Näitä suomalainen ostaa kylmänä kesänä: Elokuvia, etelänmatkoja, käsityötarvikkeita ja jäätelön perhepakkauksia

Jos sää ei lämpene, tuulettimet, puutarhatavarat ja hellevaatteet voivat olla pian alennuksessa, kauppiaat kertovat.

Kesäsää
Alennusmyynnit ja kylmä kesäsää vetävät kansaa kauppakeskuksiin.
Alennusmyynnit ja kylmä kesäsää vetävät kansaa kauppakeskuksiin.Nella Nuora / Yle

Miten epävakainen ja kylmä kesäsää vaikuttaa suomalaisen kulutukseen ja ostoksiin? Kysyimme kaupan ja matkailun asiantuntijoilta.

Pakettimatkoilla kova suosio

Halpoja äkkilähtöjä ei tänä keväänä ja kesänä ole ollut saatavilla. Matkat ovat menneet kuin kuumille kiville.

Aurinkomatkojen, Tjäreborgin ja TUI:n mukaan kesä–heinäkuulle on tarjolla lähinnä yhdensuuntaisia lentoja ja yksittäisiä valmismatkoja. Myös elo- ja syyskuun matkojen myynti on ollut vilkkaampaa kuin viime vuonna.

Jos vielä haluaa etelän lämpöön, kannattaa käyttää reittilentoja tai varata pakettimatka vasta koulujen alkamisen jälkeen elokuulle – tosin nyt varataan innolla jo talvimatkojakin, matkatoimistoista kerrotaan.

Jäätelö ostetaan suurpakkauksissa

Jäätelön myynnissä kylmä kesä näkyy ennen kaikkea jäätelökioskeilla, kahviloissa ja kesätapahtumissa.

– Puikot, tuutit ja irtojäätelö eivät mene kaupaksi niin hyvin kylmällä säällä. Onneksi jäätelöä myydään muulloinkin, eli kesäkuukaudet eivät pelkästään ratkaise vuosittaista myyntiä, Froneri Finlandin eli entisen Nestlén toimitusjohtaja Johanna Sewón-Kievari toteaa.

Yhtiön Turengin-tehtaalla valmistetaan nyt tavallista kesää vähemmän jäätelöä kylmyyden vuoksi, mutta jos tulee äkkihelle, tuotantoa voidaan lisätä nopeastikin.

S-ryhmän mukaan jäätelön kotipakkauksia on kuitenkin myyty alkukesällä jopa enemmän kuin viime vuonna. Kauppojen pakastealtaiden kerta-annospakkaukset taas ovat herkempiä säälle, ja niiden myynti on ollut viime vuotta heikompaa.

Makkaraa grillissä.
Grillimakkaratkin ovat käyneet kaupaksi viime vuotta heikommin.Seppo Sarkkinen / Yle

Hellevaatteet etelänlomalle kannattaa ostaa Suomesta

Hellevaatteet ovat jääneet alkukesällä kauppojen hyllyille. Kaupat pyrkivätkin tyhjentämään varastot alennusmyynneillä, jotta vaatteet eivät jää kokonaan myymättä.

Kaikki sesongin kesävaatteet on laitettava alennukseen viimeistään heinäkuun puolessa välissä, koska koulun alkuun tarkoitetut vaatteet pitää olla rekeissä elokuun alussa.

– Alet eivät koskaan ole voitollista toimintaa eli tappiota syntyy, Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen sanoo.

Loikkasen mukaan vaatteita myytiin tänä keväällä enemmän kuin aiempina keväinä.

– Nyt sitten kävi taas näin.

Jos yllätyshelle iskisi, isoilta kaupoilta ja ketjuilta löytyisi varastosta vielä myytävää. Isoilla liikkeillä on tehokkaammat hankintaketjut – ne siis voisivat saada pieniä kauppoja nopeammin nopeasti uutta tavaraa toimittajilta, Loikkanen kertoo.

Kauppakeskuksiin suojaan sateelta

Kaupan kannalta sää on monessa mielessä psykologinen kysymys.

Viileä ja tuulinen sää houkuttelee lomakansaa kauppakeskusten suojiin. Helle taas voi vaikuttaa niin, että lomalainen ei malta lähteä sisätiloihin tuhlaamaan rahojaan.

Neuletyö kutimessa.
Käsityötarvikkeita on ostettu alkukesästä enemmän kuin viime vuonna.Pixabay

Heinäkuussa kesä alkaa jo loppua

Jokaisella viileällä päivällä on väliä, koska ne lyhentävät kesää myös ihmisten mielikuvissa. Heinäkuussa suomalainen jo miettii, kannattaako kesähankintoja enää tässä vaihessa tehdä.

Viimeistään heinäkuun puoliväliin mennessä paitsi vaatteita myös esimerkiksi tuulettimia tai puutarhakalusteita ja -tarvikkeita voi saada isolla alennuksella, jos helteitä ei sitä ennen saada. Muuten kausitavara jää tukkimaan kaupan varastoja.

Puutarhanhoidon sijaan kutimet esiin

Sisäpuuhasteluun liittyvien tavaroiden kauppa kuitenkin käy. Esimerkiksi S-ryhmä on myynyt aiempaa vilkkaammin esimerkiksi käsityötarvikkeita. Puutarhanhoidon sijaan moni ottaa kutimet esiin.

– Hieman yllättäen myös elokuvatallenteet ovat tehneet aiempaa paremmin kauppansa. Fyysisten tallenteiden myynti on ollut yleisesti ottaen laskussa, mutta nyt ihmiset ilmeisesti katsovat sisällä leffoja, S-ryhmän kodin ja viihteen valikoimajohtaja Ville Vahla sanoo.

Koska esimerkiksi isojen marketien valikoimasta suuri osa on tuontitavaraa ulkomailta, tilausten peruminen ja muuttaminen äkkinäisesti säämuutosten mukaan on hidasta. Kylmän kesän tykötarpeita on kuitenkin ollut hyvin saatavilla.

– Ei ole ollut sadevaatteiden saatavuusongelmia, Vahla sanoo.

Lasten kumisaappaat.
Sadevaatteiden myynti on vetänyt hyvin.Pixabay

Turistit paikkaavat suomalaisia ravintoloissa

Terassikeleillä on suuri merkitys myös ravintoloille ja turismille.

– Alkukesällä ihmiset ovat kaupungeissa. Sitten he matkustavat ja menevät maaseudulle ja muualle. Alkukesän myynti on tavallaan menetetty kaupunkien näkökulmasta, matkailu- ja ravintola-alaa edustavan MaRan pääekonomisti Ari Peltoniemi sanoo.

Toisaalta ulkomaalaisia turisteja on aiempaa enemmän. Se kompensoi Peltoniemen mukaan terassikelien puutetta.

Haastatelluilta ei herunut arvioita kehnon sään takia menetetyistä tuloista – voihan loppukesän helle vielä paikata tappioita.