yle.fi-etusivu

Verkkokauppa.comilta vahva tulos, liikevaihto kasvoi jo "ysiysiin" miljoonaan euroon per kvartaali

Yhtiö arvioi, että kivijalkakaupoista siirtyy vuosittain 400 miljoonan euron edestä myyntiä verkkoon.

Osavuosikatsaukset
Verkkokauppa.comin myymälä Jätkäsaaressa Helsingissä.
Verkkokauppa.comin myymälä Jätkäsaaressa Helsingissä.Vesa Moilanen / Lehtikuva

Kodineletroniikkaa myyvä suomalainen Verkkokauppa.com on parantanut selvästi liikevaihtoaan, yhtiön tänään julkistama osavuosikatsaus kertoo.

Luvut ovat kuin suoraan kauppaiden katalogeista: ysiysi ja sataysiysi.

Huhti–kesäkuun liikevaihto oli 99 miljoonaa euroa ja vuoden koko ensimmäisen puoliskon 199 miljoonaa euroa. Vuoden 2016 alkupuoliskon liikevaihto oli runsaat 160 miljoonaa, eli kasvua on lähes neljännes.

Yhtiön toisen neljänneksen vertailukelpoinen liikevoitto oli 2,3 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli miljoona euroa.

Yhtiön osake on ollut tulosjulkistuksen jälkeen selvässä nousussa.

Yhtiö ei aio avata uusia myymälöitä

Toimitusjohtaja Samuli Seppälän mukaan yhtiö on hakenut kasvua erityisesti kovalla hintakilpailulla ja ankaralla markkinoinnilla.

– Markkinaosuus kasvoi melkein kaikissa tuotealueissa ja eniten niissä, joissa hinnoittelu ja markkinointitoimet olivat aggressiivisimmat. Koska meillä on vain pieni valikoima kausituotteita, huono sää tai muu vuodenajan vaihtelu ei ole juurikaan vaikuttanut liikevaihtoon, Seppälä sanoo tiedotteessa.

Verkkokauppa.com arvioi, että 400 miljoonan euron edestä kivijalkakaupan myyntiä siirtyy vuosittain verkkoon. Toimitusjohtaja Seppälä uskoo, että tämä siivittää myös Verkkokauppa.comin kasvun jatkumista.

Yhtiö ei aio avata uusia myymälöitä ainakaan tämän vuoden aikana. Se kuitenkin jatkaa uusien tilojen kauppa- ja logistiikkatilojen etsintää Helsingin ja Turun alueilta.

Analyytikko: vahva tulos – vaikka kate pieneni

Evli-pankin analyytikko Joonas Häyhä pitää yhtiön osavuosikatsausta "kaikin puolin vahvana".

– Yhtiö on ottanut markkinaosuutta tasaisesti. Se tekee myös tukkukauppaa muille yrityksille, ja tätä kauppaa oli nyt enemmän kuin viime vuonna vastaavalla kvartaalilla, Häyhä sanoo.

Kuluttajakauppa seuraa nopeasti taloustilanteen yleisnäkymiä.

– Koko kodinelektroniikan markkina on jatkanut vahvassa kasvussa, ja sitä tukee taloustilanteen paraneminen, Häyhä sanoo.

Kilpailu ja nimenomaan hintakilpailu on kuitenkin erittäin kireää. Harva erottuu tuotteilla, koska kaikki myyvät enemmän ja vähemmän samaa.

Tämä näkyi myös Verkkokauppa.comin tuloksessa. Toisen neljänneksen myyntikate kasvoi viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna, mutta sen osuus liikevaihdosta pieneni.