Ulkoministeriö: Venäjän nootti Suomelle "arkista viestintää"

Helsingin Sanomat kertoo Venäjän lähettäneen Suomelle nootin Pietarin konsulin toiminnasta. Ulkoministeriön mukaan kyse on arkisesta viestinnästä.

diplomatia
Vesa Häkkinen
Vesa HäkkinenUlkoministeriö

Venäjä on lähettänyt Suomelle nootin Pietarin konsulin Virpi Hanhikosken toiminnasta, kirjoittaa Helsingin Sanomat (siirryt toiseen palveluun).

Kesäkuun puolivälissä jätetyssä nootissa (siirryt toiseen palveluun) Venäjä katsoo, että Hanhikoski olisi toiminut Venäjän lainsäädännön vastaisesti, kun hän avusti Suomen ja Venäjän kaksoiskansalaista Dmitri Bogatshevia epäillyssä aseiden salakuljetusjutussa Venäjältä Suomeen.

Suomen ulkoministeriön ajankohtaisviestinnän yksikönpäällikkö Vesa Häkkinen myöntää Yle Uutisille, että Venäjältä on tullut "kysymys, joka koskee asiaa".

– Se on tullut noottina, eli diplomaattisena kirjeenä, eikä siihen liity mitään kummallisempaa, Häkkinen sanoo.

Häkkisen mukaan nootti on osa diplomatian arkista viestintää. Häkkinen arvioi, että viimeisin Suomen lähettämä nootti on lähtenyt Venäjälle tällä viikolla.

– Nootteja tulee käytännössä jopa päivittäin Suomen ja Venäjän välillä.

– Nootti-nimellä tehty dramatiikka on käsittämätöntä, Häkkinen kommentoi.

Outoja videoita venäläismedioissa

Keskustelu Virpi Hanhikosken toiminnasta yltyi Venäjällä tällä viikolla, kun venäläislehti Izvestija (siirryt toiseen palveluun) sekä tv-kanava Ren-TV (siirryt toiseen palveluun) syyttivät suomalaisdiplomaattien toimineen asiattomasti. Venäläisissä tiedotusvälineissä leviävistä videoista ja nootista uutisoi ensimmäisenä Suomessa Ilta-Sanomat (siirryt toiseen palveluun).

Käytännössä venäläismediat syyttävät Hanhikoskea tietämättömyydestä, kun tämä ei ole kommentoinut medioille kahta erillistä tapausta, jotka kuuluvat Suomen Pietarin pääkonsulaatin konsuliasioiden alaisuuteen.

Sekä Izvestija että Ren-TV kertovat omissa uutisissaan, että Venäjän ulkoministeriö on lähettänyt nootin Suomelle.

Juttua muokattu 15.7. klo 11.05: Nootista kertoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat, ei Helsingin Sanomat kuten jutusta saattoi aiemmin käsittää