Säästäväiset hakevat nyt olutlastinsa Latvian rajakaupoista – tuonti Virosta alkaa vähitellen hiipua

Viro nosti olutveroa roimasti heinäkuun alussa, mutta muutokset myynnissä näkyvät vasta ajan mittaan.

alkoholijuomat
Matkustajia Tallink Star -aluksella tänä kesänä. Mukana kärrylliset ostettua alkoholia.
Matkustajia Tallink Star -aluksella tänä kesänä. Mukana kärrylliset ostettua alkoholia.Linda Manner / Lehtikuva

Viron olutveron korotus ei ole vaikuttanut oluen myyntiin Eckerö Linen Tallinnan-laivoilla. Virossa olutveroa nostettiin heinäkuun alusta 65 prosentilla. Verotus kiristyy vaiheittain vuoteen 2020 mennessä.

– Ei olla kyllä huomattu mitään erityistä eroa, ei kesäkuussa eikä heinäkuussa. Ihan samaan malliin mennään kuin viime vuonna, sanoo Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen.

Kerosen mukaan kesän matkailijat ovat pääasiassa perheitä ja lomailijoita, joiden matkustuspäätökseen oluen hinnoittelu ei vaikuta millään tavalla.

Hän arvioi, että syksymmälle mentäessä oluen maahantuonti saattaa vähentyä veronkorotuksen takia.

– Pidemmällä tähtäimellä oluen maahantuonti kyllä vähenee jonkin verran.

Toimitusjohtaja Keronen ei usko, että Viron olutveron korotukset hyödyttäisivät Tallinnan ja Helsingin väliä liikennöiviä laivayhtiöitä, koska yksittäiset matkustajat tuovat laivoilla niin vähäisiä määriä olutta.

Hintatietoiset jo siirtyneet Latvian rajakauppoihin

– Laivalta ostetaan enemminkin sen helppouden kuin hinnan takia. Toisaalta ne matkustajat, joille hinta on tärkeä asia, ovat vaihtaneet ostospaikkansa Latvian rajakauppoihin jo alkuvuodesta, Keronen sanoo.

Latviassa hintaero Viron myymälöihin on huomattava sekä oluissa että muissa alkoholijuomissa Latvian matalan alkoholiveron takia.

Varustamoja edustava Suomen Varustamoyhdistys arvelee, että pidemmällä tähtäimellä oluen myynti Virosta voi vähentyä.

– Tähän saakka emme ole huomanneet mitään vaikutuksia. Laivoilla hinnat ovat pysyneet samoina, matkustajamäärät ovat oikein hyvällä tolalla. Pidemmässä juoksussa oluen myynti Virosta voi vähentyä, sanoo Suomen Varustamojen varatoimitusjohtaja Hans Ahlström.

Hänen mukaansa kannattaa muistaa, että hintaero Viron ja Suomen välillä tulee säilymään.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mukaan oluen matkustajatuonti Virosta kasvoi viime vuoden aikana 18 prosenttia, mutta tuontia pitää katsoa pidemmällä aikavälillä, muistuttaa alkoholipolitiikan tutkija Ylen haastattelussa. Muutamassa vuodessa muutokset matkustajatuonnissa ovat olleet pienehköjä.

Olutveron korottamisella halutaan kerätä Viron valtiolle verovaroja, koska uusi hallitus haluaa keventää palkansaajien verotusta ja korottaa lapsilisiä syntyvyyden nostamiseksi.

"Veronkorotus näkyy viiveellä"

Viron myymälöissä oluen hinnat eivät välttämättä ole vielä nousseet veronkorotuksen takia. Viron Prisma on ilmoittanut, että sen oluttölkkien hinnat nousevat joitakin kymmeniä senttejä.

– Myyjät ovat ostaneet varastoja täyteen, ja siitä syytä veronkorotus näkyy joissakin kaupoissa viiveellä, sanoo ekonomisti Janne Kalluinen Veronmaksajain Keskusliitosta.

Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Oheisessa Kalluisen tekemässä laskelmaassa on kyse 24 x 33 cl -kokoisesta laatikollisesta 5 tilavuusprosentin olutta. Laskelma on tehty pantittomin hinnoin. Kuten grafiikasta käy ilmi, veron korotus vuoteen 2020 mennessä nostaa laatikollisen hinnan jo yli 18 euron.

Vertailu Viron ja Suomen hintojen välillä on hankalaa, koska esimerkiksi tavanomainen olutpaketti (24 tölkkiä) Virossa on lähes aina vahvempaa 5,3-prosenttista olutta. Suomessa taas myydään kaupoissa keskiolutta, jonka tilavuusprosentti on esimerkiksi 4,6. Virossa on kuitenkin huomattavasti edullisempaa kuin Suomessa. Laatikollisen hintaero on usein reippaasti yli kymmenen euroa, jopa enemmän tarjouksista riippuen.

Kun vertaa Alkon nelosolueen, hintaero revähtää jo reippaasti, sillä nelosolutlaatikko Alkossa lähentelee 50:tä euroa tuotteesta riippuen.

Laivaostoksissakin oluen hintaero Suomeen verrattuna on kohtuullisen tuntuva. Virossa ostettuna oluen hintaan lisätään pantti. Laivoilta ostettaessa panttia ei makseta. Virosta saa tuoda verovapaasti omaan käyttöön alkoholia jopa yli ohjerajojen, jos matkustaja pystyy näyttämään toteen, että hakee isoja määriä vaikka juhlia varten.

Tavaraliikenne tärkeä tukijalka

Viron ja Suomen välisen laivaliikenteen kannattavuuden perusta on matkustajamäärissä. Autolautoilla tapahtuu myös tavaroiden vienti ja tuonti, mikä on toinen tärkeä tukijalka Viron ja Suomen välisessä meriliikenteessä.

Terveisissään maan hallitukselle Suomen Varustamoyhdistys painottaa nykyisen EU:n merenkulkupolitiikan merkitystä.

– Toivotaan, että se jatkuu, ja huolehditaan kilpailukyvystä Suomen lipun alla tai sen vahvistumisesta. Lisäksi toivomme, että kilpailuolosuhteissa ei tehdä mitään suuria muutoksia poliittisella tasolla, kiteyttää Hans Ahlström Suomen Varustamoyhdistyksestä.

Viroon mennään laivalla nyt yhtä usein kuin Ruotsiin

Matkustajaliikenne Viroon elää nyt huippusesonkia, ja matkustajamäärät ovat lisääntyneet kuten ylipäätään ulkomaan meriliikenteen matkustajamäärät. Liikenneviraston mukaan meriliikenne Viroon kasvoi tammi-kesäkuussa 5,7 prosenttia viime vuoteen verrattuna.

Viron matkustajaliikenne on nyt ensi kertaa samalla tasolla kuin Ruotsiin suuntautuva merimatkustaminen. Molempien osuus on hieman yli 47 prosenttia meriliikenteen matkustajamäärästä.

– Viron suosio johtuu ihan Virosta. Viro on dynaaminen paikka ja suomalaisille matkustajille edullinen. Monelle lapsiperheelle Pärnusta on tullut suosittu kohde, minne on helppo mennä omalla autolla, ja siellä on turvallista lomailla lasten kanssa, Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen sanoo.

Oma merkityksensä on myös kuuluminen EU:n yhteismarkkinohin, jolloin myös työssäkäyntiliikenne maiden välillä on lisääntynyt.

Hallituksen esitys syksyllä eduskuntaan

Viron viinarallin hillitsemistä on pidetty esillä yhtenä merkittävänä syynä sille, että vahvemmat oluet ja limuviinat halutaan tuoda Suomessa ruokakauppoihin. Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen ei usko perusteluun, vaan hänen mielestään syyt ovat aivan toisaalla. Hän ei kuitenkaan halua sen enempää ottaa kantaa Suomessa poliittisesti virittyneeseen alkoholikeskusteluun.

Hallituksen sopu alkoholilain mutkikkaasta uudistuskuviosta syntyi juuri juhannuksen alla. Hallituspuolueiden eduskuntaryhmät sopivat, että kaupassa myytävien juomien alkoholipitoisuus on enintään 5,5 prosenttia. Nyt yläraja on 4,7 prosenttia. Käytännössä nelosoluet ja limuviina sallittaisiin päivittäistavarakaupoissa.

Eduskunnassa päätös ei ole lainkaan itsestään selvä, sillä lakiehdotuksen ensimmäisessä käsittelyssä kansanedustajat saavat äänestää omantunnon mukaan. Tämän jälkeen edustajien on äänestettävä kuten ensimmäisessä käsittelyssä. Lopullinen päätös tehdään toisessa äänestyksessä.

Huoli alkoholihaittojen lisääntymisestä on aiheuttanut kiivasta keskustelua alkoholilain muuttamisen puolesta ja vastaan. Tavoitteena on saada laki voimaan ensi vuoden alusta.