Etkö päässyt lennolle? Korvaus voi olla jopa 600 euroa

Vapaaehtoisesti matkustajapaikasta ei kannata luopua, sanoo Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling.

talous
Helsinki-Vantaan lentoaseman lähtöaula.
Ismo Pekkarinen / AOP

Jos lento on myyty liian täyteen, se on peruttu tai myöhässä matkustaja voi olla oikeutettu jopa satojen eurojen korvauksiin.

– Ylibuukkaustilanteessa matkustaja on aina oikeutettu korvaukseen, Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling sanoo.

– Myös lentojen viivästymiset ja peruuntumiset voivat tapauskohtaisesti oikeuttaa korvauksiin.

Beurling sanoo, että korvaushakemuksen voi aivan hyvin tehdä itse. Halutessaan matkustaja voi käyttää maksua vastaan palveluja tarjoavia yrityksiä.

– Kyse on ihan lainsäädäntöön perustuvasta oikeudesta eli korvaushakemuksen voi hyvin tehdä itse, Beurling muistuttaa.

Hänen mukaansa monissa tapauksissa lentoyhtiöt hoitavat korvauskäsittelyt sujuvasti ja asianmukaisesti.

"Usein matkustajalla on oikeus 250-600 euron korvaukseen"

– Jos matkustaja on kohteesta yli kolme tuntia myöhässä niin aika usein matkustajalla on oikeus 250-600 euron korvaukseen lentoyhtiöltä, korvauksenhakupalveluja tarjoavan Air Helpin maajohtaja Aleksi Seppo sanoo.

Sepon mukaan lisäksi lentoyhtiön pitää hoitaa matkustaja perille tai antaa lipusta rahat takaisin.

Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling sanoo, että asiakkaat alkavat olla aiempaa paremmin tietoisia oikeuksistaan. Air Helpin keskeisiä kilpalijoita korvauksenhakupalveluissa ovat esimerkiksi lentokorvausyritykset perututlennot.fi ja ifdelayed.fi.

– On selvää, että mikään lentoyhtiöistä ei tätä mahdollisuutta isommin mainosta, Air Helpin maajohtaja Aleksi Seppo sanoo.

Ongelmat vaikuttivat 15 tuhannen matkustajan suunnitelmiin

Air Helpin selvityksen mukaan Suomesta kesä-elokuussa 2016 lähteneistä lennoista noin 150 oli sellaisia, että matkustajat olisivat oikeutettuja korvauksiin. Ylibuukkaukset, viivästymiset tai lentojen peruuntumiset vaikuttivat viiime vuonna vilkkaimpaan loma-aikaan yhteensä noin 15 tuhannen matkustajan suunnitelmiin. Air Helpistä arvioidaan, että mikäli korvauksiin oikeutetut matkustajat päätyisivät saamaan rahansa, summa nousisi noin 4,7 miljoonaan euroon.

– Meidän arvion mukaan vain muutama prosentti päätyy saamaan korvauksia, Air Helpin maajohtaja Aleksi Seppo sanoo.

Sepon mukaan matkustajat eivät joko ole kovin hyvin tietoisia oikeuksistaan tai kokevat hakuprosessin vaikeaksi tai työlääksi ja näin vakiokorvauksetkin jäävät hakematta.

EU:n asetus suojaa lentomatkustajaa

EU:n asetus suojaa lentomatkustajaa tilanteessa, jossa lento on myöhässä, peruttu tai ylibuukattu ja tämä häiriö ei johdu poikkeuksellisesta olosuhteesta. Poikkeuksellisia ja korvauksista vapauttavia tilanteita ovat muun muassa lakot lentokentällä, turvallisuusuhat, terrorismi ja poikkeuksellisen voimakkaat sääilmiöt.