Kaupungin työntekijöiden pysäköintiluvat maksullisiksi Tampereella – Henkilöstölle tieto juuri ennen lomia

Henkilökohtainen pysäköintilupa maksaa 20 euroa kuukaudessa ja sen saaminen edellyttää oman auton käyttöoikeutta työtehtävissä. 

Maksullinen pysäköinti
Kaupungin henkilöstön pysäköintipaikat Hatanpäällä
Kaupungin henkilöstön pysäköintipaikkoja HatanpäälläMatias Väänänen / Yle

Tampereen kaupunki yllätti henkilökuntansa kesäkuun alussa pahan kerran. Pysäköintioikeus aiotaan jatkossa kohdentaa osalle henkilöstöä. Lisäksi henkilökohtaista pysäköintilupaa pitää hakea erikseen ja se maksaa 20 euroa kuukaudessa. Asiasta kertoi ensimmäisenä Aamulehti. (siirryt toiseen palveluun)

Henkilöstöjohtaja Niina Pietikäinen kertoo, että pysäköintipaikat osoitetaan ensisijaisesti työntekijöille, jotka tarvitsevat työtehtävien hoitamiseksi autoa lähes päivittäin.

– Mikäli pysäköintipaikoilla on tilaa, voidaan lupia myöntää henkilöille, jotka käyttävät autoa kodin ja työpaikan välillä.

Pilotissa ovat mukana keskustan alueella olevat alueet. Järjestelmään on tarkoitus lisätä kaikki Tampereen kaupungin pysäköintialueet vuoden 2017 loppuun mennessä.

Henkilöstöjohtaja Pietikäisen mukaan uusi pysäköinnin sähköinen hallintajärjestelmä mahdollistaa pysäköintialueiden tehokkaamman käytön, kun pysäköintioikeus kohdennetaan niitä työssään tarvitseville. Maksuilla taas katetaan pysäköinnistä kaupungille aiheutuvia kuluja.

– Kaupungin linjausten mukaan liikkumisessa suositaan kestävän kehityksen mukaisia liikkumismuotoja. Toimintayksiköitä ohjataan käyttämään yhteiskäyttöön tarkoitettuja pysäköintilupia, jotka ovat maksuttomia, kertoo Pietikäinen.

Pulaa pysäköintipaikoista

Työntekijöitä uusi pysäköintikäytäntö ei miellytä. JHL:n Tampereen kaupungin pääluottamusmies Kirsileena Nurmikolu sanoo, että uusi käytäntö aiheuttaa ongelmia erityisesti Hatanpäällä ja Koukkuniemessä.

– Tämä kohdistuu aika lailla pienipalkkaisiin naisvaltaisiin aloihin nimenomaan Koukkuniemen alueella ja Hatanpäällä. Muutenkin on pysäköintiongelmia, saati että se menee maksulliseksi.

Nurmikolun mukaan sekä Hatanpäällä että Koukkuniemessä on tosi vähän parkkipaikkoja. Myös bussiyhteydet ovat monesti työvuoroihin sopimattomia.

– Yhteydet ovat sellaiset, että monet joutuvat ihan väkisin käyttämään omaa autoa. Työntekijöitä tulee hyvinkin pitkän matkan takaa.

Nykyisellään pysäköintiruutua ei aina saa, koska myös potilaat ja omaiset tarvitsevat pysäköintipaikkoja, eli ongelma ei ole vain henkilökunnalla, korostaa Kirsileena Nurmikolu.

– Tämä maksu ei edes takaa sitä, että sinulla on parkkipaikka. Jos olet maksanut, sinulla on oikeus pitää autoa paikalla, jos tyhjä ruutu löytyy. 20 euroa ei sinänsä kuulosta paljolta, mutta kun sillä ei välttämättä saa mitään. Paikkoja ei riitä kaikille.

Ohje ennen lomia

Uutta pysäköintikäytäntöä kaupunki on Nurmikolun mukaan perustellut työntekijöille muun muassa kestävällä kehityksellä.

– Itse asiassa tätä ei ole yhteistoiminnallisesti käsitelty vielä mitenkään. Kestävää kehitystä sanotaan perusteeksi ja sitä, että julkisia liikennevälineitä alettaisiin käyttää enemmän, mutta eihän tässä semmoista järkeä ole, että se palvelisi työntekijöitä tai potilaita.

Nurmikolu ihmettelee, miksi kaupunki tiedotti uudistuksesta juuri ennen lomia. Osaa työntekijöistä tieto ei vielä ole tavoittanut lomien takia.

– Tämä oli oikein hyvä aika ottaa se käyttöön, kun suuri osa henkilökunnasta on vuosilomilla. Vasta kun ihmiset tulevat töihin elokuulla, tämä selviää suurimmalle osalle.