yle.fi-etusivu

Yle vieraili Savonlinnan Oopperajuhlien valmisteluissa: raportti Olavinlinnasta ja salamyhkäisestä seksistä

Olavinlinna on perjantaina alkavien Savonlinnan Oopperajuhlien sydän. Keskiaikainen linna kätkee sisäänsä tarinoita läheltä ja kaukaa.

Savonlinnan oopperajuhlat
Olavinlinna
Olavinlinnaan osti lipun vuonna 2016 noin 52 000 asiakasta. Kaiken kaikkiaan linnassa vieraili viime vuonna noin 125 000 ihmistä.Antti Lähteenmäki / Yle

– Naiset eivät ole lahjatavaraa. Olen englantilaisneito, vapaaksi syntynyt!

Näin julistaa Blonde palatsin ylivartijalle Osminille Mozartin oopperassa Ryöstö seraljista. Blondea himoitseva Osmin inttää, että Turkissa säännöt ovat erilaiset.

Johann Gottlieb Stephanie nuoremman libretto vuodelta 1782 on kuin poliittista tilaustavaraa. Maaliskuussa 2016 Turkin ensimmäinen nainen Emine Erdoğan hätkähdytti toteamalla (siirryt toiseen palveluun), että Osmanien valtakunnan ajan haaremi oli hyvä elämänkoulu naiselle.

Tämän päivän maailmanmenosta muistuttaa se, että oopperajuhlille kuljetaan nyt turvatarkastuksen kautta.

Sebastan Wirnizer (Selim Pašša) ja Hulkar Sabirova (Konstanze) Mozartin oopperassa Ryöstö seraljissa.
Sebastan Wirnizer (Selim Pašša) ja Hulkar Sabirova (Konstanze) Mozartin oopperassa Ryöstö seraljissa.Soila Puurtinen, Itä-Savo

Sopraano heittää korkkarit naulaan

Ooppera on monien mielestä parhaimmillaan, kun se on ajankohtaista ja kantaa ottavaa. Toisaalta taiteen edessä voi ihan vain vetää henkeä. Savonlinnan Oopperajuhlat tarjoaa siihen loistavat puitteet, sillä Olavinlinna ja sen ainutlaatuinen ympäristö riittäisivät itsessään matkan syyksi. Tunnelma vain paranee, kun kaupunki täyttyy oopperavieraista ja -taiteilijoista.

Joka kymmenes Savonlinnan Oopperajuhlien kävijöistä tulee ulkomailta. Ilmaistapahtumat mukaanlukien kävijöitä on vuosittain noin 70 000.

Musiikkituottaja, savonlinnalainen Olli Tuunanen on ollut festivaalin vakiokalustoa 1970-luvun alusta saakka. Ensin Tuunanen pääsi kuorossa laulaneiden vanhempiensa mukana seuraamaan harjoituksia, sitten hän oli mukana festivaalin musiikkileireillä, sen jälkeen parikymmentä vuotta oopperakuorolaisena. Lopulta hän siirtyi lavalta toimiston puolelle festivaalin järjestelytehtäviin.

Nyt hän tuntee turisteja lukuun ottamatta jokaisen vastaantulijan Olavinlinnan käytävillä.

– En ole ihan kaikkea nähnyt ja kuullut, mutta melkein, Tuunanen hymyilee.

Olavinlinna on näkemisen ja kokemisen arvoinen paitsi yleisölle myös esiintyjille. Joskus paikalle eksyy solisteja, jotka eivät tarkkaan tiedä, mihin ovat tulossa.

– Tänne saattaa tulla sopraano, joka pukeutuu sopraanomaisesti. Yllä on hienoa huivia ja jalassa korkokenkää. Sitten huomataan, että asustus ei ole käytännöllinen. Jos mukana ei ole sopivampaa vaatetta, niin seuraaviin harjoituksiin tullaan vaatekaupan kautta, Tuunanen toteaa.

Olavinlinnan ahtaat käytävät ja epätasaiset polut pitävät huolta siitä, ettei diivailuun ole varaa. Olavinlinnassa ei erotella maailmantähtiä tekniikan porukasta.

– Juuri niin. Kenelläkään ei ole isoa solistin huonetta tai muita etuoikeuksia. Täällä tehdään yhdessä töitä hyvien esityksien eteen.

Töihin pääsee vain, jos mahtuu ahtaasta ikkunasta sisään

Lavan takana, linnan sisäpihalla sijaitsee kuorolaisten pukuteltat. Kuhinaa riittää, kun Ryöstö seraljista -oopperan kenraaliharjoitus on alkamassa. Vieressä on huteralta vaikuttavat metalliportaat, jotka vievät muurin yli linnan tornin puoliväliin saakka.

Tuunanen kävelee tottuneesti portaita pitkin ylätasanteelle ja innostuu.

– Tämä paksun bastionin sisäänmenoaukko tässä määrittelee, onko mahdollisuuksia työskennellä Savonlinnan oopperajuhlilla, hän riemastuu ja viittoo paksun muurin sisään.

Olli Tuunanen
Olli TuunanenYle

Linnan pienin ikkuna muurin uumenissa on ainoa reitti lavan takaseinustalle avautuvaan aukkoon, jota käytetään usein osana oopperoiden lavastusta. Esimerkiksi Carmenissa aukkoon on aikanaan lavastettu härkätaisteluareena.

Huteralta vaikuttavat portaat ovat kovassa käytössä. Parhaimmillaan niitä pitkin säntää satoja kuorolaisia yksittäisen esityksen aikana. Jokaisen on mahduttava ryömimään kolon läpi estradille.

Teoksesta riippuen reitti tulee tutuksi myös solisteille.

– Ihan meidän kaikki suurimmat bassot, Martti Talvela, Matti Salminen, Jaakko Ryhänen ja muut ovat tuosta ryömineet läpi kukin vuorollaan, Tuunanen luettelee.

Linnan kaikki ominaisuudet ovat niin harkitusti käytössä, että oopperan ja Olavinlinnan voi sanoa kasvaneen yhteen. Sisällä juhlasalin keskellä seisoo Pyhän Olavin patsas, joka vartioi myös ensi-iltojen karonkkajuhlia.

– Patsas veistettiin tänne Aino Acktén tilauksesta ensimmäisillä Oopperajuhlilla vuonna 1912. Taiteilijana toimi ei enempää eikä vähempää kuin Ville Vallgren, Havis Amandan veistäjä, Tuunanen sanoo.

Lapsilta kiellettyä oopperaa

Savonlinnan Oopperajuhlien organisaatio toimii Olavinlinnassa ja koko Savonlinnan kaupungissa kuin öljytty koneisto. Linnan näyttämöllä lavasteita vaihdetaan päivittäin pitkälti käsipelillä.

Kaikki produktiot hiotaan ja viimeistellään Olavinlinnassa, mutta teoksia harjoitellaan lisäksi ammattikorkeakoulun tiloissa.

Kansainvälisten vierailutuotantojen avulla pidetään yllä myös omien tuotantojen ja koko festivaalin järjestelyiden tasoa.

Vierailijat tuovat mukanaan omat käytäntönsä. Sen järjestäjät ovat tänä vuonna saaneet huomata Rigolettossa, jonka ohjaaja Sir David McVicar on pitänyt tiukkaa kuria muun muassa harjoitusten kuvaamisen suhteen. Yle Uutiset ei saanut kuvata harjoituksia päivää ennen kenraaliharjoitusta, vaikka asiasta oli sovittu festivaalin henkilökunnan kanssa.

Rigoletto
Sir David McVicarin ohjaamasta, salamyhkäisestä Rigoletosta on vain viitteellisiä kuvia.Tom Röllich

Yhtä kaikki brittiläisen ohjaajan Verdi-klassikko kasvanee yhdeksi tämän kesän tapauksista. Palkittu McVicar tunnetaan vahvoista kohtauksista, joissa ihmisten väliset suhteet näytetään mitään peittelemättä.

Festivaalin sivustolla pyydetäänkin huomioimaan, että tuotanto sisältää alastomuutta ja seksuaalisia kohtauksia, eikä se siksi sovi lapsille.

Savonlinnan Oopperajuhlat 6.7.–6.8.