Olavinlinnan vierestä johtajaksi ja Sallisen laulajasta Sallisen tilaajaksi: "En tiennyt, että Savonlinnassa on oopperajuhlia"

Savonlinnan oopperajuhlien taiteellinen johtaja Jorma Silvasti muistaa kuinka 60 miestä pyllisti yleisölle sokkeloisen Olavinlinnan vuoksi.

Savonlinnan oopperajuhlat
Jorma Silvasti.
Savonlinnan oopperajuhlien taiteellisen johtajan Jorma Silvastin mielestä Olavinlinnassa on jotain poikkeuksellista verrattuna maailman metropolien oopperoihin: "Mehän olemme täällä festivaaleilla."Maria Bonnor / Yle

– Näin se vaan taitaa ympyrä sulkeutua, pohtii Savonlinnan oopperajuhlien taiteellinen johtaja Jorma Silvasti omaa, säveltäjä Aulis Sallisen, Olavinlinnan ja oopperajuhlien yhteistä historiaa.

Silvasti on ollut Olavinlinnan liepeillä koko elämänsä ajan. Hän kävi lastentarhassa aivan Olavinlinnan kupeessa. Silvasti oli muuttanut Savonlinnaan lapsena.

Silvasti liittyi 15-vuotiaana Savonlinnan silloiseen Savonlinnan oopperakuoroon, joka tunnetaan nykyään nimellä Savonlinnan oopperajuhlakuoro.

– Vaikka olin savonlinnalainen, täytyy myöntää häpeän kera, että en vuonna 1973 tiennyt, että Savonlinnassa on oopperajuhlia. Siitä se yhteinen taival alkoi, liittymisestä oopperakuoroon vuonna 1974.

Kerran Tom Krausea ei näkynyt eikä kuulunut, kunnes kuoron takaa kuului hyvin hiljainen ääni.

Jorma Silvasti

Vielä vähemmän Silvasti on koskaan ihmetellyt Olavinlinnan olemassaoloa.

– Varmaan usein käy niin, että ihmiset missä kaupungissa tahansa eivät välttämättä huomaa kansallisesti kuuluisia maamerkkejä. Tuo linnakin on koko ajan ollut tuossa, Silvasti naurahtaa.

Ura alkoi Ratsumiehestä

Säveltäjä Aulis Sallinen tuli pian tutuksi oopperajuhlilla.

– Vuonna 1975 oli valikoitunut esitettäväksi Sallisen Ratsumies-ooppera.

Ratsumies sävellettiin alun perin Olavinlinnan 500-vuotispäivien kunniaksi järjestettyyn sävellyskilpailuun.

Silvasti aloitti Savonlinnan oopperajuhlien taiteellisena johtajana vuonna 2013. Vuoden 2017 oopperajuhlille Silvasti on tilannut Salliselta oopperajuhlien Suomi 100 vuotta -juhlateoksen, nimeltään Linna vedessä.

– Juhlat ovat nyt tuplajuhlat, me juhlistamme 100-vuotiasta Suomea ja samalla nykymuotoisen oopperajuhlamme 50-vuotisjuhlaa.

Oopperalaulaja Aino Ackté järjesti ensimmäiset oopperajuhlat Olavinlinnassa vuonna 1912 ja sen jälkeen kesinä 1913, 1914, 1916 sekä 1930, jolloin juhlat päättyivät taloudellisiin vaikeuksiin. Tapahtuma järjestettiin uudestaan vuonna 1967.

"Mielellään palaa positiivisiin muistoihin"

Tämän vuoden juhlilla esitetään myös Sallisen Kullervo-ooppera, jossa Silvasti on ollut aiemmin mukana. Vaikka Silvasti ei nuorena tuntenut Savonlinnan oopperajuhlia, Silvastinkin ansiosta nykynuoriso tuntee.

– Kun aloitetaan sieltä Ratsumiehestä, siitähän alkoi koko Savonlinnan oopperajuhlien kansainvälinen taival ihan todella. Olen itse saanut esiintyä 3–4:ssä Sallisen oopperan kantaesityksessä ihan Kullervosta lähtien.

Aulis Sallinen ja Jorma Silvasti
Säveltäjä Aulis Sallinen on vaikuttanut 40 vuotta nyt Savonlinnan oopperajuhlien taiteellisena johtajana toimivan Jorma Silvastin uraan.Maria Bonnor / Yle

Silvasti tiesi hyvin, miksi tilata juhlaesitys nimenomaan Salliselta.

– Kaikilla ihmisillä elämässä menee sillä tavalla, että elämässä on merkityksellisiä ihmisiä. He jäävät sitten mieleen. Aina mielellään sitten palaa positiivisiin hienoihin muistoihin.

Mozart-leima otsaan

Silvasti muistaa miten mies ja itseluottamus kasvoi oopperajuhlilla teinipoikana.

– Olihan se ihan huikeeta. Puberteetissa oleva nuorimies pääsi aikuisten kanssa ihan joka paikkaan. Kyllähän se kasvatti miestä ja itsetuntoa aivan hurjasti. Sain ystäviä silloin 15-vuotiaana kertarysäyksellä koko henkilökunnan siltä osin, jotka tulivat jostain Helsingistä, Oulusta tai Tampereelta tai mistä tahansa. Siitä alkoi ystäväverkoston rakentaminen.

Kyllähän se Taikahuilu hienosti sanottuna on se signature-rooli, joka kantoi kansainvälisesti.

Jorma Silvasti

Toisen ison potkun kotikaupungistaan Silvasti sai vuonna 1982 voittamalla Timo Mustakallio -kilpailun.

– Tärkein oli tietysti se, että tuomaristossa oli Timo Mustakallio oopperajuhlien johtajana ja Martti Talvela hänen taiteellisena tukenaan. Ihan kuten tämän päivän Savonlinnan oopperajuhlilla, voitto mahdollisti sen, että sain laulaa seuraavana vuonna elämäni ensimmäistä kertaa oopperajuhlilla solistina, Taikahuilussa.

Taminon rooli Taikahuilussa muutti elämän.

– Kun katsotaan vuodesta 1975 Ratsumiehestä vuoteen 1983, oli Savonlinnan oopperajuhlien kansainvälinen tunnettuus kasvanut jo siinä mitassa, että juhlilla oli paljon keskieurooppalaisia agentuureja. He kuulivat minua ja tekivät ensimmäiset prognoosit siitä, voisinko yltää vieläkin pidemmälle. Kyllähän se Taikahuilu hienosti sanottuna on se signature-rooli, joka kantoi kansainvälisesti. Minä sain positiivisella tavalla Mozart-tenorin leiman otsaan.

Tom Krause sisään väärästä paikasta

Olavinlinnan kätköissä on tapahtunut vuosien mittaan kaikenlaista. Linna on melko sokkeloinen.

– Taikahuilun esityksen toisen näytöksen alussa on sellainen pappien kuoro ja marssi. Kerran Tom Krausea ei näkynyt eikä kuulunut, kunnes kuoron takaa kuului hyvin hiljainen ääni, jossa hän sanoi: "Psst... Minä olen täällä." Kuoron ylväs rintamasuunta kääntyi niin, että kaikki 60 miestä pyllistivät yleisölle.

Pitäisikö raspikurkkua alkaa kirkastamaan, lopettaa piipunpoltto ja viininjuonti ja ruveta harjoittelemaan.

Jorma Silvasti

Silvasti jäi eläkkeelle kansallisoopperasta muutama vuosi sitten. Hän on monesta edeltäjästään poiketen päättänyt, ettei taiteellisena johtajana esiinny Savonlinnan oopperajuhlilla.

– Kun minusta tuli taiteellinen johtaja, en ole pitkään aikaan saanut niin paljon laulutarjouksia ja keikkatarjouksia. Pitäisikö raspikurkkua alkaa kirkastamaan, lopettaa piipunpoltto ja viininjuonti ja ruveta harjoittelemaan. Voisin taas aloittaa 60-vuotiaana, Jorrma Silvasti nauraa.