yle.fi-etusivu

Volvo käynnisti polttoainemoottorien alasajon, hybridiautot tulevat

Sähkö- ja polttomoottorien hybridijärjestelmät yleistyvät muidenkin autotehtaiden malleissa. Sähköautojen läpimurto nähdään ensi vuosikymmenellä, asiantuntijat arvioivat.

talous
Sähköautoa ladataan.
Volvo tutkii ja kehittää autojen käyttövoimana lähinnä sähköä tulevaisuudessa. Pelkkien polttomoottorien varassa toimivien autojen aikakausi on tulossa vääjämättä loppuun, asiantuntijat arvioivat. Volvo

Volvo kertoi keskiviikkona, että kaikki sen markkinoille tuomat uudet automallit käyvät joko kokonaan sähköllä tai ovat hybridimalleja vuodesta 2019 lähtien.

Samalla se luopuu tavanomaisten bensa- ja diesel-autojen kehittämisestä. Se ei kuitenkaan lopeta niiden valmistusta.

1. Kuinka suuresta linjanmuutoksesta on kyse?

Volvo on ensimmäinen autonvalmistaja, joka kertoi ääneen tarkan päivämäärän polttoainemoottorin alasajon aloittamiseen. Tulevaisuudessa se tutkii ja kehittää käyttövoimana lähinnä sähköä.

Autoalan asiantuntijoita Volvon linjanmuutos ei yllättänyt.

– Se on sukua Volvon aiemmalle päätökselle luopua diesel-autoista, Autotuojien ja -teollisuuden toimitusjohtaja Tero Kallio arvioi. Hänen mielestään Volvo pyrkii nyt lähinnä erottautumaan muista merkeistä ja syventämään laatuimagoaan.

Nesteen autoteollisuusyhteistyöstä vastaava Markku Honkanen korostaa, että kaikkien henkilöautojen sähkön tarve lisääntyy.

– Useimpiin autoihin tulee jonkinlainen isompi akku ja enemmän sähköä. Se mahdollistaa kevythybridiautojen kehittämisen eli sellaisten, joissa autetaan polttomoottoria sähkömoottorilla, Honkanen sanoo. Hän uskoo, että myös muut autonvalmistajat seuraavat Volvon esimerkkiä.

Volvon toimitusjohtaja Håkan Samuelsson lähettikin keskiviikon tiedotustilaisuudesta selvän viestin myös akkualalle: tarvitaan lisää valmistusta ja tehokkaampia akkuja.

2. Rakentaako Ruotsi nyt sähköautoklusteria?

Viesti akkualalle on tulkittavissa myös niin, että Volvo toivoo Ruotsiin laajempaakin teollisuutta sähköautojen ympärille.

– Se on mahdollista. Volvo on kansallinen projekti, vaikka onkin kiinalaisessa omistuksessa, Tero Kallio sanoo.

Pohjoismaalaiset kaupungit ovat kilpailleet viime kuukaudet akkutehtaista. Tällä viikolla Ruotsi voitti NorthVoltin tehtaan (siirryt toiseen palveluun).

– Volvo on ollut vahva osa Ruotsin autoklusteria ja on sen kantava voima nyt, kun Saabia ei enää ole. Ruotsissa on herätty ajattelemaan asioita pidemmällä aikavälillä ja lähdetty mukaan sähköistymiseen, VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko sanoo. Autojen sähköistymistä johtaa Aasia: Kiina, Japani ja Korea.

3. Mikä vaikutus linjanmuutoksella on autojen hintaan?

Maailman mittakaavassa Volvo on näkyvä brändi, mutta suhteellisen pieni autonvalmistaja. Volvo on premium-merkki, ja myös uusilla täyssähkö- ja pistokehybiridiautoillaan se aikoo kilpailla muiden kalliiden automerkkien kanssa.

Kun auto käyttää kahdenlaista voimaa, se vaatii enemmän tekniikkaa. Tekniikka kuitenkin kehittyy erittäin nopeasti. Esimerkiksi akkujen hinnat ovat laskeneet 75 prosenttia vuoden 2010 jälkeen.

Vaikka tavallisista bensa-autoista tulee pikkuhiljaa vanhanaikaisia, niiden hintoja sähköautobuumi tuskin kuitenkaan laskee – paljon päästöjä tuottavien autojen verotus on sähköautoja kovempaa. Polttoaineautojen käyttö on myös kallimpaa.

On kuitenkin autotehtaan omasta hinnoittelupolitiikasta kiinni, miten se uudet hybridiautot tai sähköautot hinnoittelee.

– Kun Toyota aloitti hybridiautojen valmistamisen 20 vuotta sitten, ne myytiin tappiolla. Samanaikaisesti voi myydä muita malleja katteella, VTT:n Laurikko sanoo. Jos sähkökäyttöisille automalleille halutaan suuret markkinat, hinnan on siis oltava ainakin alkuun halpa, ehkä valmistuskustannuksiakin pienempi.

Volvo aikoo pyrkiä edustusautoluokkaan. Näin sen tulevaisuuden automallien hinnat todennäköisesti nousevat nykyisestä.

4. Miksi autotehtaat siirtyvät sähköön juuri nyt?

EU-maat ovat asettaneet nykyistä selvästi tiukemmat rajat autojen päästöille vuoden 2020 jälkeen. Jos autotehtaat eivät onnistu valmistamaan autoja, jotka täyttävät tekniset ehdot, niitä uhkaa sakko.

– Silloin on joko tehtävä pienempiä ja kevyempiä autoja tai tehtävä niistä hybridejä. Voi sanoa, että tässä tehdään välttämättömyydestä hyve, Tampereen teknillisen yliopiston uusiutuvan liikenteen apulaisprofessori Heikki Liimatainen selittää.

Hiilidioksidipäästöt saavat muutaman vuoden kuluttua olla korkeintaan 95 grammaa kilometriltä.

– Se tarkoittaa kolmen ja puolen litran kulutusta sadalla kilometrillä.

5. Milloin sähköautot yleistyvät?

Polttomoottorit ovat asiantuntijoiden mukaan vielä pitkään edullisimpia valmistaa. Ylivoimainen enemmistö kuluttajista pitää kuitenkin auton hintaa tärkeimpänä valitessaan uutta autoa.

– Eri teknologiat elävät rinta rinnan lähivuosikymmeninä, Autotuojien Tero Kallio ennustaa.

– Muuttujia on paljon poliittisista päätöksistä tekniseen kehitykseen ja polttoaineen hintaan, mutta uskon että selvä muutos tapahtuu 2025–2030, Tampereen yliopiston Heikki Liimatainen arvioi.

Biopolttoaineita valmistavan Nesteen Markku Honkanen uskoo, että sekä sähköautoja että polttoaineella käyviä ajoneuvoja tarvitaan Suomessa kymmenienkin vuosien päästä.

– Suomessa on pitkät matkat, ja raskas liikenne syö ison osan polttoaineen kulutuksesta. Kansantaloudellisesti tehokkain tapa on korvata fossiilisia polttoaineita biopolttoaineilla sen sijaan, että satsattaisiin vain sähköautoihin.