LNG-terminaali on suuri mahdollisuus Haminalle – polttoaineen toivotaan houkuttelevan vanavedessään muuta teollisuutta

Nesteytetyn maakaasun terminaali alkaa nousta Haminan satamaan kesän lopulla.

LNG-terminaali
Haminan nestesatama
Uusi LNG-terminaali nousee Haminan öljysatamaan.Petri Lassheikki / Yle

LNG-terminaali on Haminalle suuri mahdollisuus. Nesteytetyn maakaasun terminaalin rakentaminen Haminan satamaan käynnistyy kesän lopulla.

– Satama- ja meriteollisuudesta tulee hyvin vahvaa viestiä siitä, että kymmenen vuoden perspektiivillä kaikki laivat rakennetaan LNG:tä käyttäväksi. Se avaa valtavan mahdollisuuden, jos meillä on HaminaKotkan satamassa Suomen puolella Suomenlahden ainoa terminaali, Haminan Energian toimitusjohtaja Markku Tommiska sanoo.

Toistaiseksi LNG-terminaalit on Suomessa rakennettu Pohjanlahden rannalle Tornioon ja Poriin.

LNG on polttoaineena hyvin ympäristöystävällinen verrattuna nykyisiin polttoaineisiin. Sen odotetaan korvaavan meridieseliä ja raskasta polttoöljyä.

– LNG nollaa päästöt, jotka nestemäisillä polttoaineilla on. Typpi-, rikki- ja hiilidioksidipäästöt ja typen kiintoaineet menee hyvin pieneen.

Polttoaineen toivotaan houkuttelevan Haminaan muutakin uutta teollisuutta.

– Meriliikenteen lisäksi tänne voi tulla muita suuria määriä energiaa tarvitseva teollisia toimijoita. Esimerkiksi kemianteollisuutta, Tommiska sanoo.

Laivan menovedeksi ja koteja lämmittämään

Terminaalin myötä Haminan satamaan nousee 30 000 kuutiota vetävä varastosäiliö.

Tulevaisuudessa Haminan Energian ja virolaisen energiayhtiö Alexelan yhteisyrityksellä on valmius rakentaa myös toinen, 20 000 kuution säiliö.

Säiliöstä LNG:tä jaetaan eteenpäin, muun muassa polttoaineeksi laivoihin. LNG:tä voidaan ottaa Haminan Energian jakeluverkkoihin koteja lämmittämään, tai viedä teitä pitkin autoilla muille asiakkaille.

– LNG-kuorma-autojakin on jo olemassa, mutta Suomessa ne ovat vielä lapsenkengissä. Satamaan ja satamasta pois toki ajaa paljon rekkoja. Jos tankkausmahdollisuudet on kunnossa, niin LNG:tä voitaisiin hienosti tankata näihin autoihin korvaamaan perinteistä diesel-öljyä, Haminan Energian toimitusjohtaja Markku Tommiska sanoo.

LNG tarvitsee vähemmän tilaa kuin kaasumainen muoto. LNG:n tilavuus jää nestemäisenä vain kuudessadasosaan tavallisen kaasun tilavuudesta.

Haminaan maakaasu tuodaan nesteytettynä, ja samassa muodossa se myös siirretään esimerkiksi laivoihin. Laivoissa polttoaine höyrystetään kaasuksi, ennen kuin se syötetään moottoreihin. Samaan tapaan LNG höyrystetään, ennen kuin se johdetaan Haminan Energian maakaasuverkkoon.

Koko maailmassa LNG:n tuontiterminaaleja on 150 kappaletta.