Merenkurkun laivaliikenteessä menossa huippuvuosi

Vaasan ja Uumajan väliä seilaava Wasa Express on vetänyt alkuvuonna matkustajia ja rahtia enemmän kuin koskaan 2013 alkaneen taipaleensa aikana. Heinäkuun vuoroista useampi on jo myyty loppuun.

Vaasa
Wasa Express Vaasan satamassa.
Wasa Express Vaasan satamassa.Tuomo Rintamaa / Yle

Merenkurkun laivaliikenteessä eletään ennätysvuotta. Toukokuun loppuun mennessä Wasa Expressillä matkustajia on ollut yhteensä 60190. Se on reilut viisi tuhatta matkustajaa enemmän, kuin vuonna 2016 vastaavaan aikaan.

Vaasan ja Uumajan kaupunkien omistaman varustamon NLC Ferryn, markkinointinimeltään Wasalinen, toimitusjohtaja Peter Ståhlbergin mukaan matkustajamäärän kasvu on markkinoinnin ansiota.

– Markkinointi on pitkäjänteistä työtä. Olemme näkyneet ja kuuluneet enemmän televisiossa ja radiossa. Lisäksi satsaus hyvään laatuun ruoassa ja palveluissa alkaa näkyä, Ståhlberg kehaisee.

Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg.
Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg.Tuomo Rintamaa / Yle

Lapsiperheiden osuus kasvussa

Merenkurkun laivaliikenne ei pysty kilpailemaan halvalla alkoholilla Tallinnan ja Tukholman liikenteen tapaan, Ståhlbergin mukaan kilpailuvaltiksi on otettu erityisesti lapsiperheet. Heinäkuussa useampi vuoro on myyty jo loppuun.

– Vietän itse paljon aikaa laivassamme ja tiedän, että lapsiperheet viihtyvät laivassamme. Meillä kaikki ei perustu alkoholiin, eikä lapsiperheiden tarvitse pelätä ihmisiä kovassa humalassa kun laiva saapuu satamaan. Turvallisuus nostaa meidän matkustajalukuja, Ståhlberg vakuuttaa.

Rahdin puolella kasvu on ollut tänä vuonna vielä matkustajaliikennettä hurjempaa. Vaasan ja Uumajan välillä on kulkenut alkuvuonna yli 20 prosenttia enemmän rahtiyksiköitä kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Nykyisen aluksen elinkaari tulee täyteen viimeistään vuonna 2021

Wasa Express on rakennettu 1981 ja sen ylläpitäminen käy varustamolle liian kalliiksi 3-4 vuoden kuluessa. Uuden energiapihimmän aluksen rakentamista merenkurkun liikenteeseen on suunniteltu. Toistaiseksi asiassa ei ole kuitenkaan edetty muun muassa EU-tukihakemuksessa olleiden puutteiden takia. Ståhlbergin mukaan näkyvissä on kuitenkin valoa tunnelin päässä.

– Uuden aluksen saaminen tänne näyttää nyt hyvältä. Kaupunkien virkamiehet ja politikot ovat tällä viikolla keskustelleet asiasta. Tarvetta on ja talouden tunnusluvut osoittavat, että liikenne on kannattavaa. Kaupunkien ei tarvitsisi pyörittää liikennettä verovaroin, Ståhlberg sanoo.