1. yle.fi
  2. Uutiset

Kiviä kiskoille ja kiipeilyä radan sähkötolpissa – kiskoleikit aiheuttavat vaaraa ja viivästyksiä

Sähköpylväissä kiipeily ja kiskoille asetetut esteet huolestuttavat rataverkon kunnossapitäjiä.

rautatieliikenne
Pendolino ja IC2-juna Turun ratapihan varikolla.
Jouni Koutonen / Yle

TurkuIlkivallan lisääntyminen junaratojen varrella huolestuttaa kiskojen kunnossapidosta vastaavaa VR Trackia. Tapauksia on ollut kuluneen kevään aikana entistä useammin Turun seudulla.

Yle uutisoi maanantaina myös Lappeenrannassa sattuneesta tapauksesta, jossa raiteille oli laitettu kivenmurikoita.

– Viimeisen kuukauden aikana on joku piikki tapahtunut. Kunnossapitoalueellamme on ollut kymmenkunta tapausta. Se on jonkinlainen osoitus, että se on lisääntymään päin, kertoo kunnossapitoalueen työmaapäällikkö Timo Mäkelä.

Rautatie on vaurioitunut kiskolle laitetuista kivistä.
Sami Kallio / VR Track

Vaaratilanteita on kevään aikana ollut muun muassa Maarian Jäkärlässä ja Aurassa. Tapauksia on sekä Helsingin että Tampereen suunnan rataosuuksilta.

Jos vähänkin järeämpää metallia tai puutavaraa on kiskoilla, siitä voi aiheutua suistuminen esimerkiksi kaarteessa.

Timo Mäkelä

Yleisimmin kiskoille laitetaan kiviä ja puunoksia, mutta raiteilta voi löytyä jopa puunrunkoja tai metalliromua, kuten rattikelkkoja tai muita menopelejä.

Puu laitettu rautatielle.
Sami Kallio / VR Track

– Viime viikollakin Karjaan ratapihalla vanha polkupyörän raato oli heitetty kiskoille, ja siitä juna ajoi ylitse. Jos vähänkin järeämpää metallia tai puutavaraa on kiskoilla, siitä voi aiheutua junan suistuminen esimerkiksi kaarteessa, toteaa Mäkelä, jonka yksikkö vastaa Rantaradasta Kirkkonummelle asti.

Vaarallista myös tekijöille

Asialla ovat useimmiten lapset ja nuoret, jotka eivät tiedosta kiskoilla vaanivaa vaaraa.

Työmaapäällikkö Timo Mäkelä Turun ratapihalla.
Työmaapäällikkö Timo Mäkelä.Jouni Koutonen / Yle

Timo Mäkelä varottaa, että toista sataa kilometriä tunnissa taittava juna saattaa saapua arvaamattoman nopeasti esimerkiksi mutkan takaa. Nykyaikaiset junat, kuten Pendolino tai ohjausvaunu keulilla kulkeva IC-juna, voivat olla myös yllättävän äänettömiä.

Vaara vaanii myös radan sähkötolpissa, joista on kuluneen keväänkin aikana saatu hätistää kiipeilijöitä. Kesäkuussa teini-ikäiset pojat kiipesivät junaradan sähkötolppaan Turussa (siirryt toiseen palveluun) (Turun Sanomat). Mäkelä muistuttaa, että sähkövirta on niin voimakas, että hengenvaara tolpissa tai vaunujen katoilla kiipeillessä on ilmeinen.

Rata-alueiden täysi aitaaminen ei poistaisi ongelmaa kokonaan, sillä verkkoaitojen läpi ja yli pääsee, jos niin haluaa. Toisaalta aitojen välistä poispääsy voi olla vaikeaa äkillisessä vaaratilanteessa. Myös aitojen väliin eksyvien eläinten pakoon pääsy vaikeutuisi.

Kymmenien tuhansien korvausvaateet mahdollisia

Kiskoille asetut kivenmurikat aiheuttavat muutakin kuin matkustajia säikäyttävää kolinaa junan helmapelleissä. Veturinkuljettaja raportoi radalla olleista esteistä kunnossapitoon, josta lähtee aina partio tarkastamaan mahdollisia vaurioita.

Vaurioitunut rautatie Paimelantiellä Maariassa.
Sami Kallio / VR Track

Rataosuudelle asetetaan automaattisesti 50 kilometrin tuntinopeusrajoitus. Se on voimassa, kunnes kiskoille mahdollisesti aiheutuneet vauriot on tarkastettu. Ilkivalta saattaa näin viivästyttää junien kulkua. Luonnollisesti se aiheuttaa myös ylimääräisiä kustannuksia.

Ilkivaltatapauksista tehdään aina rikosilmoitus poliisille. Seurauksena saattaa olla mittavat vahingonkorvaukset.

– Jos juna joutuu tekemään hätäjarrutuksen, ja tulee kalustoon ”lovipyöriä”, joita joudutaan sorvailemaan, saattaa ihan kymmeniä tuhansia euroja joutua korvaamaan, varottaa Timo Mäkelä.

Lue seuraavaksi