Biokaasun tuotannossa ongelmia – Vaasan uudet bussit saavat silti matkustajilta kiitosta

Vaasassa otettiin helmikuussa käyttöön 12 uutta biokaasubussia ja kaasun tuotantolaitos. Bussit ovat saaneet käyttäjiltä kiitosta, mutta biokaasun tuotanto on kärsinyt lastentaudeista.

Biokaasulinja-auto
biokaasubussi
Jarkko Heikkinen / Yle

Vaasan paikallisliikenteessä helmikuusta alkaen liikkuneille kaasubusseille rakennettiin tankkausterminaali Stormossenin alueelle. Bussien kaasutankit on tarkoitus täyttää Vaasan seudun kotitalouksien biojätteestä sekä jäteveden lietteestä valmistetulla biokaasulla.

Biokaasun tuotannossa on kuitenkin ollut ongelmia, eikä kaasua ole riittänyt bussien tarpeisiin.

Projektipäällikkö Nisse Lithénin mukaan syy löytyy laitetoimittajasta.

– Laitoksen toimittaja halusi kokeilla uudentyyppisiä osia täällä meidän laitoksella ja pieniä sisäänajo-ongelmia on ollut, mutta ongelmat ratkaistaan pikku hiljaa, Lithén sanoo.

Nesteytetty maakaasu LNG hätävarana

Biokaasun puutteessa bussien tankkeja on täytetty nesteytetyllä maakaasulla, jota saadaan esimerkiksi öljynporauksen sivutuotteena syntyvää maakaasua jäähdyttämällä. Nesteytettyä maakaasua käytetään Stormossenilla varapolttoaineena. Samalla se tarkoittaa, että asemalla voi aina tankata.

– Se kaasu, jota tuotamme mädättämällä biojätettä ja lietettä, on noin 65-prosenttista metaania. Autojen tankkeihin kelpaava metaani täytyy puhdistaa lähes 100-prosenttiseksi. Puhdistamislaitoksen käynnistämisessä ei aivan kaikki ole mennyt täydellisesti. Biokaasua kyllä riittää, mutta sitä ei ole saatu puhdistettua. Varalla meillä on maakaasu, joka on fossiilinen polttoaine, sanoo Stormossenin neuvontavastaava Ira Kekarainen.

Busseille hyvä vastaanotto

Vaasan kaupunkikuvassa 12 tuliterää bussia erottuu kylkiin maalattujen oranssien Vaasan kaupunkisilhuettien ansiosta. Bussit on hankittu kaupungille leasing-sopimuksella ja ne omistaa rahoitusyhtiö.

Liikennöinnistä vastaa Vaasan paikallisliikenne oy. Toimitusjohtaja Jan Finne on tyytyväinen.

– Hienoiksi, mukaviksi ja hiljaisiksi ovat asiakkaat kehuneet. Hyvä vastaanotto on ollut. Kaupunki maksaa kaikki autojen kulut, eikä meillä ole muuta kuin kuljettajien kulut, joten siinä mielessä tämä on edullista meille, Finne toteaa.

Henkilöautojen kaasutankkausasema Stormossenilla.
Henkilöautojen kaasutankkausasema Stormossenilla.Tuomo Rintamaa / Yle

Biokaasua 1000 henkilöauton tarpeisiin

Bussien tankkausaseman yhteyteen Stormossenille on avattu kaasukäyttöisten henkilöautojen pikatankkausasema. Toistaiseksi käyttäjiä on ollut parisenkymmentä, mutta jatkossa Stormossenin omalla tuotemerkillä myytävää liikennekaasua riittäisi myös yksityisautoilijoille.

– Hyvin mahtuisi vielä paljon lisää autoja. Voin luvata, että polttoainetta riittää vaikka tuhannelle henkilöautolle, Ira Kekarainen vakuuttaa.