1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Tahkovuori

Kuopio-Tahko löi pöytään uudet matkailun kasvuvisiot: ulkomaalaisturistien tuoma raha halutaan viisinkertaistaa kahdeksassa vuodessa

Tavoitteena on, että kansainvälisestä matkailusta kertyisi vuonna 2025 Kuopion alueelle 150 miljoonaa euroa vuodessa.

Kuva: Helmi Nykänen / Yle

Kuopion seudun matkailutoimijat uskovat vahvasti ulkomaalaisten vierailijoiden määrän kasvuun.

Kaupungin ja alueen matkailuyritysten omistama Kuopio-Tahko Markkinointi Oy tavoittelee juuri julkaistussa visiossaan, että vuoteen 2025 mennessä ulkomaalaisten turistien tuoma rahamäärä kasvaa noin 150 miljoonaan euroon.

Kuopio Tahko Markkinointi Oy:n hallituksen puheenjohtaja Ville Puustinen sanoo, että tavoitteen saavuttaminen tietäisi karkeasti arvioiden nykyisen tulon viisinkertaistumista. Lisäksi toiveissa on kansainvälisten kongressien määrän nelinkertaistaminen, mikä tarkoittaisi noin 40 kongressia vuodessa. Matkailuun käytettävä yhteinen markkinointibudjetti halutaan kaksinkertaistaa kahteen miljoonaan euroon.

Ville Puustinen pitää tavoitteita realistisena, koska "kansainvälisen matkailun megatrendit" puoltavat Suomen kiinnostavuuden nousua matkailumarkkinoilla.

– Järvi-Suomi haluaa siitä ehdottomasti oman osansa, Puustinen sanoo.

Tahkolle toivotaan ympärivuotista toimintaa

Esimerkiksi Tahkosta halutaan entistä enemmän myös kesämatkailukohde. Tänä kesänä rinteisiin on rakennettu muun muassa uutta alamäkipyöräilyreittiä ja pian aloitetaan myös lähes kilometrin pituisten portaiden rakentaminen

Visiossa tavoitellaan lisämatkailijoita etenkin Venäjältä, saksaa puhuvasta Keski-Euroopasta sekä Kiinasta. Markkinoinnissa Kuopion seutu nojautuu yhteistyön Järvi-Suomen Lakeland-brändin sekä valtion Visit Finland-organisaation kanssa. Kuopio-Tahko-alueesta aiotaan käyttää jatkossa markkinointinimeä "Capital of Lakeland".

– Profiloimme Kuopio-Tahko aluetta ansaitsemallaan tavalla Järvi-Suomen pääkaupungiksi, selventää Kuopio-Tahko Markkinointi Oy:n toimitusjohtaja Wille Markkanen.