Koe uusi yle.fi

Kuinka uskollinen työntekijän on oltava firmalleen? – Asiantuntija: "Peräänkuulutan somessa maalaisjärkeä ja hyviä käytöstapoja"

Mitä tahansa ei voi työnantajan asioista esimerkiksi somessa meuhkata, muistuttaa oikeustieteen tohtori Jaana Paanetoja.

työelämä
Päivän kasvo
Päivän kasvo

Kuinka suu supussa työntekijän täytyy olla oman työpaikan asioista puhuttaessa? Miten kannattaa sosiaalisessa mediassa käyttäytyä, jotta ei tule rikkoneeksi työntekijän uskollisuus- eli lojaliteettivelvoitetta?

Tästä puhuttiin tänään Ylen Päivän kasvo -ohjelmassa. Työ- ja sosiaalioikeuden dosentti, oikeustieteen tohtori Jaana Paanetoja kehottaa nyrkkisääntönä käyttämään sosiaalisessa mediassa arkijärkeä.

– Peräänkuuluttaisin maalaisjärkeä ja hyviä käytöstapoja. Kannattaa ottaa huomioon, että työnantaja on nimenomaan sopijakumppani, Paanetoja sanoo.

Lojaliteettivelvoitteessa on kyse lakiin perustuvasta työntekijän velvoitteesta, joka on voimassa myös vapaa-ajalla.

– Työntekijän tulee omissa toimissaan ottaa huomioon myös työnantajan eli sopijakumppanin edut. Työntekijän pitää välttää sellaista käyttäytymistä, joka on ristiriidassa sellaisen kanssa, jota häneltä nimenomaan kyseisessä asemassa voidaan vaatia. Pitää siis ottaa huomioon se, mitä työnantaja mahdollisesti ajattelee ja onko tämä epäedullista työnantajan näkökulmasta, Paanetoja selventää.

Sosiaalisessa mediassa koheltamisessa tyypillistä on, että työntekijä vetoaa perustuslain suojaan eli sananvapauteen, hän kertoo.

– Lojaliteettivelvoite asettaa kuitenkin rajat sille, että mitä tahansa ei voi sananvapauden puitteissa mennä oman työnantajan asioista kertomaan, Paanetoja lisää.

"Some-potkutkin" mahdolliset

Monilla työpaikoilla on omat sosiaalisen median ohjeistukset. Miten pitäisi suhtautua siihen, jos työnantaja yllyttää työntekijää kertomaan somessa omasta työpaikasta vain kivoja asioita?

– Jos mietitään someohjeistusta, niin työnantaja saa toki määrätä, mitä työaikana tehdään, kunhan kaikki pysyy laillisuuden rajoissa. Työnantajan työnjohto-oikeus ei kuitenkaan ulotu vapaa-aikaan. Työnantajalla ei ole siis lähtökohtaisesti oikeutta sellaiseen ohjeistukseen, joka johtaisi siihen, että vapaa-aikana pitäisi kirjoittaa työnantajasta sitä tai tätä, Paanetoja selventää.

Entä jos työnantaja kehottaa työntekijäänsä olemaan työaikana sosiaalisessa mediassa aktiviinen ja määrää jopa kirjoittamaan puuta heinää?

Työntekijällä on oikeus kieltäytyä, jos häntä kehotetaan kirjoittamaan muunneltua totuutta tai valheita, muistuttaa Paanetoja.

– Jos mennään alueelle, jossa rikotaan lakia, ei työntekijällä ole tietenkään velvollisuutta alistua siihen.

Jos työntekijän käyttäytyminen on työnantajan mielestä häiritsevää eikä keskustelu ja huomauttaminen auta, voi seuraavaksi vuorossa olla varoitus.

Jos sekään ei tehoa, voi ääritapauksessa kyseeseen tulla jopa irtisanominen.

– Toivottavaa tietenkin olisi, että tämäntyyppiset asiat hoituisivat puhumalla, Paanetoja sanoo.