Kansainvälistä läpimurtoa tekevä kapellimestari Klaus Mäkelä: "Maailma on niin pieni, ettei ole varaa mokata"

Suoratoistokonsertit ja sosiaalinen media pitävät huolta siitä, että sana kiirii klassisen musiikin maailmassa.

kapellimestarit
Klaus Mäkelä.
Henrietta Hassinen / Yle

Klaus Mäkelä pitää ovea auki ja pyytää astumaan peremmälle. Siisti koti sijaitsee vanhassa kerrostalossa Helsingin Etu-Töölössä.

Viimeistään olohuone paljastaa, että asukkaat ovat muusikoita. Lattialla seisoo nuottiteline ja pari sellokoteloa, tv-tasolla on hulppeat hifikaiuttimet, ikkunalaudalla pönöttää Mozartin rintakuva.

Televisiojutun kuvitusta varten kaivetaan esiin partituureja, joita on hyllyssä rivikaupalla. Mäkelä innostuu uudenkarheista, sinikantisista Sibeliuksen sinfonioista. Käteensä hän nappaa niistä viimeisen eli seitsemännen.

– Näitä en ole uskaltanut vielä töhriä. Ihania. Katso kuinka täydellistä tämä nuottijälki on. Fiilistele tätä paperia, tämä on niin laadukasta ja sidonta toimiva, hän ihailee.

Huippuorkesterit inspiroivat

Kodissaan Mäkelä ehtii viettämään yhä vähemmän aikaa. Suomessa hän on jo lyönyt läpi, ja nyt työkutsuja satelee eri puolilta maailmaa.

Töitä tarjoavat tulevalla kaudella muun muassa Tokion Metropolitan-orkesteri, Osmo Vänskän johtama Minnesotan orkesteri sekä Ottawan National Arts Center -orkesteri, jonka päävierailijana on John Storgårds.

Euroopassa Mäkelä debytoi esimerkiksi Hannoverin ja Leipzigin radio-orkestereiden, Galician, Norrköpingin ja Kristiansandin sinfoniaorkestereiden sekä Ruotsin RSO:n ja Tukholman kuninkaallisen orkesterin kanssa.

Yle Uutiset piirsi maanantaina kymmenen suomalaiskapellimestarin työt maailmankartalle. Mäkelä oli mukana porukan kuopuksena. Miltä tuntuu olla kansainvälisen läpimurron kynnyksellä suomalaisen kapellimestariperinteen seuraavana lenkkinä?

– Se on hirmu kivaa ja ennen kaikkea inspiroivaa. Nyt jos miettii seuraavia kausia, niin sieltä tulee todella hyviä orkestereita, jotka ovat viimeiseen asti hiottuja yhteisöjä, Mäkelä sanoo.

Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Muusikoilla on valtaa sanoa, onko maestrosta mihinkään

Klassisen musiikin alan erikoispiirteisiin kuuluu, että orkesterin muusikoilla on painava sana sen suhteen, onko vierailevalla kapellimestarilla takaisin tulemista. Ensivaikutelmalla on ratkaiseva merkitys.

– Varsinkin uran alussa, uuden orkesterin kanssa ensimmäisenä harjoituspäivänä, kun asteli korokkeelle, saattoi aistia sen odottavan tunnelman ja katseiden purevuuden. Jotenkin siihen on nyt tottunut ja siitä on oppinut ottamaan vähän viihdettäkin irti, koska onhan se aika hassua ja kornia.

Nyt on aika napauttaa takaisin.

– Orkesterit eivät välttämättä ajattele, että samalla tavalla me kaput näemme siinä jokaisen soittajan. Ennen kuin on puhutta sanaakaan saattaa huomata, että tuo voi olla hankala tyyppi ja tuo taas rento ja mukava.

Systeemi on erikoisuudessaan toimiva, sillä siinä ollaan puolin ja toisin koko ajan hereillä, toteaa Mäkelä.

– Vieraileva kapellimestari voi vähän hienosäätää ja korjailla, mutta silti se on se orkesteri, joka siellä soittaa.

– Orkestereissa paljon soittaneena olen huomannut, kuinka tärkeää se on, että muusikot saavat itse vaikuttaa asioihin.

Mäkelästä uskaltaa povata seuraavaa suomalaista huippukapellimestaria, sillä orkesterit, jotka ovat hänen kanssaan työskennelleet, ovat kiirehtineet lähettämään uusintakutsuja.

Silmistä seurataan tunnetiloja

Mäkelän analyysi kapellimestarin työstä orkesterin edessä on kypsän muusikon puhetta.

– Tietysti kädet tekevät paljon töitä, mutta ilmeet ja erityisesti silmät ovat tärkeät, koska niistä orkesteri seuraa tunnetiloja. Hyvät orkesterit eivät tarvitse tahdinlyöntiä, vaan se koko väriskaala pitää pystyä näyttämään.

Ohjelmisto on osattava tilanteesta riippumatta läpikotaisin. Työ onkin johtamisen lisäksi ikuista partituurien opiskelua. Joitain teoksia Mäkelä on ehtinyt johtaa jo monta kertaa, mutta maailma on täynnä musiikkia, joka on häneltä vielä johtamatta.

Klaus Mäkelä on menestynyt sellisti ja ikäluokkansa paras kapellimestari.
Henrietta Hassinen / Yle

Sana leviää hyvässä ja pahassa

Kun vanhemmat kollegat ovat saaneet totutella työssään digimurroksen vaikutukseen, Mäkelä on syntynyt niiden keskelle. Sitä kapellimestari pitää suurimpana erona entiseen.

– Sosiaalisen median ja ylipäänsä mediapalveluiden kasvu: minunkin konserttejani voi katsoa ympäri maailmaa sekä suorana että tallenteina. Määrä on räjähtänyt. Enää ei voi mennä johtamaan huonosti ja ajatella, ettei kukaan välttämättä saa tietää siitä, Mäkelä laskeskelee.

Sana leviää sosiaalisessa mediassa niin muusikkopiireissä kuin kuulijalta toiselle. Kritiikit kantavat yli lehtien levikkialueiden.

– Maailma on niin pieni, ettei ole varaa mokata, eikä sitä todella haluakaan. On parempi olla liian varma kuin huonosti valmistautunut.

Lue lisää: Katso kartasta – Näin suomalaiset kapellimestarit ovat valloittaneet maailmaa