Risteilijätilaukset poikivat työtä sisämaahan asti – "Tilanne on loistava"

Pienet yritykset myyvät yhteistyöllä tuotteitaan maailman merien luksusristeilijöihin.

Kotimaa
Mies hitsaa laivan keittiön huuvaa.
Heikki Kiseleff / Yle

Risteilyalusten suosio maailmalla näkyy Suomen telakkateollisuudessa, mutta poikii työtä myös sisämaahan.

Maailman telakoilla on kaksijakoinen tilanne. Toisaalta rahtilaivoja rakennetaan vain vähän, mutta risteilyalusten kauppa käy hyvin.

Esimerkiksi risteilyaluksia valmistavalla Meyerin telakalla Turussa tilauskirjat ovat täynnä 2020-luvulle saakka.

Tämä näkyy myös telakoille ilmanvaihtokanavien palopeltejä ja laivakeittiöiden huuvia toimittavassa lahtelaisessa Halton Marinessa. Yhtiö on juuri myynyt keittiöhuuvat 13 risteilijään. Kaupan arvo on yli kymmenen miljoonaa euroa.

– Tilanne on loistava. Koskaan ei ole ollut niin isoa buumia, mikä on tällä hetkellä risteilylaivabisneksessä. Jos ei sitä olisi, me oltaisiin aika kovissa vaikeuksissa, sanoo Halton Marinen toimitusjohtaja Tommi Rantanen.

Risteilijätilausbuumin myötä telakoiden tuotantokapasiteettia terävöitetään ja laivojen valmistumisaikoja pyritään nopeuttamaan.

Tämän odotetaan säteilevän myös alihankkijayrityksiin. Koko meriteollisuus työllistää tällä hetkellä noin 30 000 henkeä.

– Tilanne näyttää hyvältä, ja merkittävää kasvua työvoiman tarpeessa on nähtävissä, Meriteollisuus ry:n vt. toiminnanjohtaja Elina Vähäheikkilä uskoo.

Maakravut rynnivät risteilybisnekseen

Meriteollisuudessa toimii noin 3 000 yritystä. Perinteisesti suurin osa telakoiden alihankkijoista on keskittynyt telakkapaikkakuntien kuten Helsingin, Turun, Rauman ja Porin läheisyyteen.

Nyt ala kiinnostaa myös sisämaassa.

– On näkyvissä, että eri alueilla on oltu aktiivisia keräämään yrityksiä yhteen. Alueellisia klustereita syntyy, sanoo Meriteollisuus ry:n vt. toiminnanjohtaja Elina Vähäheikkilä.

Esimerkiksi Lahden seudulla monet yritykset haluavat saada entistä suuremman siivun telakoiden alihankintakakusta. Juuri perustetussa Lahden alueen meriklusterissa on mukana 34 yritystä.

Yritysten välinen avoimuus on ryhmän avain alihankkijamarkkinoille, sanoo ryhmän vetäjä ja Halton Marinen myyntijohtaja Sami Piirainen.

– Tällä klusterilla autetaan firmoja löytämään oikeita kontakteja ja väyliä. Mietitään, voitaisiinko antaa vihjeitä tai tietoja toiselle yritykselle, mistä he voisivat löytää oman menestyksensä telakkateollisuuteen, Piirainen selventää.

Yksi Lahden seudun meriklusteriin mukaan lähteneistä yrityksistä on hollolalainen, muun muassa laivaluukkuja valmistava konepaja Holmet.

Yhtiöllä on pää auki jo kansainvälisille markkinoille, konttorilla lasketaan ensimmäistä ulkomaantarjousta saksalaiselle telakalle.

– Me toivomme mahdollisimman laajaa yhteistyötä sisämaan alueen yritysten kanssa, jotta voidaan tarjota niitä mahdollisimman isoja kokonaisuuksia, joita nämä isot telakkayhtiöt haluavat. Liikevaihto-odotus on noin 30 prosenttia jo tulevana vuonna, Holmet Oy:n toimitusjohtaja Kauko Kinnunen sanoo.