Poliisi vakuuttaa nettisivujen kaatumisen jälkeen – "Mikäli passihakemuksesta on tullut kuittaus, hakemus on saapunut perille"

Poliisin verkkosivujen sähköinen asiointi oli alhaalla maanantaista perjantaihin tietoteknisten ongelmien takia. Poliisin mukaan syynä ei ole kyberhyökkäys.

poliisi
Henkilökortti ja passi.
Poliisi

Tietotekniset ongelmat häiritsivät poliisin sähköisiä palveluja viime viikon ajan. Häiriö esti sähköisen palvelun käytön kokonaan, muun muassa suositun passin hakemisen. Poliisi vahvistaa, että vika saatiin korjattua perjantaina.

Poliisin mukaan tällä hetkellä ei ole sellaisia viitteitä, että tilanne liittyisi muualta raportoituihin kyberhyökkäyksiin eikä se myöskään liity maksuasetuksen muutoksiin.

Poliisin ylitarkastaja Petri Pipatti kertoo, että tilanne johtui useasta vaikeaselkoisesta tietoteknisestä ongelmasta, mitä voi olla vaikea selittää. Ongelmat kumuloituivat yhteen aiheuttaen hankalan vyyhdin.

Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun poliisin sähköiset palvelut olivat tietoteknisten ongelmien takia poissa käytössä näin pitkään.

– Nyt ongelma on saatu korjattua, tai ainakin se mitä tiedetään. Käynnissä on jälkiseuranta, Pipatti sanoo.

Tietovarastoon liittynyt vika ei poliisin mukaan kohdistunut säilytettyihin ja käsiteltyihin tietoihin. Tietoja ei ole vuotanut tai hävinnyt.

Ylitarkastaja Petri Pipatin mukaan häiriö aiheutui, kun sovelluksen ja tietokannan yhteispeli meni solmuun tietomäärien pitkäaikaisen kasvun myötä.

– Tämä on ajan myötä kertynyt ja seurannassa ollut ongelma, joka laukesi käyttäjien määrän kasvaessa. Käyttäjämäärät ovat kasvaneet tasaisesti, eivätkä ne yllättäneet. Kyse oli nyt siitä, miten sovellus reagoi tietomäärien kasvuun, Pipatti kertoo.

Poliisin tietojärjestelmien ongelmat olivat niin massiiviset, että poliisin it-keskuksesta jouduttiin hälyttämään ihmisiä kesälomilta töihin.

– Kyllä voi sanoa, että ongelmanratkaisuun osallistuneet tahot tekivät ison urakan, Pipatti kertoo.

Ei kyberhyökkäystä

Ylitarkastaja Petri Pipatti kertoo, että ongelman tutkinta tehtiin huolellisesti sen varmistamiseksi, että tietojärjestelmiin ei oltu murtauduttu. Mitään viitteitä kyberhyökkäyksestä ei selvityksissä löytynyt.

– Virheellistä dataa ei myöskään mennyt kantaan, joten kaikki henkilötiedot ovat säilyneet turvassa, Pipatti kertoo.

Poliisin sähköinen asiointi on tehty ja auditoitu mahdollisimman tietoturvaliseksi ja prosessissa kiinnitetty erityistä huolta tiedonhallintaan. Uusin tieto on se, että viime viikolla hakeneiden hakemukset ovat menneet perille, jos ne on vain pystytty lähettämään. Tieto perustuu selvitykseen ja käyttäjiltä saatuun palautteeseen.

– Mikäli esimerkiksi passihakemuksesta on tullut kuittaus, että hakemus on vastaanotettu, silloin sen tiedot ovat tallessa ja hakemus on varmasti saapunut perille, Pipatti kertoo.

Jos oman hakemuksen läpimeno huolettaa, sen voi käydä tarkistamassa poliisin sähköisten asiointipalvelun oma asiointi -sivulta (siirryt toiseen palveluun).

Sähköiset palvelut keskiöön

Poliisin sähköisten palvelujen käyttäjämäärät ovat kasvaneet tasaisesti pidemmän ajan. Ylitarkastaja Pipatin arvion mukaan käyttäjiä on kymmeniä tuhansia viikottain. Uusia palveluja on otettu käyttöön jatkuvasti lisää.

Tavoitteena on, että tulevaisuudessa kaikki vielä käyntiä poliisilaitoksella vaativat asiat voisi hoitaa sähköisesti. Tuolloin erilaisten asioiden määrä, joita pystyisi hoitamaan internetissä, nousisi nykyisestä kymmenistä yli sataan.

Tarkkaa aikataulua tähän ei ole, mutta ainakin viisi vuotta siihen Pipatin mukaan tulee vielä kulumaan.

Sähköinen reitti on nykyään ensisijainen kanava, joilla poliisiasioita hoidetaan. Ylitarkastaja Petri Pipatti kertoo, että käyttäjäpalaute ja kävijämäärät osoittavat sen selkeästi, että entistä useampi suosii sähköistä asiointia.

Aiemmin haluttiin käydä poliisilaitoksella täyttämässä kaavakkeita ja nettiasiointi koettiin rasitteena. Nyt asia on toisin päin.

– Tarkoitus ole kuitenkaan pakottaa kaikkia heti sähköiseen asiointiin, Pipatti toteaa.

Nettiongelmien kanssa painiville, kuten esimerkiksi vanhuksille, on avattu valtionhallinnon Auta-hanke, joka antaa neuvoja ja pyrkii löytämään konkreettisia ratkaisuja ihmisten tueksi.

Poliisin nettisivuilla (siirryt toiseen palveluun) pystyy hoitamaan kymmeniä erilaisia lupa-asioita sähköisesti. Jos haluaa asioida poliisin lupapalvelussa fyysisesti, kannattaa varata aika etukäteen. Näin välttyy ruuhkilta ja jonotukselta.