426 porrasta polttaa reisissä, mutta lisää on saatava! – Uusia porrastreenipaikkoja tulossa

Porrastreeni sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille. Nappaa jutusta vinkit tehokkaaseen treeniin.

kuntoliikunta
Uutisvideot: Porrastreeni ei jätä ketään kylmäksi
Uutisvideot: Porrastreeni ei jätä ketään kylmäksi

Kun on ensin selvinnyt Malminkartanon täyttömäen 426 portaasta, saa nauttia huimaavista maisemista. Tämä on yksi syy, miksi Ella Hyvärinen jaksaa kivuta täyttömäen huipulle viikosta toiseen.

Tänä kesänä Hyvärinen on ehtinyt kuntoilla portaissa kymmenisen kertaa. Maisemien lisäksi hän nauttii porrastreenin monipuolisuudesta.

– Täällä näkee todella eri-ikäisiä ja -kuntoisia ihmisiä. Portaita pystyy menemään kävellen, juosten, intervallilla, hitaampaa ja nopeampaa pätkää, Hyvärinen kuvailee.

Hyvärisen ystävä, Riina Siikanen, on treenaamassa portaissa ensimmäistä kertaa.

– Pahalta tuntuu, mutta hyvällä tavalla. Antti Tuiskukin laulaa hanurista, niin kyllähän meidänkin pitää päästä treenaamaan, Siikanen nauraa.

Portaita ja patikoijia luontoreitillä metsässä
Portaiden kipuaminen on tehokasta kuntoliikuntaaMeeri Niinistö / Yle

Porrastreeni sopii lähes kaikille

Porrastreenin laaja-alaisuuden allekirjoittaa myös personal trainerina työskentelevä Heidi Tainio. Hänen mielestään lajin parhaita puolia on se, että se sopii lähes kaikille ikää ja kuntoa katsomatta. Treeni kehittää hapenottokykyä, kestävyyttä ja lihasvoimaa.

– Tämä on todella kokonaisvaltainen harjoitus. Etenkin jalkalihakset tekevät töitä, mutta myös keskivartalon hallinta on tärkeää, jotta ryhti pysyy hyvänä koko harjoituksen ajan, Tainio toteaa.

Porrastreenin kasvaneen suosion takana lienevät myös lajin vaivattomuus ja huokea hinta. Helsingin kaupungin ulkoilupalveluiden lähiliikuntayksiköstä arvioidaan, että kesäaikaan esimerkiksi Malminkartanon täyttömäen kuntoportaissa käy päivässä tuhansia kuntoilijoita.

Uusia treenipaikkoja rakennetaan

Sinällään porrastreeni ei ole uusi juttu, vaan urheilijat kuten hiihtäjät, jääkiekkoilijat ja luistelijat ovat treenanneet portaissa kautta aikojen. Esimerkiksi Tampereen Tappara on treenannut Pyynikin näköalatornin rappusissa jo 1950–luvun lopulta asti.

Vuorikiipeilyä harrastava Mika Oesch on pakannut reppuun painoja ja tullut Malminkartanoon tekemään kestävyysharjoittelua. Tavoitteena on mennä portaita ylös ja alas kahden tunnin ajan.

– Treenailen kesän Alppi-reissua varten, ja täytyy sanoa, että tuntuu, Oesch naurahtaa.

Pian Oeschillä ja muilla kuntoilijoilla on enemmän valinnanvaraa, sillä portaita on tulossa lisää kuntoilualueiden yhteyteen. Kesäkuun alussa Kauniaisiin avattiin kuntoportaat. Myös Kirkkonummen Jerikonmäelle rakennetaan parhaillaan kuntoportaita. Lisäksi Helsingin kaupunki aikoo rakentaa uudet portaat syksyllä Paloheinän ulkoilualueelle.