yle.fi-etusivu

Maahan virtaa nyt matkailijoita ennätystahtia – näistä syistä muutkin pitävät Suomea mahtavana paikkana

Muun muassa suomalaisten ystävällisyys houkuttaa matkailijoita, kertoi MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi Ylen aamu-tv:ssä.

matkailu
auringonlasku
Auringonlasku Suomen Lapissa Utsjoella.Ismo Pekkarinen / AOP

Kansainvälisten yöpymisten määrä kasvoi Suomessa lähes 20 prosenttia tammi–huhtikuussa verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan, kertoo matkailu- ja ravintola-alan elinkeino- ja työmarkkinajärjestö MaRa.

Ylen aamu-tv:ssä tänään tiistaina vierailleen MaRan toimitusjohtajan Timo Lapin mukaan matkailijoita Suomeen houkuttavat muun muassa suomalaisten ystävällisyys, ravintoloiden ja hotellien korkea taso, luonnonkauneus sekä puhtaus.

– Suomen tarjonta sattuu juuri näihin asioihin, mitä kansainvälinen matkailija arvostaa, Lappi kertoo.

Lapin mukaan tällä hetkellä voidaan matkailussa puhua jopa Suomi-trendistä, sillä maa on saanut paljon julkisuutta kansainvälisessä matkailumediassa. Suomea tituleerataan yhdeksi maailman hienoimmaksi matkailukohteeksi.

– Suomi on hienosti erilainen, meillä on vuodenajat, meillä on tarjota erilaisia palveluita ja olemme kehittäneet niitä voimakkaasti.

Varsinkin kiinalaisten suosiossa

Erityisesti kiinalaisten matkailijoiden yöpymiset ovat lisääntyneet reippaasti, kasvua on jopa 80 prosenttia.

– Kyllä se suurin ansio kuuluu Finnairille, joka otti Suomen oikeasti strategiaan mukaan. Eli ei lennätetä enää aasialaisia pelkästään Helsinki-Vantaan läpi muualle eurooppaan, vaan kiinnitetään huomiota myös Suomeen. Samanaikaisesti Alitrip (kiinalainen matkapalveluntarjoja) otti Suomen valikoimaansa.

Kiinalaisia kiinnostavat Suomessa, varsinkin pääkaupunkiseudulla, museot ja lähisaaret. Pohjoisessa puolestaan husky- ja moottorikelkkasafarit. Myös ostokset ovat vetonaula.

Matkailuala on hyvistä luvuista huolimatta silti huonosti kannattavaa.

– Se on meidän suurin ongelma. Kannattavuus on heikolla tasolla. Sekä hotellit että ravintolat tekevät noin yhdestä kolmeen prosenttiyksikköä liikevaihdosta voittoa. Hinnat ovat kohtuullisen korkeat, mutta verokarhu on suurin hyötyjä tästä matkailusta, Lappi sanoo.