Älyvaatemiljonäärin sapattivapaa päättymässä: "On aika palata keksimään jotain uutta"

Vuoden 2015 Satakunnan tulokuningas Akseli Reho jäi vuosi sitten sapattivapaalle. Syyskuussa hän astuu sähköyhtiön kehitysjohtajan saappaisiin.

innovatiivisuus
Keksijä ja Vatajankosken sähkön kehitysjohtaja Akseli Reho.
Vapaavuoden aikana Akseli Reho on ehtinyt viettää aikaa vaimon, lasten ja ystävien kanssa. Sekä tietysti kehittänyt tukun uusia ideoita.Jenni Joensuu / Yle

Viimeisen vuoden Akseli Reho on omien sanojensa mukaan tehnyt vähän kaikenlaista. Hän on rakentanut legoista hiirenloukkuja, siivonnut kellaria ja järjestellyt valokuvia. Ja viettänyt aikaa perheensä kanssa.

– Olen tutustunut lapsiini hurjasti. Sillä on kaikkein suurin arvo tulevaisuuttakin ajatellen.

Vuonna 2015 kankaanpääläinen Akseli Reho oli yksi Suomen suurituloisimmista. Syynä oli yritys nimeltä Clothing+, jonka Reho myi yhdysvaltalaisyhtiölle. Älyvaatteita valmistaneen yrityksen myynti toi Rehon rahapussiin noin 5,5 miljoonaa euroa.

– Olen aina ollut pienessä omassa maailmassani elävä kaveri. Miljonääriotsikot eivät elämääni juuri muuttaneet.

Reilun 11 000 asukkaan Kankaanpäässä Reho tunnetaan älyvaatteiden lisäksi teatteriharrastuksesta ja urheilusta. Menestys ei ole tuonut mukanaan ikäviä kommentteja, päinvastoin.

– Paikallislehden mielipidepalstalla pohdittiin uimahallin remonttia ja joku ehdotti minua mukaan keksimään uutta. Olin siitä oikein imarreltu.

Viime vuonna Reho jäi sapattivapaalle, jolla hän on nyt ollut reilun vuoden. Pian on aika palata takaisin keksimään uutta.

Älykästä energiaa keksimässä

Syyskuun alussa Akseli Reho aloittaa kehitysjohtajana kankaanpääläisessä Vatajankosken Sähkössä. Hän kertoo suurimmaksi vahvuudekseen sen, ettei tiedä energiabisneksestä mitään.

– Minä olen se kyselijä ja utelias keksijä, jonka tarkoitus on tuoda yritykseen jotain uutta ja yllättävää.

Keksijänä Reho uskoo älykkyyteen. Mutta minkälainen on älykäs energiayhtiö?

– Älykäs yhtiö ei tuhlaa. Se tarjoaa hienoja ratkaisuja, toimii yhteiskunnan keskellä nerokkaasti ja kekseliäästi. Parhaimmillaan se tuo ympäristöystävällisyyttä, hyviä palveluita ja paremman työyhteisön, Reho miettii.

Mahdottoman voi toteuttaa

Omien toimintatapojen ulkopuolelle katsominen on Akseli Rehon mielestä keino, jota muutkin yritykset voisivat hyödyntää.

– Alojen rohkea yhdisteleminen toimii. Ei tarvitse varsinaisesti keksiä mitään uutta, vaan kokeilla miten eri alat toimivat yhdessä. Miten esimerkiksi menestyksekkäiden Uberin tai Airbnb:n toimintatavat toimisivat sähköyhtiön kanssa?

Soraääniä löytyy aina. Rehoa epäilijät naurattavat.

– Moni mietti myös vuonna 1998, että elektroniikan ja vaatteiden yhdistäminen on mahdoton ajatus, mutta Clothing+ on aika hyvä esimerkki siitä, ettei ollut.

Mahdottoman tekeminen on Rehon intohimo. Ideoita syntyy jopa riesaksi asti.

– Hyvän idean tunnistaa siitä, että kriittisen palautteen jälkeenkin se vielä kutkuttaa. Hyvän idean kanssa ei luovuta, vaan sen vie loppuun asti.

Hanki kumppaneita

Aloittavia keksijöitä Akseli Reho neuvoo uskomaan omaan itseensä.

– Täytyy luottaa omaan viettiin. Suomalaisten perisynti on usein se, että omaan ideaan rakastutaan liikaa. Ideaa ei uskalleta kertoa kenellekään ja sen kanssa mennään lopulta hautaan.

Reho itse ideoi usein kävellessään, mukanaan muistikirja. Parasta on silti ideoida hyvässä porukassa.

– Kannattaa hakea kumppaneita. Yksin ei kannata lähteä toteuttamaan – etsi optimistisia, loogisia ja kriittisiä kavereita ja työskentele heidän kanssaan.