hartwallin jätti-investoinnin taustalla on Suomen vallannut olutbuumi. Erikoisoluttarjonta on ollut melko paljon pienpanimoiden harteilla, mutta suurpanimot ovat tulleet viime vuosina aiempaa aktiivisemmin mukaan kilpailuun.

Ei erikoisoluiden teko suurille panimoillekaan mikään vieras asia ole. Esimerkiksi Sinebrychoffilla on tehty 1980-luvun alkupuolen jälkeen noin sataa erilaista olutta.

Ylivoimaisesti eniten Suomessa myydään edelleen perinteistä lager-olutta, sen osuus kaikesta olutkulutuksesta on jopa 90 prosentin luokkaa.

Erikoisoluiden myynnistä ei ole kattavia tilastoja, sillä erikoisoluiden määritelmän alle mahtuu monenlaista mallasta.

Erikoisoluiden osuuden arvioidaan olevan muutamia prosentteja olutmarkkinoista, mutta kasvuvauhti on kovaa. Osviittaa kasvusta antavat Valviran tilastot. Esimerkiksi pintahiivaoluiden, kuten muodikkaiden pale ale -oluiden kasvuluvut ovat olleet jopa pariakymmentä prosenttia vuosittain.

Niiden suosioon on luottanut myös iisalmelainen Olvi.

Selkeää kiinnostusta ja intoa tämän tyyppisille tuotteille oli, mutta ehkä innostuksen määrä yllätti.

Pia Hortling

– Olemme olleet tyytyväisiä tuotteidemme myyntiin. Kysyntä jopa yllätti meidät siinä mielessä, että täällä ollaan perinteisesti totuttu käyttämään lagereita. Toki selkeää kiinnostusta ja intoa tämän tyyppisille tuotteille oli, mutta ehkä innostuksen määrä yllätti, sanoo Olvin yhteiskuntasuhde- ja tuotantojohtaja Pia Hortling.

Humalapellettejeä morttelissa.
Voimakkaasti humaloidut oluet ovat muodissa. Maku saadaan humalapelleteistä.Mika Moksu / Yle

Olutbuumin jatkoon vahva luotto

Olvi on tuonut markkinoille muutaman vuoden aikana useamman erikoisoluen ja lisää on tulossa. Sinebrychoff luottaa puolestaan enemmän ulkomaisten merkkien maahantuontiin. Toki silläkin on omia brändejä ja harkinnassa on tarjonan kasvattaminen.

Hartwallin uusi panimo on siis suurilta panimoilta suurin kurkotus olutharrastajien kukkaroiden suuntaan.

Vaikka investointi on suuri, useita miljoonia, on sen taloudellinen riski pieni. Tuotteita voidaan valmistaa pieniä eriä ja jos erikoisoluet joskus lakkaavat kuluttajaa kiinnostamasta, on laitteisto täysin valmis tuottamaan vaikkapa perinteistä lageria.

Kaikki kolme suurpanimoa vakuuttavat silti kuin yhdestä suusta, että luottamus olutbuumin jatkumiseen on vahva. Erikoisoluiden kysynnälle Panimoliitto povaa kasvua vähintään kymmenen prosentin vuosivauhtia, jopa nopeammin. Yrityskohtaisia tavoitteita panimot eivät valota tarkemmin, eivätkä sitä, millaista olutta kauppojen hyllyille kaavaillaan.

Useita tuotteita on suunnitteilla tuleville vuosille

Hannele Alakarhu

– Tarkkoja suunnitelmia ei tietenkään tässä vaiheessa voi kertoa, mutta useita tuotteita on suunnitteilla tuleville vuosille, vakuuttaa Hartwallin vastaava panimomestari Hannele Alakarhu.