OTKESin johtaja: Pienlentokoneiden onnettomuuksissa syyt painottuvat lentäjien toimintaan

OTKES aloitti tänään keskiviikkona onnettomuustutkinnan Laukaassa pienkoneen pudottua maastoon. Onnettomuudessa kuoli yksi ihminen.

lento-onnettomuudet
Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi
Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi.Antti Kolppo / Yle

Pienlentokoneiden onnettomuuksissa syyt painottuvat selvästi lentäjien toimintaan, sanoo Onnettomuustutkintakeskuksen (OTKES) johtaja Veli-Pekka Nurmi. Lähes kaikissa OTKESin tutkimissa tapauksissa syynä on ollut ohjaajan väärä toiminta tai virhe.

Viimeisin lentokoneonnettomuus tapahtui Suomessa tänään keskiviikkona, kun pienkone putosi maastoon puolen päivän jälkeen Laukaassa. Onnettomuudessa kuoli yksi ihminen.

– Esimerkiksi meidän tutkimissa ultrakevyiden lentokoneiden onnettomuuksissa tekninen vika on ollut varsin harvinainen. Ei ole hallittu sitä tilannetta siinä kohdassa, kun se onnettomuus on sattunut. On tietysti monta asiaa jotka vaikuttavat, ihan sääolosuhteista lähtien, Nurmi kertoo.

Nurmen mukaan Suomessa rekisteröidyt pienkoneet ovat pääosin teknisesti hyvässä kunnossa. Teknisiä vaatimuksia myös melko hyvin noudatetaan. Lisäksi vaatimukset lentäjille ovat tiukat.

– Pienkoneissa ohjaajien oma henkilökohtainen vastuu on hirveän suuri ja korostunut, koska sieltä uupuu tyypillisesti organisaatio, joka pitää huolen siitä että kaikki on järjestyksessä, Nurmi huomauttaa.

Taannoin OTKES havaitsi, että lentäjien lääketieteellisen kelpoisuuden arviointijärjestelmässä on selviä puutteita.

– Voi olla, että meillä on lentäjiä, joiden terveydentila ei salli turvallista lentämistä.

Trafin tilastojen mukaan (siirryt toiseen palveluun) viimeisen kymmenen vuoden aikana pienlentokoneiden kuolemaan johtaneita onnettomuuksia on tapahtunut kaikkiaan kaksikymmentä. Kyseisissä onnettomuuksissa on menehtynyt kaikkiaan kolmekymmentäviisi ihmistä.