Kun rahat ovat tiukilla ja tuotekehitys tökkii, voi yrittäjä saada avun opiskelijalta

Opiskelijat saavat yhteistyöstä rahapalkkion, jos yritys lisensoi heidän kehittelemänsä konseptin.

työelämä
Anni Immonen ja Esko Alasaarela Nucun toimistolla
Anni Immonen oli mukana tuotteistamassa Nucu Oy:n uutta teknologiaa. Esko Alasaarela on yksi Nucun perustajajäsenistä. Emma Hinkula / Yle

OuluMonelle yritykselle erinäiset ongelmat ovat tuttuja. Hankaluutena saattaa olla uuden teknologian tuotteistaminen, työntekijöiden huono motivaatio tai jonkin palvelun toimimattomuus.

Ongelmanratkaisuun ei välttämättä löydy oman talon sisältä resursseja. Raha on tiukassa tai työntekijät ovat liian sisällä ongelmassa, joten ratkaisua ei löydy välttämättä kovinkaan helposti.

Oulussa kymmenkunta yritystä käyttää vuosittain tämänkaltaisissa tilanteissa apuna opiskelijoita. Tarkemmin sanottuna ne hyödyntävät Demolaa, joka kerää yritysten avuksi eri alan opiskelijoita (siirryt toiseen palveluun) (Demola Oulu) ongelmanratkaisutiimiksi.

Opiskelijat tulevat ammattikorkeakoulusta ja yliopistosta. Tiimeissä on usein myös opiskelijoita muista maista.

Yhä useammat palkkaavat töihin esimerkiksi psykologeja ja kasvatustietelijöitä, kun ennen paikat olisivat menneet suoraan insinööreille tai kauppatieteilijöille.

Simo Kekäläinen

Oulun yliopiston Demolavastaavan Simo Kekäläisen mukaan opiskelijoiden selkeä arvo yrityksille on se, että he tulevat usein täysin eri ympäristöstä ja eri ikäluokista kuin yrityksen omat työntekijät.

– Jos on itse ollut samassa paikassa töissä vuosikaudet, saattaa tulla tunne, ettei näe metsää puilta. Opiskelijat tuovat raikkaita näkemyksiä ja mahdollistavat uudenlaista työntekoa yrityksen sisällä.

Pienemmät kustannukset houkuttavat yrittäjiä

Kekäläisen mukaan isoissa yrityksissä on maailmalla huomattu monialaisuuden hyödyt.

– Yhä useammat palkkaavat töihin esimerkiksi psykologeja ja kasvatustietelijöitä, kun ennen paikat olisivat menneet suoraan insinööreille tai kauppatieteilijöille.

Raha on tietenkin yksi syy siihen, miksi yritykset suosivat opiskelijalähtöisiä projekteja. Yritysten sisäisiä projekteja tehdään usein kulut edellä.

– Kun tuijotetaan vain lukuja ja mietitään, onko siitä mitään hyötyä yritykselle, ei jää oikeastaan vapauksia tehdä mitään. Kaikki kun on perusteltava.

Tämä monialaisuus on tässä erittäin suuri vahvuus.

Esko Alasaari

Demolan projektiaika on kolme kuukautta. Sen aikana opiskelijatiimi työskentelee tiiviisti yhdessä yrityksen kanssa.

– Demolaprojekteissa sitoudutaan siihen, että tämä demolatiimi on oma kehitystiimi. Se tarkoittaa sitä, että ollaan viikottain yhteydessä. Tiimeille järjestetään myös mahdollisuuksia päästä tapaamaan yrityksen asiakkaita sekä työntekijöitä.

Kansainvälisyys on tiimityössä valttia

Tuore oululainen hyvinvointiteknologian yritys Nucu lähti mukaan Demolaan viime keväänä. Heidän tavoitteenaan oli saada rekrytoitua uusia työntekijöitä sekä tuotteistaa uusi teknologia.

Oulun yliopistossa hyvinvointitekniikkaa opiskeleva Anni Immonen innostui heti, kun hän kuuli projektista.

– Meidän projektimme tarkoituksena oli tuotteistaa teknologia, jolla voidaan syöttää pulssi elottomiin esineisiin. Se on ollut käytössä Oulun yliopistollisen sairaalan keskososastolla, jossa se on toiminut keskosten rauhoittamisena.

Anni Immonen ja Esko Alasaarela Nucun toimistolla
Anni Immonen kertoo, että hänen ammatillinen itsevarmuutensa nousi huimasti projektin aikana. Emma Hinkula / Yle

Immosen lisäksi projektissa oli mukana Vietnamista kotoisin oleva kansainvälisen liiketoiminnan opiskelija, kiinalainen opetusalan opiskelija sekä kaksi tuotantotalouden opiskelijaa.

Nucun yksi perustajajäsenistä, Esko Alasaarela, on sitä mieltä, että monialaisuus oli ehdottomasti yksi projektin parhaista puolista.

– Jos mukana olisi ollut pelkkiä insinöörejä tai liiketoiminnan opiskelijoita, ideoiminen olisi rajautunut hyvin kapealle alueelle. Monialaisuus oli tässä erittäin suuri vahvuus.

Anni Immosen tiimi toteutti myös markkinointikyselyn, johon he saivat noin 800 vastaajaa. Tiimin kansainvälisyys korostui kyselynkin tekemisessä.

– Kyselyn tulosten perusteella analysoitiin sitä, minkälaisia eroja on suomalaisessa markkinassa verrattuna kiinalaiseen ja vietnamilaiseen markkinaan. Siitä oli meille hyvin paljon hyötyä, Alasaarela kertoo.

Vauvan pesä nucun toimistolla
Nucupesä auttaa esimerkiksi koliikkivauvoja rauhoittumaan. Pedin pohjassa on laite, joka luo sydämen sykkeen tunteen.Emma Hinkula / Yle

Projekti onnistui sekä Immosen että Alasaarelan mukaan todella hyvin. Siitä on todisteena myös se, että heidän tiiminsä voitti projektiin kuuluvan loppupithcauksen.

– Tällaiselle startup–yritykselle isoin haaste on saada rahoitusta isompaa jakelua ja tuotantoa varten. Me siis tarvitsemme tätä pitchausosaamista kipeästi.

Ammatillinen itsevarmuus lisääntyy

Opiskelijat eivät saa projektiin osallistumisesta suoraan rahaa. Rahallinen palkkio on mahdollista mikäli yritys haluaa lisensoida opiskelijoiden kehittämän konseptin. Silloin myös opiskelijoille jää käyttöoikeudet keksintöön.

Simo Kekäläinen kertoo, että Oulun Demolassa lisensointiprosessi on noin 70 prosenttia. Sataprosenttista lisensointia ei hänen mukaansa tavoitellakaan.

– Se tarkoittaisi sitä, että mentäisiin alihankinnan puolelle. Tulisi liian helppoja projekteja, jos kaikki lisensoitaisiin. Sillä turvataan myös se, että projektit ovat tarpeeksi haastavia yrityksille. Opiskelijoillakin säilyy mielekkyys tekemiseen, kun projektit eivät ole ihan valmiiksi pureskeltuja kokonaisuuksia.

Työpaikan saaminen oli tosi iso asia. Mutta tärkeintä oli ammatillinen kasvu projektin aikana.

Anni Immonen

Demola tarjoaa opiskelijoille oivan tilaisuuden päästä testaamaan koulussa opeteltua teoriaa käytännössä. Anni Immonen kertoo, että hänen ammatillinen itsevarmuutensa lisääntyi huimasti projektin aikana.

– Ennen Demolaprojektia mietin, että osaankohan tehdä mitään, ja en oikein luottanut itseeni. Kun projektin aikana pääsi kokeilemaan ja soveltamaan opittuja tietoja käytännössä, kasvoi varmuus omaan tekemiseen todella paljon.

Sen lisäksi Immonen sai Nucusta työpaikan.

– Työpaikan saaminen oli tosi iso asia. Kaikista tärkeintä oli kuitenkin kasvaa ammatillisesti.