Hyppää sisältöön

Yksi maan pisimmistä rautatiesilloista remontoidaan ennätysnopeasti – tuo ysitielle valtavan rekkarallin

Liikennevirasto hyödyntää Metsä Groupin biotuotetehtaaseen liittyvän ratahankkeen junaliikennekatkon korjaamalla samaan aikaan Markkulan rautatiesillan Korpilahdella.

Kuva: Petri Aaltonen / Yle

Junaliikenne on poikki kuusi viikkoa ja täsmälleen saman verran on aikaa korjata Markkulan rautatiesilta Korpilahdella.

Remontin aikana sillan kansi vesieristetään ja samalla rapautuneet reunapalkkielementit ja kaiteet uusitaan.

Kuva: Petri Aaltonen / Yle

– Toiselle puolelle siltaa rakennetaan nykyvaatimusten mukainen huoltokäytävä. Remontti jatkaa joitakin kymmeniä vuosia sillan käyttöikä, rakennuttajakonsultti Jani Känsäkoski Swecosta sanoo.

Sillan ratapenkereet ovat painuneet, ja pengertä tukevoitetaan Jyväskylän puoleisesta päästä noin 600 metrin ja Tampereen puolelta noin sadan metrin matkalta.

– Remontin tarkoitus on, että henkilöjunaliikenteeltä voitaisiin poistaa 8-kympin rajoitus. Remontin valmistuttua penkereiden paikalla pysymistä seurataan kolme kuukautta. Sen jälkeen nopeusrajoitus palautetaan 160:een kilometriin tunnissa.

Markkulan rautatiesillan urakan projektipäällikkö Antti Korhonen ja rakennuttajakonsultti Jani Känsäkoski. Kuva: Petri Aaltonen / Yle

Sillalla on ollut jo vuosia 8-kympin rajoitus.

Markkulan alikulkusillan peruskorjauksessa käsitellään maamassoja noin 100 000 tonnia, ja työtä tehdään yötä päivää.

Maanrakentajalle massojen määrä ei mikään juttu, mutta aikajänne on lyhyt.

– Tälläkin hetkellä työmaalla on noin kymmenen maanrakennusyksikköä ja parikymmentä miestä, Graniittirakennus Kallion projektipäällikkö Antti Korhonen sanoo.

Sillan kohdalla ysitiellä nopeusrajoitus on laskettu 50:een kilometriin tunnissa, mutta Korhosen havaintojen mukaan sitä ei ole oikein noudatettu.

– Loppuviikosta alkaa maamassojen tuominen työmaalle. Samalla alkaa tosi kova rekkaralli. Toivoisin, että nopeudet pysyisivät  nyt maltillisena, muuten tapahtuu aivan varmasti onnettomuuksia.

Kuva: Petri Aaltonen / Yle

Ruuhka-aikojen ulkopuolella liikennettä voidaan joutua pysäyttämään.

Työmaalta kantautuu todennäköisesti myös melkoista jytkettä, kun sillan molemmissa päissä tehdään maansiirtotöitä ja penkkoja syvätiivistetään.

– Kymmenen tonnin järkälettä vapaa pudotellaan noin 8000 kertaa eri korkeuksista, enimmillään kymmenestä metristä, Korhonen kertoo.

Kuva: Petri Aaltonen / Yle

Metsä Groupin biotuotetehtaan vaatimat ratatyöt Jämsänkosken ja Jyväskylän välisellä rataosuudella katkaisivat junaliikenteen juhannusaattona. Liikennevirasto hyödyntää kuusi viikkoa kestävän liikennekatkon useissa paikoissa.

Junaliikenne alkaa rataosuudella 4. elokuuta.