Kuluttajat valittavat entistä enemmän sopimuksista ja etämyynnistä

Kuluttajaneuvonta sai vuoden alkupuoliskolla tuhansia yhteydenottoja liittyen etämyyntiin ja sopimuksiin.

kuluttajaneuvonta
mies allekirjoittaa paperia
AOP

Kuluttajat valittavat aiempaa enemmän sopimusasioista sekä etämyynnistä, kertoo kilpailu- ja kuluttajavirasto.

Kuluttajaneuvontaan tuli tammi-kesäkuussa reilut 34 000 yhteydenottoa, joista yli neljäsosa liittyi etämyyntiin ja sopimuksiin. Verkkokaupasta ja kotimyynnin kautta ostetuista tuotteista ja palveluista valittaminen on yleistynyt.

Kotimyyntiin liittyvät valitukset koskivat usein remontteja, ja usein asiakkaat olivat näissä tapauksissa iäkkäitä.

–  Myyjä saattaa vedota asunnon välttämättömiin kunnostustarpeisiin, jopa uhkailla vaurioilla, ja luoda siten tarvetta hankinnalle, vaikka sitä ei todellisuudessa olisikaan, Uudenmaan maistraatin kuluttajaoikeusneuvoja Raija Marttala kertoi.

Kuluttajaviraston mukaan monilta verkkokaupan ongelmilta voitaisiin välttyä käyttämällä maksamisessa luottokorttia.