Kotka urakoi kolme vuotta – sai houkuteltua satamaansa kaksi loistoristeilijää ja 5 000 turistia: "En ole ennen vastaavaa kuullut"

Kotkaan saapuu jopa yli viisituhatta risteilymatkustajaa Meripäivä-viikon alkajaisiksi heinäkuussa.

risteilyt
Markku Koskinen Mussalon B-laiturilla
HaminaKotka Satama on Suomen suurin vientisatama. Liikennejohtaja Markku Koskinen Kotkan Mussalon sataman B-laiturillaVille Pisto / Yle

Kotkan Mussalon sataman B-laiturissa on kiinalainen rahtilaiva. Kohta laituri raivataan tyhjäksi, sillä ennen heinäkuun Meripäiviä Mussaloon ankkuroituu kaksi suurta loistoristeilijää. Se tietää poikkeusjärjestelyitä satamalle.

– Tilapäisaitaa rakennetaan vähän toista kilometriä alusten ympärille. Rahtilaivojen aikatauluja on rukattu, että B-laituri pysyy vapaana. Sattumalta loistoristeilijät saapuvat yhtä aikaa, sanoo HaminaKotkan sataman liikennejohtaja Markku Koskinen.

Mukanaan risteilijät tuovat jopa 5 500 turistia. Todellisuudessa kaikkia paikkoja tuskin myydään loppuun. Silti Kotkan kokoiselle kaupungille loistoristeilijän, ja vieläpä kahden, pysähtyminen on poikkeuksellista Suomessa. Suomen Varustamot ry:n mukaan pienemmistä kaupungeista vastaavaa tapahtuu ainoastaan Maarianhaminassa.

– Tämä on oikein hieno asia Kotkalle, sillä en ole vastaavasta aiemmin kuullut, sanoo Suomen Varustamot ry:n varatoimitusjohtaja Hans Ahlström.

Helsingissä loistoristeilijät ovat tavallinen näky. Myös Turussa niitä vierailee, mutta ei yhtä paljon kuin pääkaupungissa.

Pisimmät alukset, jotka Kotkassa ovat koskaan vierailleet

Kotkaan tulevista laivoista Costa Mediterranea saapuu Tukholmasta ja AIDAmar Warnemündestä Saksasta. Costa Mediterranea on 292 metriä pitkä, mikä tekee siitä pisimmän Kotkassa koskaan pysähtyneen laivan. Aiemmin ennätys oli 225 metriä. Myös 253-metrinen AIDAmar on iso alus.

Vertailun vuoksi: suurimmat Silja Linen ja Viking Linen autolautat ovat yli 200-metrisiä.

– B-laituri on kilometrin mittainen, joten tilaa on. Sen sijaan Kantasataman Itälaiturissa on tilaa enintään 270-metriselle alukselle, sanoo Markku Koskinen HaminaKotkan satamasta.

Mussaloon laivat saapuvat aamulla 10. heinäkuuta ja viipyvät kymmenen tuntia. Kotkasta Costa Mediterranea ja AIDAmar jatkavat matkaansa Pietariin.

Kotkassa ja Haminassa hienoja retkikohteita

Mussalon satamaan matkustajille pystytetään myyntikojuja, joista he voivat ostaa matkamuistoja tai paikallisia ruokatuotteita. Moni risteilyvieraista ostaa päiväretken Kotkansaarelle ja Haminaan, vaikka useimmat lähtevätkin päivämatkalle Porvooseen tai Helsinkiin.

Loput jäävät omatoimimatkaajiksi Kotkan-Haminan seudulle.

– Porvoossa kiinnostaa vanha kaupunki ja Helsinki on tunnettu kohde, mutta silti Kotkaan ja Haminaan voi riittää tuhansia vieraita. Niissä matkustajat haluavat vierailla, koska moni on käynyt risteilyllä, mutta ei koskaan näissä kaupungeissa, arvioi risteilytoimintaa kehittävä asiantuntija Petra Cranston kehittämisyhtiö Cursorista.

Vierailijat voivat ostaa erilaisia pakettimatkoja laivoista. Kotkan ja Haminan seudulle matkoja on neljä erilaista. Matkustajat pääsevät opastetulle kierrokselle Kotkansaarelle ja Merikeskus Wellamoon, tutustumaan sekä Kotkaan että Haminaan tai veneellä Kymijoelle.

– Varustamo Costa Cruises ja AIDA ovat valinneet päiväretkien kohteet. Viesti meille on ollut, että Kotkassa ja Haminassa on uskomattoman hienoja retkikohteita, joista ulkomailla ei edes tiedetä, sanoo Petra Cranston.

Sauli Orimus
Matkailuyrittäjä Sauli Orimus järjestää risteilymatkustajille luontoelämyksen Kymijoella. Ville Pisto / Yle

Risteilyt ovat sinnikkään työn tulos

Risteilyvieraiden saapuminen Kotkaan on usean vuoden sinnikkään työn tulos. Valmistelu tätä kesää varten on aloitettu vuonna 2014. Samalla kehittämisyhtiö Cursor on paiskinut töitä kehittääkseen matkailupalveluita Kotkan ja Haminan seudulla.

Se on tärkeää, koska varustamoiden seula päiväretkikohteille on tiukka. Palvelun pitää olla ystävällistä, retkien hiottuja ja oppaiden kielitaito pitää olla hyvä. Varustamon edustajat arvioivat Kymijoen koskille matkoja tekevän matkailuyrittäjä Sauli Orimuksen taidot.

– Varustamo piti Kymijoen koskematonta luontoa erinomaisena retkikohteena. Minä odotan, että kuusikymmentä vierasta saapuu jokiretkelle. Lopullinen määrä selviää vasta, kun laivat ovat satamassa, sanoo yrittäjä Sauli Orimus Erämys-Keisarinkosket Oy:stä.

Kymijoen Pernoonkoskilla tapahtuvan rauhallisen koskimelonnan lisäksi päiväretken ostaneille tarjotaan nokipannukahvit. Tätä nykyä risteilijävieraita kiinnostavat yhä enemmän kohteet, jotka ovat luonnon helmassa.

– Itämeren risteilyt ovat kasvavaa liiketoimintaa. Varustamot etsivät kuumeisesti kohteita pääkaupunkien ulkopuolella. Tämä johtuu siitä, että hyvin moni asiakkaista on käynyt risteilyllä jo aiemmin ja haluaa kokea jotain uutta, sanoo Petra Cranston.

Risteilyistä halutaan liiketoimintaa Etelä-Kymenlaaksoon

Toistaiseksi laivaturistit eivät ole kultasampo Etelä-Kymenlaaksolle, mutta jatkossa tämä voi olla toisin. Costa Mediterranea poikkeaa Kotkassa uudestaan heinäkuun puolivälissä. Syyskuussa Kotkan kantasataman Itälaituriin saapuu risteilylaiva Amadea.

Vuodelle 2018 Kotkaan on 11 risteilyvarausta. Niiden varmistuminen on täysin kiinni siitä, miten varustamot arvioivat tämän kesän onnistumista.

– Tavoite on, että tämä kesä menee hyvin ja että lunastamme ne lupaukset, mitä on varustamoille annettu. Se luo lisää luottamusta, mikä on elintärkeää risteilytoiminnan jatkolle.

Kotka ja Hamina haluavat, että risteilytoiminta on vakiintunutta liiketoimintaa vuonna 2020 ja siitä eteenpäin. Tällä hetkellä neuvottelut ovat käynnissä vuodesta 2019.

– Meidän pitäisi päästä 30 000 risteilijäasiakkaaseen kaudessa vuoteen 2020 mennessä tai siihen, että risteilyaluskäyntejä on 15–20, sanoo Petra Cranston.

Petra Cranston
Cursorin asiantuntija Petra Cranston takanaan Kymijoen Kultaankosket.Ville Pisto / Yle

2.7.2017 klo 20.54 korjattu Silja Linen ja Viking Linen laivojen enimmäispituudet.