Aulis Sallinen: "Oopperan säveltäminen on parin vuoden vankilatuomio"

Olavinlinnan historiasta kertovan teoksen teksti odotti Aulis Sallisen kirjahyllyssä 40 vuotta. Nyt Linna vedessä kantaesitetään Savonlinnan oopperajuhlilla.

Savonlinnan oopperajuhlat
Aulis Sallinen
Antti Lähteenmäki / Yle

Oopperanäyttämönä keskiaikainen Olavinlinna muuttuu teosten mukana milloin miksikin. Savonlinan Oopperajuhlilla se saa hoitaa muun muassa turkkilaisen seraljin (Ryöstö seraljista) ja Italian Mantovan Herttuan palatsin (Rigoletto) virkaa.

Toisaalta juuri tänä kesänä Olavinlinna saa myös paistatella omana itsenään. Festivaalilla kantaesitetään Aulis Sallisen teos Linna vedessä, jossa käydään läpi Olavinlinnan pitkää ja vaiherikasta historiaa.

Teoksen taustat ulottuvat 42 vuoden taakse, jolloin Sallisen ensimmäinen ooppera Ratsumies sai kantaesityksensä festivaalilla. Linna täytti silloin 500 vuotta.

– Lassi Nummi kirjoitti siihen samaan juhlaan Linna vedessä -nimisen runokokoelman, jonka hän lähetti myöhemmin minulle. Se oli 40 vuotta kirjahyllyssäni ja muistui mieleeni, kun minulta pyydettiin teosta tämän vuoden festivaalille, Sallinen sanoo.

Linna vedessä ei ole ooppera vaan Sallinen on määritellyt sen kronikaksi lausujalle, neljälle laulajalle, kamariorkesterille ja Olavinlinnalle.

– Ensimmäisen kerran näin tämän linnan tuolta sillalta yhdeksänvuotiaana evakkopoikana. Se on jäänyt lähtemättömästi mieleeni. Siitä lähtien on tullut käytyä Savonlinnassa aina silloin tällöin, koska vanhempanikin asuivat täällä.

Sallisen kuudesta oopperasta viisi on esitetty Savonlinnan Oopperajuhlilla. Kantaesityksensä juhlilla ovat saaneet Ratsumies, Kuningas lähtee Ranskaan ja Palatsi .. Side legendaarisen oopperasäveltäjän ja festivaalin välillä on luja.

– Se on niin vahva, ettei sitä voi mitenkään lliioitella. Ratsumiehen tuleminen tänne itse asiassa pamautti liikkeelle mulle sen oopperoiden kirjoittamisen. Jos sitä ei olisi ollut, niin en tiedä, mihin säveltäjän karriäärini olisi suuntautunut.

Instituutioilla vastuu suurimuotoisista kotimaisista oopperoista

Voidaanko Salliselta, 82, odottaa vielä uutta oopperaa? Tuskin.

– Voisi olla vaikka miten oopperan paikka, mutta ehkä ikäkin tekee sen, että sitä rupeaa välttämään kovin suuria töitä. Oopperan säveltäminen on kahden, kolmen vuoden vankilatuomio. Rasittava sellainen, Sallinen nauraa.

Nuoremmilta sukupolvilta on sen sijaan lupa odottaa paljon. Sallisen mukaan hyviä säveltäjiä riittää, ja oopperoita kirjoitetaan Suomessa lukumääräisesti enemmän kuin koskaan.

– Joka vuosi on monta kantaesitystä – ei välttämättä suuria oopperoita, mutta kenttä on virkeä. Katson tulevaisuutta positiivisin mielin, että mitä nuoret saavat aikaan.

Vastuu ei ole pelkästään säveltäjillä, kun puhutaan siitä, minkä mittaluokan teoksia voi syntyä.

– Suuren oopperan kirjoittaminen tarkoittaa, että takana on iso talo, Kansallisooppera tai tämä festivaali. Siitä riippuu oopperan laajuus, Sallinen sanoo.

Savonlinnan Oopperajuhlat 6.7.–6.8.

Sallisen Linna vedessä radioidaan Yle 1:llä lauantaina 15. heinäkuuta klo 19.03.