Katutyöt Mechelininkadulla kestävät lähes kaksi vuotta – Helsinki, mikä mättää?

Helsingin seudun kauppakamarin mielestä kantakaupungin tietöihin pitää panna vauhtia, ja työt on syytä hoitaa vaikka virka-ajan ulkopuolella. Kaupungin mukaan töitä tehdään jo iltayhdeksään.

teiden kunnossapito
Remontti Mechelininkadulla Helsingissä aiheuttaa ruuhkia.
Mechelininkadun puut kaadettiin jo viime tammikuussa. Katu on yksi kantakaupungin vilkkaimpia.Carina Bruun / Yle

Tällä hetkellä katutyöt koettelevat tienkäyttäjien kärsivällisyyttä Paciuksenkadulla, Tukholmankadulla, Mannerheimintiellä, Nordenskiöldinkadulla ja Mechelininkadulla. Ne ovat kaikki vilkasliikenteisiä reittejä kantakaupunkiin. Helsingin kauppakamari moittii kaupungin aikatauluja kunnianhimottomiksi.

– Huolestuttavin esimerkki katutöiden tehottomuudesta on Mechelininkatu. Työt alkoivat puiden kaatamisella kuluvan vuoden tammikuussa ja valmista pitäisi tulla vasta reilun vuoden päästä syksyllä 2018, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö Tiina Pasuri.

Infrarakennuttamisen yksikönpäällikkö Jarmo Ahonen Helsingin kaupunkiympäristön toimialalta vastaa arvosteluun, että vaikka urakka-aika on kaksi vuotta, niin ruuhkaa ei ole koko ajan.

– Tämä vuosi on pahin vuosi Mechelininkadun perusparannuksen suhteen. Työ jaksottuu niin, että Mechelininkadun pohjoispää Hesperiankatuihin asti on liikenteen kannalta valmis syksyyn mennessä.

Tieosuudelle istutetaan mahdollisesti uudet puutkin syksyllä.

Virka-aika ei sido Staraa – työt jatkuvat tarpeen mukaan iltayhdeksään

Helsingin kauppakamarin mielestä tänä kesänä katutyöt näyttävät kohdistuvan poikkeuksellisen paljon liikenteen sujuvuuden kannalta hankaliin väyliin. Ja työ on liian hidasta, sanoo kauppakamarin maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö Tiina Pasuri.

– Liikennettä eniten sumputtavat katutyöt on tehtävä mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti, perinteinen virka-aika unohtaen.

Infrarakennuttamisen yksikönpäällikkö Jarmo Ahonen kertoo, että katutöitä tehdään tarpeen mukaan iltayhdeksään. Esimerkiksi Mechelininkadulla ja Paciuksenkadullakin on töitä, joita ei virka-aikaan voi suorittaa. Iltatöitä tehdään urakoitsijan harkinnan mukaan.

– Iltakymmenen jälkeen tehtäviin töihin saadaan aika nihkeästi ympäristölupia, mutta yhdeksään asti töitä paiskotaan säännöllisen epäsäännöllisesti. Työmäärä on niin suuri, että projektit kestävät ulkopuolisen silmissä tuskastuttavan pitkään.

Katutöiden etenemisestä kerrotaan myös Facebookissa

Työt jatkuvat syksyllä Mechelininkadun eteläpäässä, jatkaa Jarmo Ahonen. Samalla uusitaan vesi- ja sähkökaapelit sekä levennetään kevyen liikenteen väyliä. Ensi kesänä on vuorossa raitovaunu 8 kiskojen uusinta. Talvella perusparannustöitä ei luonnollisesti tehdä.

Ahosen mukaan raitiotiekiskot pyritään uusimaan sellaisella aikataululla, että linja on poissa käytöstä vain yhden eli ensi kesän.

– Pyrimme tiedottamaan katuverkon uudistamisesta paikan päällä ja projektin omilla verkkosivuilla (siirryt toiseen palveluun), jotta liikenne sujuisi mahdollisimman hyvin. Mechelininkadun omilla Facebook-sivuilla tulee ihmisiltä myös positiivista palautetta.

Töiden edessä ei myöskään voi tietää, mitä maan alta löytyy. Sata vuotta vanhojen vesijohtoputkien kuntoa ei pääse katsomaan muuta kuin kaivamalla, huomauttaa Jarmo Ahonen.

Myös muualla kantakaupungissa työn alla olevien katujen perusparannus kestää, koska ne ovat pitkiä väyliä.