Kaikki raidehankkeet eivät nosta asunnon hintaa – tältä hintakehitys näyttää kehäradan, länsimetron ja Kruunusiltojen naapurissa

Länsimetron varrella joidenkin asuinalueiden arvo on noussut rajusti. Kehäradan liikenteen käynnistyminen ja Kruunusiltojen raitiotieyhteyden rakentamispäätös eivät puolestaan ole nostaneet vanhojen asuntojen hintoja.

Asuntojen hinnat
Kivenlahden ranta Espoossa
Espoon Kivenlahti sijaitsee meren rannalla, ja metrokin yltää muutaman vuoden päästä alueelle. Siitä huolimatta vanhojen asuntojen kauppa on käynyt varsin verkkaisesti.Kai Jaskari / Yle

Oikeaan aikaan tehty asunnon ostopäätös suuren raidehankkeen vaikutuspiiristä saattaa olla hyvin kannattava kauppa.

Helsingin Lauttasaaressa asuntojen arvo on Tilastokeskuksen tietojen mukaan yli kaksinkertaistunut vuodesta 2005. Länsimetron rakennuspäätös nuijittiin pöytään vuonna 2006. Hintakehitys on ollut jopa kiihkeämpää kuin nykyisin niin trendikkäässä Kalliossa.

Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

30 vuotta kiinteistöbisnestä tehnyt Huoneistokeskuksen myyntijohtaja Riitta Falenius-Hallama sanoo, että metron merkitys on ollut tärkeä Lauttasaaren suotuisalle hintakehitykselle, mutta yksistään metro ei tee mitään asuinaluetta autuaaksi. Tarvitaan muita vetovoimatekijöitä.

– Lauttasaaressa on erinomainen luonto ja meri, ja erinomaiset palvelut. Lauttasaaren uusi ostoskeskus Lauttis on tuonut alueelle uusia yrittäjiä.

Falenius-Hallama luettelee tukun muitakin syitä, miksi Lauttasaaren asuntojen hinnat ovat pompanneet pilviin: Helsingin keskustan ja Espoon rahakkaiden IT-työpaikkojen läheisyys, vaihteleva asuntokanta, joka soveltuu eri-ikäisille ja eri elämäntilanteessa oleville, ruotsinkieliset palvelut.

Huoneistokeskuksen välittäjä Lauttasaaressa
Huoneistokeskuksen myyntijohtaja Riitta Falenius-Hallama sanoo, että pelkkä metro ei tee asuinaluetta "autuaaksi".Kai Jaskari / Yle

Aiemmin lauttasaarelaiset karsastivat saaren läpi kulkevaa valtaväylää Lauttasaarentietä liikenteen melun vuoksi. Nyt kauppakeskuksen ja metron ansiosta asunnonostajat viittaavat kintaalla meluhaitoille. Asuntokauppa käy pääväylän varrella hyvin.

Merestä ja metrosta huolimatta kauppa ei käy

Syyskuussa avattavaksi kaavailtu länsimetron linja päättyy toistaiseksi Espoon Matinkylään. Linjaa rakennetaan kovaa kyytiä kuitenkin aina Kivenlahteen saakka.

Kivenlahdessa asuntojen hinnat ovat nousseet tulevasta metrosta ja merenrannasta huolimatta jopa hitaammin kuin pääkaupunkiseudulla keskimäärin. 12 vuoden hinnannousu on ollut 52 prosenttia, kun metropolialueen keskiarvo on 68 prosenttia.

Hanna Lius osti kolme vuotta sitten asunnon Kivenlahdesta. Hän on itsekin ihmetellyt, miksi alueen asunnot eivät käy paremmin kaupaksi.

– Tämä oli ainoa seutu, jossa pääsee rannan lähelle omalla rahalla kiinni. Tuntuu, että heti kun liikutaan kohti keskustaa, hinnat alkavat karata käsistä.

Kivenlahden ranta
Kivenlahti oli Hanna Liukselle ainoa alue, jossa meren äärelle pääsee kohtuullisella rahalla.Kai Jaskari / Yle

Viimeisten kahden vuoden aikana, eli ajanjaksolla, jolloin metron olisi alkuperäisten suunnitelmien mukaan pitänyt jo aloittaa liikennöinti, Kivenlahden hinnat ovat nousseet vain 2,7 prosenttia.

Länsimetron tämänhetkiset voittajat Matinkylä, Tapiola ja Soukka

Länsimetron varren kuumimpien asuma-alueiden lista muuttuu, kun hinnannousun ajallista tarkasteluväliä muutetaan. Vuosien 2014 ja 2016 välillä asunnot ovat kallistuneet eniten Matinkylässä, josta tulee metron väliaikainen päätepysäkki. Asuntojen arvo on noussut peräti 11,7 prosenttia.

Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Seuraavaksi nopeinta hintojen kallistuminen on ollut Tapiolassa ja Soukassa.

Asuntorahoitukseen erikoistuneen luottolaitoksen Hypon pankinjohtaja Sami Vallinkoski vahvistaa, että liikenneyhteyksien paraneminen yleensä lisää kiinnostusta alueen asuntokauppaan. Vaikutus jää kuitenkin pieneksi, jos yhteydet ovat ennestään hyvät.

– Kysyntä ei myöskään välttämättä valu suoraan neliöhintoihin, vaan voi käydä niin, että asuntojen myyntiajat vain nopeutuvat.

Ostajat vaativat, että parantuneiden julkisten liikenneyhteyksien tulee sijaita hyvin lähellä kotia.

– Jos metroasemalle on viidestä kymmeneen minuutin kävelymatka, sillä alueella sijainnin pitäisi vaikuttaa hintoihin enemmän. Jos mennään siitä kauemmaksi, hintojen nousu liikenneyhteyden vuoksi on maltillisempi, Sami Vallinkoski kertoo.

Hypon edustaja Ruttopuistossa Helsingissä
Metrolle ei saa Hypon pankinjohtajan Sami Vallinkoksen mukaan olla enempää kuin kymmenen minuutin kävelymatka. Sen jälkeen ostajien kiinnostus hiipuu.Kai Jaskari / Yle

Hän sanoo myös, että Helsingin keskustasta kotiin ei saisi kestää julkisella liikenteellä matkustaen puolta tuntia pidempään.

"Vain Vehkala on hyötynyt kehäradasta"

Kehärata, joka yhdistää toisaalta Vantaankosken radan päärataan ja toisaalta Helsingin keskustan lentoasemaan, avattiin heinäkuussa 2015. Liikennöinnin aloittaminen ei ole tuonut piristystä Kehäradan uuden osuuden ja sen lähimpien asemien vanhojen asuntojen asuntomarkkinoille. Tilastokeskuksen tiedoissa ei huomioida uusasuntotuotantoa.

Vantaan Martinlaaksossa hinnat ovat suorastaan romahtaneet parissa vuodessa.

– Tätä käänteistä hintakehitystä voi osaltaan selittää se, että kyseisille alueille on rakennettu uusia asuntoja, mikä on imenyt asuntokysyntää vanhoista asunnoista, Sami Vallinkoski sanoo.

Kaikkiaan alueelle on jo rakennettu 7000 uutta asuntoa, ja niitä on kaavoitettu tuplasti lisää. Rata on saanut aikaan muitakin kasvuvaikutuksia: Myyrmäen, Kivistön, Aviapoliksen, Koivukylän ja Tikkurilan suuralueille odotetaan syntyvän lähes 30 000 työpaikkaa.

Erikoinen poikkeus kehäradan alueen vanhojen asuntojen hintakehityksessä on Vantaan Vehkala. Siellä asuntojen hinnat ovat ponnahtaneet parissa vuodessa lähes 40 prosenttia ylöspäin.

Vehkalan asuntojen hulppeaa arvonnousua selittää Sami Vallinkosken mukaan hintojen alhainen lähtötaso. Vielä vuonna 2014 hinnoissa oli lähes tuhannen euron ero neliömetriltä verrattuna Martinlaakson ja Myyrmäen asuntoihin. Kaksi vuotta myöhemmin tuo ero oli tasaantunut.

– Hintojen tasaantumista selittää toisaalta varmasti paljon juuri tuo kehärata, eli se että Vehkalan yhteydet kehittyivät kehäradan myötä lähes samalle viivalle Martinlaakson ja Myyrmäen kanssa.

Laajasalon hinnat ennallaan Kruunusiltojen rakennuspäätöksestä huolimatta

Helsingin kaupungin tavoitteena on, että tällä hetkellä liikenteellisessä sumpussa asuvat Laajasalon asukkaat pääsisivät kätevästi Helsingin keskustaan Kruunusiltojen tulevan raitiotieyhteyden kautta. Yhteys on suunniteltu avattavaksi vuonna 2026.

Länsimetron pääteasema Espoon Kivenlahdessa 2017.
Pääkaupunkiseudun suurista raidehankkeista länsimetron varrella vanhojen asuntojen hintakehitys on ollut nopeinta. Esimerkiksi Kruunusiltojen rakennuspäätös ei näy vielä asuntojen hinnoissa.Kai Jaskari / Yle

Kruunusiltojen hanke ei ole näkynyt asuntojen hinnoissa Laajasalossa, vaikka rakentamispäätös tehtiinkin jo viime vuonna. Sami Vallinkoski arvioi, että tähän tulee vielä muutos:

– On todennäköistä, että alueen asuntojen kysyntä vilkastuu kunhan rakennustyöt konkretisoituvat ja viimeistään kun silta valmistuu.

Suursijoittajat nopeampia haistamaan bisneksen kuin yksittäiset ostajat

Suurten infrastruktuurihankkeiden apajille ilmaantuu yleensä eri toimijoita hankkeen eri vaiheissa. Sami Vallinkoski sanoo, että kun esimerkiksi uusi raideyhteys päätetään perustaa, usein aivan ensimmäisenä liikkeellä ovat rakennusfirmat.

Sen jälkeen bisneksen haistavat suuret institutionaaliset asuntosijoittajat, jotka etsivät asuntoja vuokrattavaksi.

Piensijoittajat ja yksittäiset asunnonostajat tulevat viimeisenä, jopa vasta sitten, kun liikenneyhteys on jo toiminnassa.

– Harvemmin haluaa ostaa asuntoa paikasta, josta tietää, että siinä on kaksi vuotta työmaa, Vallinkoski toteaa.

Myyjillä usein epärealistisia odotuksia

Kun länsimetron ensimmäisen vaiheen liikenteen käynnistyminen on lähestynyt, Lauttasaaren kiihkeä asuntojen arvonnousu on hiipunut. Viimeisten kahden vuoden kasvutahti on ollut yhteensä 4,4 prosenttia. Asuntojen keskimääräinen neliöhinta on kuitenkin ehtinyt kivuta jo 5220 euroon. Se ei ole kaukana Kallion hinnoista.

Työmiehiä Lauttasaaressa uudella metroasemalla
Lauttasaaren vanhojen asuntojen hintojen nousutahti on hiipunut kiihkeimmistä vuosista.Kai Jaskari / Yle

Yksi syy Lauttasaaren hintojen kasvutahdin ehtymiseen piilee asuntokannassa: saarella on paljon vanhoja asuntoja, joissa suuret remontit ovat vielä edessä. Riitta Falenius-Hallaman mukaan myyjillä on usein epärealistisia odotuksia myyntihinnoista:

– Omistajat olettavat, että kun uudistalojen hinnat ovat aika korkeita, niin meidän vanhakin talomme on samaa hintaluokkaa. Se ei pidä paikkaansa.