Jääkö köysitikkaissa kiipeily historiaan? Ministeriön kaavailuissa luotsaus hoidetaan etänä maissa

Joka kuukausi suomalaiset luotsit ehkäisevät vakavia vaaratilanteita kauppamerenkulussa. Voisiko pelastaminen onnistua myös etätyönä?

luotsit
Luotsikutteri vie luotsin rahtilaivalle.
Luotsikutteri vie luotsin rahtilaivalle.Yle / Lassi Lähteenmäki

Suomalaisen luotsin tehtävänä on saattaa rahtialus turvallisesti suomalaiseen satamaan ja sieltä pois. Tätä työtä on Finnpilot Pilotage Oy:llä tekemässä 327 ammattilaista: heistä luotseja on 143 ja luotsikutterinhoitajia 140.

Luotseilla pitää olla merikapteenin paperit taskussa ja lisäksi lukuisia vuosia kokemusta kauppamerenkulun tehtävissä.

Luotsikutterinhoitajan pitää osata ohjata alusta ketterästi ja turvallisesti, kun luotsi nousee kutterin kannelta köysitikkaita pitkin liikkuvaan rahtilaivaan kelissä kuin kelissä. Lisäksi luotsikutteriinhoitajan pitää osata huoltaa ja korjata alusta.

Vaaratilanteita syntyy sokkeloisessa saaristossa

Luotsi hyppää alukseen yöllä tai päivällä, kaikkina vuodenaikoina. Myrskyt ja saariston sokkeloisuus tuovat haastetta työhön.

Viime vuonna Suomen vesilllä kirjattiin yli 23 000 luotsausta. Vakavan vaaratilanteen luotsit ehkäisivät 29 kertaa.

– Yleensä se tapahtuu siinä kohtaa, kun aluksen tekniikassa alkaa joku pettämään, Saaristomeren luotsausalueen alueluotsivanhin Ari Saari täsmentää ongelmatilanteiden syntyä.

Utön satamassa Saaristomeren luotsausalueen kuttereilla on suojainen kotisatama.
Utön satamassa Saaristomeren luotsausalueen kuttereilla on suojainen kotisatama.Yle / Lassi Lähteenmäki

– Luotsi on paikallisten olosuhteiden asiantuntija. Hän tuntee oman väyläalueensa ja vähän sen ulkopuolella olevat karikot. Silloin pyritään pääsemään mahdollisuuksien mukaan turvalliseen paikkaan ankkuroitumaan, kun tilanne niin vaatii, Saari jatkaa.

Toimisiko luotsaus etänä?

Tekniikka on kehittynyt luotsauksessa kovaa vauhtia. Nyt tapahtumat kirjataan tietokonetabletille ja aineisto välittyy eteenpäin välittömästi.

Liikkuville rahtilaivoille nousu köysitikkaita pitkin on pysynyt samanlaisena läpi vuosikymmenten. Tämä kovaa kuntoa edellyttävä homma voi kuitenkin jäädä historiaan.

Ari Saaren isännöimä Utön luotsiasema on kivikkoisten vesien ympäröimä.
Ari Saaren isännöimä Utön luotsiasema on kivikkoisten vesien ympäröimä.Yle / Lassi Lähteenmäki

Laivojen etäohjausta suunnitellaan kuumeisesti. Myös luotsauksen siirtämistä laivojen komentosilloilta maalle kaavaillaan. Liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti tästä hiljattain (siirryt toiseen palveluun). Voisiko laivaa luotsata etänä?

Alueluotsivanhin Ari Saari katsoo, että teknisessä kehityksessä on oltava mukana, vaikka haaasteita on luvassa.

– Ilmeisesti sekin on mahdollista jollakin aikavälillä, Saari tuumii.

Onko luotsin ammatti tulevaisuudessa katoavien listalla, kun tekniikka edelleen kehittyy?

– Uskon, että luotsausta tarvitaan edelleen, vaikka se tehdään maalta käsin, mutta aika näyttää, Ari Saari pohtii.

Viime vuonna Finnpilot Pilotage Oy teki Suomessa 23461 luotsausta. Saaristomerellä luotsauksia kirjattiin 3151.
Viime vuonna Finnpilot Pilotage Oy teki Suomessa 23461 luotsausta. Saaristomerellä luotsauksia kirjattiin 3151.Yle / Lassi Lähteenmäki