Suomi kiinnostaa matkailijoita: Vain Islanti ylsi kasvussa edelle Euroopan yöpymisissä

Kiinalaisten yöpymisten määrä Suomessa koheni yli 80 prosenttia.

Matkailu- ja ravintolapalvelut Mara ry
Passintarkastus Suomeen tuleville Schengen-rajalla Länsisatamassa Helsingissä
Matkailijoita passintarkastuksessa.Vesa Moilanen / Lehtikuva

Kansainvälisten yöpymisten määrä nousi Suomessa lähes 20 prosenttia tammi–huhtikuussa verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan, kertoo matkailu- ja ravintola-alan elinkeino- ja työmarkkinajärjestö MaRa.

Ulkomaisten matkailijoiden yöpymisten määrä kasvoi vuoden alussa Suomessa toiseksi nopeiten Euroopassa, MaRa viittaa European Travel Commissionin (siirryt toiseen palveluun) tietoihin. Sen tehtävänä on tehdä Eurooppaa tunnetuksi matkailukohteena. Nopeimmin ulkomaisten turistien yöpymisten määrä kasvoi Islannissa.

– Suomen lähtötaso on pienempi, mutta markkinaosuutta on otettu, MaRan pääekonomisti Ari Peltoniemi vertaa Suomea muihin maihin.

Venäjän ruplan kurssi on vahvistunut, ja venäläisten yöpymisiä kirjattiin Suomen majoitusliikkeissä tammi–huhtikuussa liki 20 prosenttia enemmän kuin viime vuoden tammi–huhtikuussa.

– Kiinalaisten yöpymisissä on kasvua 83,5 prosenttia, kun verrataan viime tammi–huhtikuuta vastaavaan aikaan viime vuonna, Peltoniemi kertoo.

Tammi–huhtikuussa 2017 venäläisten yöpymisiä kirjattiin Suomessa 305 000 ja kiinalaisten 82 000.

– Määrissä on siis suuri ero, mutta kasvu on huimaa, Peltoniemi luonnehtii kiinalaismatkailijoiden yöpymisten määrää.

Suomalaisten majoitusliikkeiden liikevaihto koheni vuoden ensimmäisellä neljänneksellä melkein 12 prosenttia, MaRa kertoo. Matkailu- ja ravintola-alan yritysten liikevaihto kasvoi 8,5 prosenttia tammi–maaliskuussa.

Etujärjestö painottaa heikon kannattavuuden painavan alan myönteisiä kasvunäkymiä. MaRan mukaan yritykset tekevät voittoa keskimäärin 1–3 prosenttiyksikköä liikevaihdosta.

– Matkailu- ja ravintola-ala on saavuttamassa finanssikriisiä edeltäneen kysynnän tason, sanoo MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.

*Lue myös: *

Analyysi: Yrityskaupat kielivät nousukauden häämöttämisestä – taas Suomessa myydään ja ostetaan