Perheyrityksen ikimuistoisin tilaus 100 vuoteen: Linnanmäen Vuoristoradan lankkuja urakoitiin vuoden ajan

Päijäthämäläinen puusepäntehdas toimitti huvipuistoon kuutiokaupalla määrämittaisia lankkuja, kun Linnanmäen 66-vuotiasta puista vuoristorataa rakennettiin.

vuoristoradat
Linnanmäki
Linnanmäen vuoristoradassa ei ole enää jäljellä alkuperäisiä Kärkölässä sahattuja lankkuja.Seppo Sarkkinen / Yle

Korvenrannan Puusepäntehdas sai tilauksen Linnanmäen vuoristoradan puista 1940-luvun lopulla. Yrittäjä Kari Korvenrannan isän ja isoisän aikaan perheyrityksellä oli myös sahalaitos, joka sai tilauksen 1950 valmistuneen vuoristoradan puutavaran toimittamisesta.

Puutavara sahattiin Korvenrannan Puusepäntehtaalla Järvelässä.

– Se oli siihen aikaan tietysti tärkeä juttu heille. Linnanmäki oli iso asia tekijöille ja koko Suomelle, kertoo kolmannen polven puuseppä Kari Korvenranta.

Vuoristoradan puutavara oli sen ajan oloissa poikkeuksellisen pitkää. Kaikki sahattiin tarkkojen piirustusten ja suunnitelmien mukaan valmiiksi oikeaan mittaan puusepäntehtaalla.

– Jokainen lankku, soiro ja piiru oli pätkitty ihan täsmälleen oikeaan mittaan. Se oli todella tarkkaan suunniteltu. Jokaiselle lankunpätkälle oli paikka varattuna siinä vaiheessa, kun se vietiin sinne.

Tavara toimitettiin rakennuspaikalle sitä mukaa, kun sitä tarvittiin. Kärkölästä ajettiin edellisenä yönä Helsinkiin seuraavan päivän tarpeet.

– Isäni, joka ajoi tavaraa silloin 50-luvulla, kertoi paljon juttuja siitä, kuinka kuormia kuljetettiin huonoja teitä pitkin sen ajan kuorma-autoilla.

Vuoristoradan puiden toimittaminen oli perheyritykselle merkittävä ponnistus, joka vei aikaa yli vuoden. Korvenrannalla ei ole aivan tarkkaa tietoa siitä kuinka kauan urakka kesti, mutta hänen mukaansa se alkoi vähintään vuotta aiemmin. Kaikki lähti puiden valitsemisesta lähimetsissä.

Jokainen lankku, soiro ja piiru oli pätkitty ihan täsmälleen oikeaan mittaan.

Kari Korvenranta

– Puutavara katkaistiin jo metsässä pidemmäksi kuin normaalit tukit. Homma lähti liikkeelle kannolta asti.

Tukit valikoitiin huolella lähimetsistä, joten vuoristoradan alkeperäiset lankut olivat Kärkölän ja osa ehkä myös Hollolan sekä Hämeenkosken metsistä. Siihen aikaan tukkikuormia ei kuljetettu useiden kymmenien kilometrien päästä.

– Isoisäni Artturi kävi ostamassa puutavaran lähimetsistä. Meillä oli oma tukkiauto, jolla puut tuotiin sahalaitokselle.

Koko henkilökunta pääsi retkelle Linnanmäelle

Linnanmäen viestintäpäällikkö Heli Hemgård kertoo, että sään armoilla 66 vuotta olleen vuoristoradan tervatut lankut on vaihdettu vähän kerrallaan vuosien mittaan. Tällä hetkellä huvipuiston legendaarisimmassa laitteessa ei ole enää alkuperäisiä, kärköläläisiä puita.

Vuoristoradan rakentamisen aikaan elettiin sodan jälkeistä aikaa ja hinnat nousivat koko ajan. Korvenrannan Puusepäntehdas oli ainoa Linnanmäen rakentamiseen osallistunut tavarantoimittaja, joka ei urakan aikana kertaakaan nostanut hintoja.

Edelleen puinen vuoristorata on ehdottomasti Linnanmäen huvipuiston suosituin laite.

Heli Hemgård

– Siitä hyvästä saimme tehtaalle lahjoituksena koneen, joka meillä on yhä tallessa, Kari Korvenranta paljastaa.

Urakka on kruununjalokivi vuonna 1919 perustetun perheyrityksen historiassa, ja se oli aikanaan todella merkittävä taloudellisesti.

– Tämän mittaluokan urakka oli yritykselle myös riski, mutta se kestettiin ja putiikki on vielä pystyssä.

Vuoristoradan valmistuttua 1950 koko puusepäntehtaan henkilökunta pääsi päiväksi Linnanmäelle. Sama toistui vielä muutamia vuosia sen jälkeenkin.

Työtä tehtiin 50-luvulla paljon ja viihdykettä oli sangen vähän, joten päiviä huvipuistossa muisteltiin pitkään.

– Oli iso juttu, kun koko tehtaan työväki lähti yhdessä viettämään kesäpäivää. Vieläkin vanhempi sukupolvi muistaa todella hyvin ne päivät, kun henkilökunta lähti Linnanmäelle.

Puinen vuoristorata on klassikko

– Edelleen puinen vuoristorata on ehdottomasti Linnanmäen huvipuiston suosituin laite. Vuodesta toiseen, kertoo viestintäpäällikkö Heli Hemgård.

Kesän aikana vuoristoradalla ajetaan noin 47 000 kierrosta. Kierroksen huippunopeus on 60 kilometriä tunnissa.

Hemgårdin mukaan Linnanmäen vuoristoradan tyyliset vanhat puuradat ovat maailmalla hyvin arvostettuja laitteita. Linnanmäen vuoristoradan erikoisuus on se, että jarrumiehet ajavat mukana radalla.

Vastikään Yhdysvaltalainen vuoristoratakerho American Coaster Enthusiasts antoi vuoristoradalle virallisen klassikon tittelin.

Vieläkin vanhempi sukupolvi muistaa todella hyvin ne päivät, kun henkilökunta lähti Linnanmäelle.

Kari Korvenranta

Linnanmäen perinteisiin kuuluu, että huvikauden päättyessä, jarrumiehet ajavat ympäri vuoristoradalla, soittavat torvia ja vilkuttavat huvipuistosta poistuville asiakkaille.

– Se on aina haikea hetki myös huvipuiston työntekijöille. Se on merkki kauden päättymisesta, sanoo viestintäpällikkö Heli Hemgård.