1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Luomuliha

Yhä useampi haluaa lihansa luomuna

Moni painottaa edelleen edullista hintaa ja kotimaisuutta lihatiskillä. Yhä useampi on kuitenkin kiinnostunut myös kasvatustavasta.

Lihaa porvoolaisen kaupan lihatiskillä. Kuva: Stefan Härus / Yle

Vaikka kasvisruokabuumista voisi muuta luulla, suomalaisten lihankulutus jatkaa vain kasvuaan. Luonnonvarakeskuksen viime viikolla (siirryt toiseen palveluun) julkaisema tiedote kertoi, että viime vuonna lyötiin taas uusi ennätys rikki ja suomalainen söi 81 kiloa lihaa.

Nautaa ja sian- ja lampaanlihaa syötiin suunnilleen saman verran kuin edellisenä vuonna. Kasvu johtuikin siipikarjanlihan kulutuksen noususta.

S-ryhmän valikoimapäällikkö Sari Miettunen kertoo, että ruokakaupat pyrkivät tarjoamaan jokaiselle lihansyöjälle jotakin. Monelle tärkeä ostokriteeri on lihan edullisuus. Kotimaisuus korostuu tutkimuksissa ostopäätöksen yhtenä tärkeimpänä tekijänä.

Moni etsii lihahyllyltä nopeaa ja helppoa. Toisaalta kaupat ovat parin viime vuoden aikana lisänneet valikoimiinsa lihatuotteita, joista kokataan ruokaa ajan kanssa. Tästä hyvänä esimerkkinä on kolme vuotta sitten trendiruuaksi noussut nyhtöpossu. Suomalainen on alkanut käyttää lihaa jälleen monipuolisemmin. Rasvaista ja luullista lihaa käytetään koko ajan enemmän.

Osa ostaa lihan suoraan tilalta tai ruokapiiristä

Osa kuluttajista taas kaipaa aitoa ja luonnollista, eettistä ja vastuullista, kotimaista ja paikallista. Ruokaan liittyvissä valinnoissa ollaan koko ajan yksilöllisempiä. Molemmista kaupan keskusliikkeistä vahvistetaan, että Suomessa on kuluttajaryhmä, joka on yhä kiinnostuneempi lihan alkuperästä.

Tämä näkyy etenkin luomulihan myynnin nousuna. S-ryhmän Sari Miettunen kertoo, että luomulihan kysyntä on viime aikoina vahvassa kasvussa. Alkuvuoden aikana luomulihan myynti S-ryhmässä kasvoi 30 prosenttia. Myös K-ryhmästä kerrotaan, että luomulihan kehitys on ollut alkuvuonna positiivista. Voimakkainta kasvu on edullisemmissa tuotteissa kuten jauhelihassa, jossa kehitys on ollut esimerkiksi touko-kesäkuussa, 47 prosenttia.

Keskiviikkona julkaistu Pro luomu ry:n tiedote kertoi, että  luomulihan kysyntä kasvaa nyt tuotantoa ripeämmin. (siirryt toiseen palveluun)

– Monia luomutuotteita kuten jauhelihaa tai joulukinkkuja myytäisiin nykyistä enemmän, Miettunen vahvistaa.

Toinen hyvä esimerkki ilmiöstä on lihansa suoramyynnin kautta ostavat. Tällöin liha ostetaan suoraan tilalta tai esimerkiksi ruokapiiristä. Kaksi vuotta sitten pro gradu -työtä varten tehdyssä kyselytutkimuksessa (siirryt toiseen palveluun) selvisi, että tälle kuluttajaryhmälle hinta ei ollut määrittävä tekijä.

Kuluttajat ilmoittivat käyttävänsä suoramyyntiä mielellään siksi, että kokivat näin tukevansa tuottajaa suoraan. Kuluttajia miellytti myös se, että karja sai elää luonnollisesti ja ostamalla lihan suoraan tilalta pystyi näkemään sen elinolosuhteet. Tilalla vierailu vahvisti tunnetta lihan alkuperän eettisyydestä ja ekologisuudesta.

Juttua täydennetty K-ryhmän tiedoilla 7.7.2017 9.27