Kerjääjät ovat liikkeellä lähijunissa – aggressiivinen käytös pelottaa monia matkustajia

Monet lähijunissa ja metroissa matkustavat ihmiset ovat kohdanneet rahankerjääjiä viime aikoina. Osa matkustajista on kokenut tilanteen uhkaavana.

kerjääminen
Kerjääjät jakavat tällaisia lappuja lähijunissa.
Kerjääjät jakavat tällaisia lappuja lähijunissa.Matkustajan ottama kuva.

Ville Seppälä matkustaa töihin lähes päivittäin K-junalla, joka kulkee Helsingin ja Keravan väliä. Viime aikoina työmatkat ovat kuitenkin olleet erilaisia kuin aiemmin.

Usein juniin on noussut kerjääjiä, jotka jakavat matkustajille lappuja. Niissä kerrotaan huonolla suomen kielellä kotimaan hankalasta tilanteesta, tai että kerjääjällä on monta lasta elätettävänään.

Ville Seppälä on nähnyt kerjääjiä usein työmatkallaan lähijunissa.
Ville Seppälä on nähnyt kerjääjiä usein työmatkallaan lähijunissa.Yle / Ulla Malminen

Hetken päästä kerjääjät keräävät laput takaisin käsi ojossa, jotta saisivat rahaa. Jos joku on erehtynyt heittämään lapun roskikseen, kerjääjät ovat saattaneet korottaa ääntään ja elehtiä vihaisesti, Seppälä kertoo.

– He tulevat vähän aggressiiviseen tyyliin kerjäämään ihmisiltä. Ei yleensä kuitenkaan minulta, koska olen aika isokokoinen ihminen, mutta esimerkiksi naisilta tullaan kysymään rahaa. Kerjääjät katsovat semmoisia ihmisiä, jotka näyttävät vähän parempiosaisilta. Jos rahaa ei anneta, niin sitä kyllä jäädään hetkeksi kerjäämään. Usein kerjääjillä on kädessään vähän hiluja, joita he näyttävät, että saisivat vähän lisää rahaa.

VR:n lähilikennekoduktöörin Mika Koskelon mukaan kerjääminen ja kaupustelu on junissa kiellettyä.
VR:n lähilikennekoduktöörin Mika Koskelon mukaan kerjääminen ja kaupustelu on junissa kiellettyä.Yle / Ulla Malminen

Myös VR:n lähiliikennekonduktöörille Mika Koskelolle ilmiö on tuttu.

– Romaniasta tulleita romanikerjäläisiä on tavattu täällä junissa. He jakavat lappuja, joissa on suomeksi ja englanniksi kirjotettu, että voidaanko avustaa heitä maksamaan vuokraa, sähköä tai muita peruspalveluita. Jotkut matkustajat eivät ole tästä moksiskaan, mutta toiset ovat olleet peloissaan.

Kerjääminen on selvästi lisääntynyt tänä vuonna

VR:n turvallisuusjohtajan Jari Hankalan mukaan yhtiö saa useilta lähijunamatkustajilta yhteydenottoja kerjääjistä joka viikko. Kerjääminen on tuttu ilmiö jo vuosien takaa, mutta tänä kesänä sitä on ilmennyt selvästi enemmän kuin aiempina vuosina.

Kerjääminen ei kuitenkaan rajoitu enää kesäaikaan vaan sitä tapahtuu ympäri vuoden.

– Osa matkustajista kokee tämän häiritsevänä ja osa jopa uhkaavana. Joskus kun kerjäläiset ovat saaneet kuulla, että rahaa ei tule, he ovat alkaneet vaatia rahaa koväänisesti. Jotkut ovat jopa tömistelleet jalkaa tai potkineet junan kalusteita, mutta minun tietooni ei ole tullut yhtään tapausta, jossa itse matkustajaan olisi fyysisesti koskettu. He tietävät ihan tarkasti, että silloin mennään jo lain vaikeammalle puolelle.

Rahaa ei tarvitse antaa edes painostuksen edessä

Jari Hankala sanoo, että kerjääjille ei kannata antaa rahaa. Hän toteaa, että kerjääminen ja kaupustelu ovat ehdottomasti kiellettyjä junissa. Konduktöörit puuttuvatkin välittömästi tilnateeseen, mutta usein kerjäämistä tapahtuu juuri silloin, kun henkilökuntaa ei ole paikalla.

Silloin matkustaja voi soittaa junavaunujen seinillä olevaan VR:n turvakeskuskuksen numeroon 0800 132 323. Seinätauluissa kerrotaan myös vaunujen numerot. Lisäksi vaunuissa on SOS-napit, joita painamalla saa yhteyden junien kuljettajiin.

"Kaikkea samaa, mitä kaduilla tehdään, tapahtuu myös metroissa"

Kerjääminen ja kaupustelu ovat arkipäivää myös Helsingin metrossa, kertoo HKL:n valvomomestari Eero Sauramäki.

– Kaikkea samaa, mitä kaduilla tehdään, tapahtuu myös metroissa. Myydään lehtiä ja kukkia, soitetaan haitaria ja kerätään rahaa, tai jaetaan lappuja, joissa on tarinoita rahantarpeesta.

Sauramäen mukaan kaupustelu ja markkinointi eivät ole sallittuja Helsingin julkisissa kulkuvälineissä, mutta kerjäämistä ei ole kielletty täysin yksiselitteisesti.

– Joukkoliikennevälineet ovat julkisia tiloja eli niissä saa kerjätä, kuten kadullakin. Matkustajilla on kuitenkin oikeus matkustaa rauhassa. Jos he kokevat, että kerjääminen häiritsee, niin silloin meidän on puututtava siihen.

18.7.2017 korjattu tekstistä VR:n turvallisuusjohtajan nimi.