Analyysi: Yrityskaupat kielivät nousukauden häämöttämisestä – taas Suomessa myydään ja ostetaan

Ruotsalainen hotelliyhtiö Scandic sai vihdoin sen, mitä oli pitkään havitellutkin: Restelin hotellibisneksen ja Suomen markkinajohtajuuden. Nousukausi on ilmiselvästi saapunut Pohjolaan, taloustoimittaja Jari Järvinen päättelee.

yrityskaupat
Scandicin logo
AOP

Hotellibisnes oli yksi finanssikriisin suurimmista kärsijöistä. Liikematkustus loppui kuin seinään eivätkä vapaa-ajan reissutkaan myyneet enää vanhaan malliin. Majoitusalan kannattavuus on ollut surkea vuodesta 2009 vuoteen 2015 asti. Ala on nakuttanut tappiota jatkuvasti, muutamaa valonpilkahdusta lukuun ottamatta.

Nyt Tukholman pörssissä noteerattu Pohjoismaiden suurin hotellifirma päätti kuitenkin tulla yritysostoille Suomeen. Tradeka päätti myydä omistamansa Restelin hotelliliiketoiminnan Scandicille.

Kauppoja on hierottu pitkään, mutta nyt nimet saatiin paperiin. Ostaja ja myyjä olivat vihdoin yksimielisiä siitä, että Restelin hotellibisneksen arvo on 115 miljoonaa euroa. Maksutapa on käteinen.

Toistetaan: majoitusala on ollut pitkään tappiollista. Suomen vienti ei ole ollut miesmuistiin niin heikoissa kantimissa kuin se on ollut finanssikriisistä lähtien. Myyntitykit hoitavat asiat netissä ja puhelimilla.

Myös yksityinen kotimaan matkailu on ollut alamaissa. Ulkomaille kyllä viedään rahaa.

Mikä siis vetää ruotsalaisia Härmän perukoille? Ilmeisesti nousukausi on alkamassa.

Samaan aikaan kun Scandic ja Restel kertoivat yrityskaupoistaan, valtiovarainministeriö kertoi nostavansa talousennustettaan reippaalla kädellä. Niin ovat tehneet jo aiemmin Suomen Pankki ja muutkin ennustajat.

Kaikesta päätellen ainakin luottamus talouteen on palaamassa. Myös Scandicin ja Restelin johtajat arvioivat toimialan kehittyvän myönteisesti.

Suomeen virtaa turisteja etenkin Aasiasta ja Venäjältä. Tämän ovat taatusti huomanneet myös ruotsalaiset hotellipomot. Sitä paitsi hotellibisnes vaatii pääomia, joita Ruotsista löytyy, Suomesta ei.

Jos yrityskaupoissa nähdään ylipäätään järkeä, kyse on enää rahasta ja ajoituksista.

Vain muutamaa päivää hotellikauppoja aiemmin esimerkiksi rakennusjätit YIT ja Lemminkäinen kertoivat yhdistyvänsä. Sen jälkeen Kesko kaupitteli pois Askon ja Sotkan.

Tästä kesästä voikin tulla kuuma yrityskauppakesä. Sentään jotakin kuumaa.