Suoratoistomarkkinoiden kilpailu kiristyy Suomessa, uusi yrittäjä Tanskasta

Teleyhtiöillä on tarjolla erilaisia viihdepaketteja. Elisa aikoo tuoda markkinoille lisää omia sisältöjään.

suoratoisto
Netflixin päämaja Los Gatosissa, Kaliforniassa.
Netflix on noussut suoratoistomarkkinoilla merkittävään asemaan.John G. Mabanglo / EPA

Suomen suoratoistomarkkinoilla riittää kilpailua. Kesäkuun lopulla Suomessa aloitti tanskalaisen TDC-yhtiön Blockbuster-palvelu, joka vuokraa elokuvia kertamaksulla.

Esimerkiksi teleyhtiöt DNA, Elisa ja Telia kauppaavat viihdepaketteja, joissa on mukana myös suoratoisto- ja videovuokrauspalveluita.

– Pohjoismaat ja Suomi ovat kilpailtuja markkinoita, ja markkinoille on myös uusia tulijoita. Markkinaa ei vielä ole jaettu, vaikka Netflix on omassa luokassaan, arvioi Telian vastaava tuottaja Jani Hartikainen.

Telialla on verkossa myös vuokraamo, josta voi katsoa elokuvia ja televisiosarjoja. Hartikainen uskoo, että vuokraamo pärjää kiristyvässä kisassa, koska Telian palvelussa on hänen mielestään helppo käyttöliittymä.

Kotimainen viihde ja tosi-tv valttikortteina

Yhtiöt eivät kerro tarkkoja määriä suoratoistopalvelujen asiakkaista, mutta DNA:n mukaan sen DNA TV -palvelulla oli vuodenvaihteessa yli 300 000 asiakasta. Palvelussa voi katsoa televisiota, suoratoistoa ja vuokrata videoita. Yhtiö pyrkii kisaamaan asiakkaiden euroista tarjoamalla tekniikkaa, jonka avulla perinteisestä televisiosta voi katsoa eri palveluiden ohjelmia.

Uskomme, että pystymme tuomaan markkinoille omia alkuperäissisältöjä, joita ei ole muualta saatavissa.

Liiketoimintajohtaja Sami Aalto, Elisa

– Olemme tuoneet markkinoille Android-digiboksin, johon kuluttajat voivat asentaa minkä tahansa suoratoistopalvelun, DNA:n kuluttajaliiketoiminnan Pekka Väisänen kertoo.

Nelonen medialla on verkossa Ruutu-palvelu, joka tarjoaa ohjelmia sekä ilmaiseksi että maksua vastaan. Nelonen kisaa ruutuajasta tositelevision avulla.

– Meillä on pitkä kokemus suomalaisten mausta. Reality on ollut meille tosi hyvä, ja kotimaisia elokuvia katsotaan paljon, Ruudun sisällöistä vastaava johtaja Anne Nokelainen sanoo.

Kotimaisuuden nimiin vannoo myös Elisa, joka tuottaa sarjoja myös itse. Yhtiön liiketoimintajohtaja Sami Aalto sanoo, että esimerkiksi Downshiftaajat-sarja on suosittu.

– Uskomme, että pystymme tuomaan markkinoille omia alkuperäissisältöjä, joita ei ole muualta saatavissa. Toistaiseksi olemme onnistuneet hyvin.

Kilpailu suoratoistomarkkinoilla käy maailmalla kiivaana, ja uusia pelureita on tulossa mukaan. Esimerkiksi sosiaalisen median jätti Facebook on kertonut, että se alkaa tuottaa ja esittää televisiosarjoja.

Lue myös

Alussa oli vain Manne-tv – Yle Areenasta kasvoi kymmenessä vuodessa viihteen jättiläinen

Viaplay: Pohjoismaiset sarjat hakkaavat suosiossa maailmalta ostetut, putkessa 50 tuotantoa

Valkokankaan suursuosio jatkuu – elokuvissa käydään ennätystahtiin, uusia teattereita syntyy ja leffassa voi nauttia jo viiniä