Nuoret aikuiset panostavat ulkomaan lomamatkoillaan ensi sijaisesti kulttuuriin

Lähes puolet suomalaisista milleniaaleista eli 18-34 aikuisista nuorista lomailee ulkomailla kerran vuodessa.

Kotimaa
Helsinki-Vantaan lentoaseman lähtöaula.
Ismo Pekkarinen / AOP

Valtaosa suomalaisista aikuisista nuorista kertoo matkustavansa ulkomaille kulttuurisen näkemyksensä laajentamiseksi. Visan touko-kesäkuussa tekemän kyselytutkimuksen mukaan heitä oli peräti 71 prosenttia vastanneista.

Seuraavaksi suosituimpia syitä ulkomaanmatkailuun nuorilla oli tavoite nähdä uniikkeja paikkoja (47 %) ja tehdä ostoksia (36%).

Viimeisintä matkakohdetta valitessaan nuoret aikuiset kertoivat matkustaneensa ensisijaisesti vieraillakseen kulttuurikohteissa, mutta myös kohteen tunnettavuus ja shoppailumahdollisuudet vaikuttivat merkittävästi lomakohteen valintaan.

Milleniaalit matkustavat mieluiten lomailemaan kaupunkiin (83%) tai rannalle (47%), mutta joka viides kyselyyn vastanneista kertoo käyneensä kolmen viime vuoden aikana ulkomailla tapahtumalomalla, kuten kulttuuri- ja musiikkifestivalimatkalla.

Luottokortti vinkuu ulkomaan lomamatkoilla

Lähes puolet aikuisista nuorista aikuisista (44 %) lomailee ulkomailla kerran vuodessa. Kaksi kertaa vuodessa lomailevia on neljäsosa eli 25 prosenttia.

He matkustavat ulkomaille enemmän kuin vastaavanikäiset nuoret tekivät ulkomaan lomamatkoja viisi vuotta sitten.

Suomalaiset milleniaalit aloittavat ulkomaan lomamatkansa suunnittelun yleensä puolen vuoden sisällä ennen matkaa (65%).

Kyselyn mukaan 57 prosenttia aikuisista nuorista maksaa mielellään kortilla suuremmat ulkomaan matkan liittyvät, kulut kuten hotelli-, illallis-, ja kiertoajelukulut sekä ostokset.

Pienemmät osotokset maksetaan käteisellä.

Luottokortilla maksaminen ulkomailla koetaan vähintään kohtuullisen turvalliseksi.

Tätä mieltä oli 76 prosenttia kyselyyn vastanneista aikuisista suomalaisista.

Espanja ykköskohde

Suosituimmat ulkomaan matkakohteet seuraavan kolmen vuoden aikana ovat kaikkien kyselyyn vastanneiden suomalaisten aikuisten keskuudessa Espanja (51%), Italia, Kreikka ja Saksa (22%) sekä Iso-Britannia (20%).

Suurin osa suomalaisista (55 %) arvioi käyttävänsä lomamatkailuun saman verran rahaa seuraavan vuoden aikana kuin edeltäneenäkin vuonna.

Visan verkkopohjaisen kyselytytkimuksen toteutti Epinion.

Tutkimusanalyysi perustuu neljässä Pohjoismaassa toteutettuun kyselyyn, johon kerättiin vähintään tuhat vastausta yli 18-vuotiailta jokaisesta Pohjoismaasta.

Tutkimuksen data kerättiin 24.5.-5.6.2017.